Cum sa iti stimulezi autocontrolul

Pentru unii autocontrolul pare sa fie foarte simplu de practicat. Ei sunt cei care respecta cu usurinta atat dietele, cat si bugetul. Iata cateva sfaturi pentru a ne integra in aceasta categorie.

 

Evita tentatiile

De multe ori autocontrol inseamna totodata si evitarea situatiilor care te-ai tenta sa cedezi ispitei. Exista chiar si studii care demonstreaza ca cei pe care ii admiram pentru capacitatea lor de a se controla, nu se expun prea des stimulilor care fac apel la aceasta tendinta a lor.

 

Regandeste tentatiile

Pare un exercitiu dificil, dar regandirea tentatiilor ne este utila. Asadar, daca esti tentata de un platou cu prajituri cu frisca, incearca sa iti imaginezi ca sunt doar o imagine, o poza sau un tablou.

Mai mult, incearca sa le asociezi cu o alta descriere, precum zapada sau norii. Este un exercitiu prin care incerci sa dai o alta conotatie si totodata sa iti calmezi impulsurile.

Poti deasemenea sa le dai o conotatie negativa. Gandeste-te la persoanele care sufera de diabet, la cazurile de obezitate si afectiunile cardiace aferente.

 

Explica-ti ce reprezinta tentatia

Tentatia de a manca in exces sau de a consuma dulciuri ascunde de regula o alta problema sau nevoie. Tindem sa ne umplem un gol afectiv, mancam pe fond de stres sau oboseala.

Uneori, chiar sub forma de pedeapsa. Incearca sa iti analizezi aceste trairi si sa rezolvi cauza mai profunda. Odata ce intelegi ce sta la baza pornirilor, iti va fi mai simplu sa le abordezi altfel.

 

Gaseste alternative

Daca ramanem in sfera alimentatiei nesanatoase sau excesive, putem oricand sa recurgem la solutii sanatoase. Nu trebuie sa mai strambam din nas cand nutritionistii ne sfatuiesc sa rontaim fructe, legume crude sau nuci.

Treptat, ne vom forma noi obiceiuri cu care le vom inlocui pe cele nesanatoase. Nu trebuie decat sa incepem. Orice noua deprindere va necesita timp si rabdare.

 

Distrage-ti atentia

Copiii au acest obicei de a-si acoperi ochii atunci cand nu vor sa vada ceva. Bineinteles, pe tine nu te va ajuta foarte mult aceasta strategie, dar iti poti distrage altfel atentia. Pleaca de langa tentatie sau concentreaza-te asupra altui lucru din apropiere.

 

Daca cedezi…

Evident tentatiile vor ramane puternice si este posibil sa recidivezi. Este normal si firesc sa se intample astfel. Nu inseamna ca trebuie sa renunti la intregul proces.

Incearca si construieste-ti reguli in cazurile acestea. Mergi pe principiul „daca/atunci' si pastreaza-ti planul cat mai simplu si concret. „Daca mananc o prajitura peste zi, la cina voi consuma o salata'.

Este recomandat sa incepi cu schimbari minore si sa nu incerci o transformare substantiala brusc. Incearca sa te acomodezi treptat cu noul ritm.

Este foarte important sa incerci sa iti formezi o rutina si o disciplina. Cel mai simplu lucru pe care il poti face este propriul pat, dimineata, dupa ce te-ai trezit.

In caz ca ai deja acest ritual, gaseste un inlocuitor. Chiar daca pare putin lucru, te va ajuta pe drumul autocontrolului.

 

Foto: 123rf.com

 

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum sa iti stimulezi autocontrolul
Cum sa iti stimulezi autocontrolul

Pentru unii autocontrolul pare sa fie foarte simplu de practicat. Ei sunt cei care respecta cu usurinta atat dietele, cat si bugetul. Iata cateva sfaturi pentru a ne integra in aceasta categorie.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste