Strategii pentru a scapa de ideile obsesive

Ideile obsesive ne afecteaza relatiile cu prietenii, familia, chiar si cuplul, asa ca este esential sa le eliminam. Iata cateva strategii utile.

 

Surse ale ideilor obsesive

In cazul ideilor obsesive conteaza foarte mult care este frecventa lor, intensitatea si mai ales cauza. Motivul pentru care vrei sa scapi de ele este unul simplu, sunt persecutorii si iti ingreuneaza existenta.

Ele iti afecteaza activitatile zilnice fara ca tu sa poti controla acest lucru dar totusi ele sunt acolo dintr-un motiv, au un sens si, desi pare un proces psihic absurd, au rolul lor si trebuie inteles.

Ideile obsesive sunt doar interfata, de fapt la baza sta un conflict psihic de cele mai multe ori inconstient, neexplorat si prin urmare nerezolvat.

Pentru ca mintea sa se apere de conflict, produce aceste idei care par sa vina din senin si fara sens. Ele se tot repeta si incep sa deranjeze din ce in ce mai mult.

In cazul unei structuri obsesionale destul de puternice este recomandat sa apelezi la un psihoterapeut pentru a primi o interpretare relevanta a ceea ce se ascunde in spate, si astfel sa intelegi si sa demontezi intreg mecanismul psihic de aparare si de persecutie in acelasi timp.

Este foarte importanta propria ta structura psihica precum si experienta de viata. Nu se poate generaliza o metoda, o solutie de rezolvare a problemei, nu exista o reteta universal valabila pentru a renunta la ideile obsesive.

Oricat de ciudat ar suna poate nu vrei sa renunti la ele, pentru ca asa cum am specificat deja, acestea au rolul lor si cumva ai nevoie de ele pentru a te proteja de ceva, poate mai dureros si mai greu de acceptat.

Daca ai genul asta de ganduri de mult timp probabil ca s-a format un fel de atasament fata de ele, fapt ce ingreuneaza si mai mult renuntarea la acest tip de pattern.

 

Foloseste-te de observatie

In prima faza, fara ajutorul unui specialist, incepe sa te observi mai bine, sa fii atenta cand anume iti apar acele idei.

Vezi in ce momente apar, in preajma caror oameni si daca seamana acele situatii sau acele persoane cu ceva din trecut. Ideea obsesiva ar trebui sa apara intr-un moment in care retraiesti ceva neplacut.

Un eveniment traumatizant pe care l-ai trait mai demult reapare in prezent, nu vrei sa-l simti din nou, si atunci produci idei obsesive care au rolul sa te tina la distanta de o senzatie dureroasa. Acesta este un mecanism functional dar intr-un sens patologic.

Practic, pentru a nu te confrunta cu raul cel mai mare, alegi un rau ceva mai mic si crezi ca la un moment dat ele o sa dispara de la sine.

Totusi asta nu se va intampla, ele nu dispar pur si simplu asa cum nu apar pur si simplu. Ideile acestea apar ca sa traga un semnal de alarma ca ceva este in neregula.

 

Acceptarea

Dupa ce observi cum si cand apar, accepta-le! In acest sens, lasa-le sa mearga pana la capat, nu le respinge si nu-ti intrerupe firul gandirii cand ele apar.

De fiecare data cand spui un NU categoric, ele vor reaparea cu o intensitate si mai mare. Cand o parte din mintea ta le respinge si nu le lasa sa se desfasoare, o alta parte din minte ta se apara, opune rezistenta, prin urmare se vor intoarce.

Creierul tau o sa vrea sa verifice daca ele mai sunt acolo sau nu, si cum poate face asta cel mai simplu decat aducandu-le la suprafata de cate ori este nevoie?

Acest mecanism poate fi rulat la nesfarsit, practic sunt doua parti care se bat cap in cap, una inconstienta iar cealalta constienta.

Cu cat o respingi mai mult, cea inconstienta devine si mai puternica si se va repeta pana cand se rezolva cauza reala care genereaza intreg procesul.

 

Intelegerea ideilor obsesive

Dupa ce le accepti urmeaza sa le intelegi, iar aici intervine partea cea mai grea pentru ca este destul de dificil sa te descurci singura.

Cel mai recomandat este sa interactionezi cu mintea altcuiva, sa primesti idei si perspective noi. Este mult mai eficient decat sa ramai doar tu singura cu ideile tale.

Ai nevoie de o persoana pe care sa o valorizezi si care sa-ti spuna parerea ei . Daca este dificil sa discuti cu prieteni, colegi sau cunostinte, poti contacta un psihoterapeut.

Partea in care iti intelegi ideile este cea mai importanta pentru ca acum le dai un sens si le descifrezi scopul. Nu este usor de facut, dar este un pas esential si trebuie parcurs intr-un mod corect pentru a avea succes in rezolvarea problemei.

In aceasta ultima etapa, poti sa ti le notezi si eventual sa scrii tot ce-ti trece prin cap referitor la ele. Incearca sa faci asociatii cat mai libere, renunta la orice aparare sau cenzura psihica si trece pe hartie tot ce iti trece prin cap. Spune-ti ca nu are ce sa se intample rau, din contra, este un proces eliberator.

Aloca-ti ceva timp pentru asta, stai si gandeste-te serios de ce ai putea sa ai de fapt aceste idei obsesive, ce incearca minte ta sa faca?

Du-te cu gandul mai departe si incearca sa te intorci in trecut. Cu siguranta daca te concentrezi, gasesti ceva acolo, fie o amintire, fie un eveniment de care sa te poti lega.

Incearca sa privesti intreg procesul dintr-o perspectiva logica, adica sa reusesti sa-i dai un sens. Enervarea si panica nu sunt de ajutor, cel mai probabil desi sunt inevitabile sunt ineficiente.

Este nevoie de o abordare ceva mai rationala si mai obiectiva, ca si cum ar trebui sa te detasezi un pic de tine si sa privesti din exterior, de ce anume apar gandurile astea in mintea ta.

Poate fi un proces solicitant si dureros dar este necesar, de aceea este mai indicat sa primesti sprijin si sa nu treci singura prin tot acest efort.

 

De Ana Crista, psiholog

anamaria.crista@yahoo.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Strategii pentru a scapa de ideile obsesive
Strategii pentru a scapa de ideile obsesive

Ideile obsesive ne afecteaza relatiile cu prietenii, familia, chiar si cuplul, asa ca este esential sa le eliminam. Iata cateva strategii utile.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste