Modalitati de a-ti constientiza propriile nevoi si dorinte

Deseori renuntam la noi in favoarea celor din jur. Pentru a nu ne indeparta de propriile nevoi si dorinte, iata cateva recomandari pe care este bine sa le urmam.

 

O problema de obisnuinta

Se intampla sa renuntam la ce avem nevoie pentru ca am invatat sa facem pe plac celor de langa noi, crezand ca, lasandu-ne pe noi insine deoparte, ei, ceilalti, ne vor ramane aproape.

Gandim ca, fiind mereu disponibili, nederanjandu-i pe cei din jur cu nevoile noastre, nici nu vom fi pedepsiti de furia sau disconfortul pe care cei apropiati l-ar putea simti daca nu am fi cu totul acolo pentru ei.

Deconectarea de propriile nevoi reprezinta deseori o modalitate prin care ne-am adaptat in copilarie in fata presiunii si controlului parintilor.

Am invatat ca nevoile mele nu conteaza, pentru ca important era sa ii multumesc pe ei. Concret, simteam vina sau teama sa cer, sa am nevoie de ceva anume.

Am invatat in acest context ca esti egoist cand nevoile sau dorintele tale sunt importante. Si totusi, relatiile nu se contruiesc oferindu-ne pe noi insine pe tava.

Fiecare persoana stie cel mai bine despre sine, si este in masura sa hotarasca de ce anume are nevoie si cum sa isi indeplineasca anumite nevoi si dorinte.

Negarea, refuzarea, ignorarea lor nu sunt solutii decat pentru indepartare de sine si frustrari pe termen lung.

 

Descoperirea propriilor nevoi

Pentru a fi constient de propriile nevoi, am nevoie de spatiu emotional pentru a ma cunoaste, am nevoie de relatii care sa imi permita sa fiu in contact cu nevoile mele, iar acest spatiu mi-l pot crea prin mai multe cai.

In primul rand, este important sa fiu atent la momentele in care cedez ce vreau eu pentru a le face pe plac celorlalti. Cedez pentru ca nu pot pune limite celorlalti, pentru ca acestia sunt intruzivi si nu par sa tina cont de mine sau cedez pentru ca astfel am invatat sa construiesc relatii? 

Este important sa invat sa tolerez furia sau disconfortul celor din jur atunci cand exprim ceea ce am nevoie, cand prioritar in viata mea sunt eu insumi, fara sa lezez nevoile celorlalti, dar cu grija de mine.

Asta inseamna sa invat sa comunic asertiv si sa imi asum disconfortul celorlalti. Pana la urma, scopul nostru in viata este acela de a ne urma propriul drum, mereu atenti la noi insine, si nu controlati de dispozitiile sau interesele altora.

Nu vom putea niciodata sa multumim pe toata lumea, sa incercam acest lucru inseamna pierdere de timp, energie si de sine. Felul in care comunicam ceea ce ne dorim, insa, este decisiv. Celorlalti le putem arata respect si intelegere, chiar si atunci cand ramanem fermi pe pozitie.

Este important sa invat sa ii confrunt pe ceilalti, sa exprim asertiv, despre mine, ceea ce astept, imi doresc, sau imi este necesar sa se intample.

 

Atentie acordata propriei persoane

Odata ce am relatii care ma incurajeaza sa fiu in contact cu mine insumi, pot sa fiu mai atent la mine. Invat astfel sa urmaresc mesajele corpului meu, sunt atent cand sunt tensionat si invat sa fac lucruri sanatoase pentru mine, sa ma opresc cand sunt obosit, sa mananc cand imi este foame, etc.

Este important sa invat ce anume imi spune corpul meu in fiecare moment, dar si sa il ascult. Yoga si meditatia sunt cai sanatoase care ma ajuta sa stau eu cu mine, fara sa ma simt presat sau vinovat.

Ma ajuta sa imi cunosc nevoile, daca sunt atent la ceea ce simt, la emotiile mele, la schimbarile de dispozitie, intrucat furia sau tristetea sunt semnale ale unor nevoi neindeplinite. Ma pot intoarce sa analizez contextul respectiv si ma pot intreba ce mi-a lipsit? Ce as fi avut nevoie sa se intample?

 

Rolul experimentarii

Pentru a ma apropia cu adevarat de mine, de nevoile si de dorintele mele, este important sa experimentez – sa invat despre mine, sa am cat mai multe experiente cu mine si pentru mine.

Am nevoie sa stiu ce filme imi plac, cum, unde si cu cine  imi place sa imi petrec concediul, care sunt mancarurile mele preferate, care sunt activitatile care ma relaxeaza. Pentru aceasta insa este necesar sa ma expun in contexte cat mai variate, sa ies, sa traiesc fiecare zi, si pentru mine.

Pentru a fi aproape de mine si de nevoile mele, este sanatos sa cer si sa dau, sa imi exprim nevoile si sa fiu atent si la nevoile celorlalti.

Sta mai ales in puterea mea ca nevoile mele sa imi fie indeplinite. Iar daca am grija de mine, pot fi prezent si pot avea grija si de ceilalti.

 

De Corina Dobre, psiholog si psihoterapeut cognitiv-comportamental

Mind Education Health

www.mindeducation.ro

www.corinadobrepsiholog.wordpress.com

corina@mindeducation.ro

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Modalitati de a-ti constientiza propriile nevoi si dorinte
Modalitati de a-ti constientiza propriile nevoi si dorinte

Deseori renuntam la noi in favoarea celor din jur. Pentru a nu ne indeparta de propriile nevoi si dorinte, iata cateva recomandari pe care este bine sa le urmam.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste