Cum sa fim creativi si eficienti in rezolvarea de probleme

Ghid practic pentru a  descoperi, analiza si solutiona eficient problemele cu care ne confruntam de-a lungul vietii.

 

Pasi esentiali in rezolvarea de probleme

 

Acceptarea problemei. Problemele sunt o parte a vietii, sanatate subreda, pierderea unei persoane dragi, divortul, pierderea locului de munca, o cearta, lipsa comunicarii etc.

Cunoasterea problemei/natura problemei. Care este de fapt problema?

Determinarea cauzei problemei. De ce s-a intamplat asa? Care au fost cauzele?

Adunarea tuturor informatiilor referitoare la problema. Care e perceptia mea referitoare la problema? Cum ma simt? Ce stare imi trezeste aceasta problema? Care sunt persoanele din jurul problemei?

Analizarea si argumentarea solutiilor gasite. Priveste problema din mai multe unghiuri, iar de indata ce ai ajuns la o solutie, argumenteaza de ce solutia aleasa este mai buna decat altele.

Acceptarea gasirii solutiei. Uita-te in jur si vezi cine este responsabil, ce trebuie facut si care sunt resursele pe care le ai la dispozitie pentru a trece la actiune.

Creativitatea. In rezolvarea unei probleme, creativitatea ne permite sa ne rupem de rutina, de tot ce inseamna monotonie, plictiseala.

 

Ce ne opreste sa fim eficienti si creativi in rezolvarea problemelor noastre

 

Constanta. Daca am invatat ca o anumita  solutie rezolva o problema, nu inseamna ca aceeasi solutie va functiona si la alta problema. Gaseste tot timpul solutii noi pentru probleme noi!

Angajamentele/obligatiile. Stereotipizam lucrurile, rezolvarea in mod creativ a problemelor cere elaborarea ipotezelor in functie de diferentele si asemanarile care ne-ar ajuta sa gasim solutii la problema.

Comprimarea. Pentru a rezolva repede problema suntem deseori artificiali, nu definim problema corect si nu gasim solutii eficiente.

Multumirea de sine. Cateodata renuntam prea usor cand intalnim probleme care nu au rezolvare imediata.

 

Cum sa fim mai creativi si mai eficienti

 

Incearca sa reduci stresul. Rezolvarea de probleme in stare de tensiune diminueaza creativitatea.

Genereaza idei care la prima vedere par iesite din comun.

Incearca sa vezi problema din mai multe unghiuri.

Gaseste mai multe solutii la problema. Apoi alege-o pe cea potrivita pentru problema ta. Nu fii prizonierul unei singure solutii.

Nu iti mai face griji. Ingrijorarea nu te duce nicaieri.

Petrece timp cu tine insuti.

Cere si accepta sfaturi de la persoane care au avut o problema similara, sau nu.

Citeste carti

Fa puzzle-uri si alte jocuri.

Asculta muzica de relaxare.

Nu refuza invitatiile in tabere, concedii etc.

 

 

Autor: Menagi Serchen

psiholog cu drept in libera practica in psihoterapie si hipnoza ericksoniana, psihologie clinica

serchenm@yahoo.com

0728185202

Constanta

 

Foto: Shutterstock

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum sa fim creativi si eficienti in rezolvarea de probleme
Cum sa fim creativi si eficienti in rezolvarea de probleme

Ghid practic pentru a descoperi, analiza si solutiona eficient problemele pe care le intalnim de-a lungul vietii.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste