Cum sa fii matur emotional

Deseori ne este teama sa ne asumam cine suntem cu adevarat si ca traim dependenti de lucruri, oameni si emotii. Uite ce pasi sa parcurgi pentru a fi matur emotional.

 

 

Maturitatea este confundata adesea cu experienta de viata, cu responsabilitatile zilnice carora trebuie sa le faci fata.

Contrar asteptarilor, un om matur stie sa se bucure de viata cu inocenta unui copil. Are abilitatea sa-si identifice emotiile, sa si le inteleaga si sa le foloseasca asa cum crede de cuviinta. Nu asta fac si copiii?

Adevarata masura a inteligentei nu este I.Q., ci E.Q., coeficientul emotional. „Marea revolutie a anilor 2000 consta in revansa sentimentelor asupra inteligentei”, ne asigura Daniel Goleman in cartea sa celebra deja in Statele Unite ale Americii, „Emotional Intelligence”.

Oamenii care nu si-au dezvoltat inteligenta emotionala cauta mereu validare, vor sa controleze fiecare situatie si persoanele din jurul lor, resping criticile fara sa le analizeze, evita inceperea unui proiect nou  pentru ca le este frica de esec, iau decizii pripite.

 

Cum ajungi sa fii matur emotional

Auto-Constientizarea. Stabileste-ti atuurile si limitarile. Trebuie sa-ti constientizezi emotiile si efectele lor asupra comportamentului tau, precum si impactul acestora asupra celorlalti. Analizeaza-ti interiorul cu atentie.

Asuma-ti responsabilitatea pentru situatiile pe care le traiesti, fie ele bune sau rele, si astfel vei reusi sa iti controlezi emotiile. Sa fii matur emotional inseamna, in mare masura, sa fii capabil sa iti controlezi furia, dezamagirea, vinovatia, resentimentele, frica, gelozia, durerea, nesiguranta. Traieste toate aceste emotii si lasa-le sa treaca.

Gestionarea emotiilor. Fii flexibila si nu te opune schimbarilor din viata ta, chiar daca nu sunt usoare si confortabile tot timpul. Maturitatea inseamna sa traiesti in prezent, fara sa acorzi prea multa atentie emotiilor negative.

Automotivarea. Fii deschisa in fata circumstantelor pe care nu le poti controla. Ai incredere in abilitatile tale si in capacitatea de autoevaluare. Dezvoltarea personala este un factor important in aceasta etapa. Oamenii vin si pleaca, la fel si timpul. Accepta asta si integreaz-o in psihicul tau. Dependenta emotionala este o piedica in calea maturizarii.

Abilitatile sociale. Atunci cand accepti nevoile, dorintele si parerile oamenilor din jurul tau, chiar daca nu se potrivesc cu ce simti si crezi tu, reusesti sa elimini influentele negative ale factorilor emotionali asupra capacitatii de ascultare. Maturitatea emotionala inseamna sa accepti ceea ce pur si simplu nu poti avea. Uneori relatiile au nevoie de spatiu pentru a functiona. In plus, oamenii au dreptul sa isi traiasca viata asa cum vor. Nu actiona in revansa, nu-ti pierde controlul, nu te grabi sa gandesti irational doar pentru ca ei nu au facut asa cum ai fi vrut tu.

Dezvoltarea empatiei. Urmareste cum rezoneaza in interiorul tau sentimentele si emotiile exprimate de oamenii pe care ii intalnesti. Asa te poti lasa inspirata de operele de arta, de muzica, de poezie. Empatia iti permite sa fii aproape de cei pe care ii iubesti.

Un grad ridicat de inteligenta emotionala te ajuta sa iti imbunatatesti performantele, creativitatea, increderea in sine si confortul in relatiile interpersonale.

 

 

De Raluca Tita, psiholog specialist, psihologie clinica. Centrul de Terapie, consiliere psihologica, orientare in cariera, consiliere juridica si sociala, str. Popa Petre nr. 15, sector 2, Bucuresti, e-mail: nedelcu_ralu@yahoo.com, tel.: 0735 319 028, www.fundatiagimmyni.ro

 

 

Citeste si:

Ce rol joaca inteligenta emotionala in cuplu

Creierul si inteligenta emotionala

 

 

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum sa fii matur emotional
Cum sa fii matur emotional

Deseori ne este teama sa ne asumam cine suntem cu adevarat si ca traim dependenti de lucruri, oameni si emotii. Uite ce pasi sa parcurgi pentru a fi matur emotional.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste