Strategii eficiente pentru a-ti creste stima de sine

O stima de sine scazuta cu siguranta nu este benefica. Dar cand incercam diferite strategii pentru a ne echilibra, trebuie sa fim atenti sa nu se intoarca impotriva noastra.

 

Evita o gandire tip „totul sau nimic'

Una dintre metodele prin care am putea incerca sa ne crestem stima de sine presupune alungarea gandurilor in directia opusa.

Astfel, ganduri ca „nu valorez nimic', se pot transforma in „sunt minunata'. Dar sa te arunci de la o extrema la alta nu este o solutie buna.

Studiile au aratat ca aceste trasaturi exclusiv pozitive au fost ineficiente chiar in cazul celor care aveau cea mai mare nevoie de ele.

Cei care s-au concentrat numai asupra masurii in care o afirmatie de acest gen era adevarata in cazul lor, s-au simtit mai rau in pielea lor dacat cei care au evaluat atat gradul de adevar cat si pe cel de neadevar al afirmatiei.

Trebuie mentinut un echilibru, nu sa oscilam intre o extrema si alta, pentru ca un astfel de comportament nu face decat sa dea nastere gandurilor contradictorii.

Sa crezi ca exista numai doua posibilitati, ca totul poate fi ori alb, ori negru, nu este bine pentru sanatatea ta psihica, nici pentru relatia pe care o ai cu tine insati, nici pentru stima de sine, chiar daca ai putea crede contrariul.

Nu uita ca e in regula sa fii imperfecta si ca orice om are atat calitati si reusite cat si defecte si esecuri. Pana la urma, asta e si farmecul nostru, al oamenilor, nu? Ar mai fi oamenii atat fascinanti daca ar fi exclusiv buni sau exclusiv rai, exclusiv frumosi sau exclusiv urati?

Sa incerci sa treci totul prin prisma extremelor „totul sau nimic' nu este benefic si nu iti va oferi niciun ajutor real in demersurile tale.

In locul gandirii in alb si negru, ai putea sa recurgi la compasiunea pentru tine insati, care iti va permite sa vezi si nuantele de gri si astfel sa iti accepti imperfectiunile.

 

Nu cauta laude exagerate si nesincere

Da, laudele ne dau o stare de bine cand le primim, ne cresc stima de sine, dar atunci cand sunt exagerate, nu au neaparat efecte benefice. Iar cercetarile in acest sens ne dau dovada clara si de necontestat.

Astfel, participantii care au primit, in cadrul unui studiu, laude exagerate in urma unui test, s-au pregatit mai putin pentru urmatorul si au avut rezultate mai slabe, comparativ cu cei care au primit un feedback corect, fara laude exagerate.

O explicatie este ca, in urma laudelor exagerate primite, participantii din cadrul studiului au simtit ca sunt suficient de pregatiti, iar succesul este garantat, fara sa depuna eforturi in plus.

Desigur, nu inseamna ca acum trebuie sa fugi de laude. Cu totii ni le dorim si le primim cu bratele deschise, numai ca acestea, cand sunt exagerate, au tendinta de a ne scadea motivatia, crezand ca suntem mai pregatiti decat in realitate. Iar daca laudele exagerate ne spun ca suntem cei mai buni, nu vom mai simti nevoia sa ne autodepasim.

In loc sa cautam astfel de aprecieri nesincere, ar trebui sa incepem sa credem in puterea noastra de a deveni mai buni si sa ne straduim sa ne perfectionam.

 

Renunta la comparatii

Se spune ca singura persoana cu care ar trebui sa te compari esti tu insati, in prezent si trecut. Parte buna a comparatiilor este ca uneori ne motiveaza. Vazand ca cineva face ceva ce tu inca nu ai avut curajul sa incerci, te poti simti motivata sa faci si tu acel lucru.

Daca altcineva poate, tu de ce sa nu poti? Parta rea este ca, daca te compari cu cineva care ti se pare mai prejos decat tine din anumite puncte de vedere (social, financiar etc), te vei simti, probabil, mai bine in pielea ta, dar numai temporar.

In plus, nu e corect sa te folosesti de nenorocul altora, doar pentru a te simti tu mai bine sau mai buna. In plus, aceste comparatii iti afecteaza pe termen lung modul in care ii privesti pe cei din jur.

Astfel de comparatii ne motiveaza sa vedem numai ce e rau in viata cuiva, si sa omitem partile bune, iar daca o relatie se sprijina pe compatimire, e posibil sa nu dureze prea mult.

In loc sa facem aceste comparatii care nu sunt corecte nici pentru noi, nici pentru ceilalti, mai bine le-am oferi un sprijin real, iar acest lucru ne va face sa ne simtim mai bine decat orice comparatie si ne va creste, cu siguranta, stima de sine.

 

Nu invidia succesele altora

Cand vedem ca cineva cunoscut sau apropiat are succes intr-un domeniu care ne intereseaza, acest lucru ne poate ameninta stima de sine, asa ca putem avea reactii de respingere.

Ajungem sa discriminam, ne formam prejudecati, ne distantam de persoana in cauza, minimalizam importanta domeniului respectiv sau chiar incercam sa-i sabotam performantele.

Actionand astfel, cel mai probabil vom rani persoana in cauza, ajungand sa ne regretam actiunile. Nu putem obliga pe nimeni sa renunte la succesul pentru care poate a muncit si il merita, doar pentru ca noi sa nu ne simtim mai prejos.

Trebuie sa dam dovada de maturitate, sa intelegem ca reusitele altora nu inseamna ca noi am dat gres sau ca nu vom avea si noi parte de unele la la fel, sau poate chiar mai insemnate.

Pur si simplu momentul nostru de succes nu este atunci si acolo. Singurul rezultat al unui astfel de comportament este erodarea relatiei cu acea persoana.

Incearca sa ai o atitudine pozitiva si sa te bucuri de reusitele altora. Incarca-te cu buna lor dispozitie si sa iei drept model actiunile sau atitudinea lor.

 

Nu cauta prea insistent aprobarea sociala

Indiferent daca recunoastem sau nu, indiferent daca ne dorim sau nu, societatea si viata sociala sunt importante pentru noi, iar stima de sine e legata de acceptarea sociala.

Pentru ca isi doresc aprobarea celorlalti, oamenii sunt capabili sa recurga uneori la cele mai necugetate gesturi: sa consume alcool pentru a se integra intr-un anumit grup sau pentru a parea interesanti, sa faca lucruri riscante doar pentru a parea aventurieri, etc.

Sa te pui in pericol si sa-ti fortezi limitele doar pentru ca ceilalti sa te accepte, nu este in regula. Nu pe ei trebuie sa ii multumesti, ci pe tine.

Arata-le cine esti tu cu adevarat, nu cine crezi ca vor ei sa fii. Daca te accepta si te plac asa, inseamna ca sunteti compatibili, daca nu, inseamna ca esti in compania unor oameni nepotriviti.

Reorienteaza-te si pastreaza in preajma ta persoane care te apreciaza si accepta tocmai pentru ceea ce esti. Iar cand acest lucru se va intampla, fii sigura ca stima de sine va avea numai de castigat.

In loc sa cauti aprobarea sociala cu orice pret, nu uita ca indiferent ce facem sau nu, cineva oricum va dezaproba. Fiind sincera cu tine insati vei dezvolta o stima de sine sanatoasa.

 

De Mihaela Gheorghe

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Strategii eficiente pentru a-ti creste stima de sine
Strategii eficiente pentru a-ti creste stima de sine

O stima de sine scazuta cu siguranta nu este benefica. Dar cand incercam diferite strategii pentru a ne echilibra, trebuie sa fim atenti sa nu se intoarca impotriva noastra.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste