Cum să renunți la scenarii negative și îngrijorări nefondate

Prea multe știri despre catastrofe, probleme sau situații neprevăzute, pe fondul anxietății personale, ne declanșează o serie de scenarii negative. Iată cum putem renunța la îngrijorările nefondate.

Citește și:

De ce e indicat să renunți la postura de victimă

3 semne că suferi de anxietate socială

Mulți dintre noi suferă de anxietate. Unii sunt atât de obișnuiți cu ea încât pare o parte importantă din cine sunt. Se descriu drept sensibili sau mai fricoși sau, chiar, prevăzători. Iar o parte dintre ei, tind către catastrofizare și scenarii negative.

Evident, nivelurile foarte crescute de anxietate sunt extrem de neplăcute, mai ales dacă încercăm să o controlăm și reducem cât mai repede. Iar astfel de persoane pot avea un tipar de gândire defectuos.

Dacă, spre exemplu un medic le spune că este necesar să facă o testare, își vor imagina cel mai negativ scenariu cu putință, asfel încât să resimtă mai pronunțat starea de eliberare când acesta este infirmat.

Logic, nu este rău să iei în calcul toate opțiunile, chiar și pe cele neplăcute. Dar stresul pronunțat, îi determină pe acești anxioși să apeleze la diverse surse pentru a se calma: sfaturile altora, site-urile web, incurajări de peste tot.

Odată ce primesc asigurările dorite, se liniștesc. Din păcate, este un cerc vicios din care nu ies. Iar catastrofizarea și îngrijorările nefondate devin un obicei.

Eliberarea anxietății cu sprijinul celorlalți este temporară, iar singura soluție eficientă este să preluăm controlul asupra anxietății noastre. Dar cum facem asta?

 

Acceptă-te

Anxietatea este o energie, deci dacă ești o persoană anxioasă înseamnă că ai resurse în acest sens. De ce să irosești energia în mod negativ, simțindu-te inconfortabil și pregătindu-te pentru situații puțin probabil să se petreacă?

Caută activități care te relaxează și în care poți investi benefic acest surplus de energie: fă exerciții fizice în mod regulat, învață lucruri noi, (re)găsește-ți un hobby.

Important este să faci ceva în acest sens și să nu desconsideri toate sfaturile ca fiind inutile în cazul tău. Întâi încearcă și vezi ce funcționează pentru tine.

 

Preia controlul

Știi că nu te poți opri din această stare de îngrijorare, așadar învață să o programezi. Pare amuzant? Este un exercițiun eficient. Începe prin a aloca acestor gânduri o jumătate de oră zilnic.

Scrie într-un jurnal grijile tale specifice și acordă-te un grad de intensitate de la 1 la 10 estimând astfel cum te face să te simți fiecare scenariu negativ în parte. Apoi listează toate explicațiile posibile pentru îngrijorarea ta în ordinea probabilităților să fie corecte.

După acest exercițiu, revino la îngrijorarea de la care ai pornit și dă-i un nou scor de la 1 la 10. Treptat vei putea reduce intensitatea anxietății și timpul alocat zilnic acestor exerciții.

 

Schimbă rolurile

Este un exercițiu simplu prin care înveți să te bazezi mai mult pe tine și mai puțin pe cei din jur. Imaginează-ți că nu este problema ta, cea care îți crește nivelul de anxietate, ci a celei mai bune prietene. Aceasta vine la tine și îți solicită ajutorul.

Ce îi spui pentru a o liniști? Dacă îți este mai simplu, poți scrie aceste răspunsuri într-un jurnal.

Vei vedea că îți poți privi problema mai obiectiv și poți fi mai detașată. Totodată, descoperi că tu ai resursele necesare pentru a te ajuta.

 

La fel de important este și să înveți să amâni primirea asigurărilor. Atunci când anxietatea se declanșează puternic, nevoia de a primi o asigurare apare instant. Doar așa putem diminua ce simțim. Dar putem încerca să amânăm această tendință.

Pentru început, și două minute sunt suficiente. Concentrează-te în acest timp asupra respirației tale. Respiră atent, rar, inspirând adânc și expirând treptat.

Vei vedea că în timp va crește intervalul pe care îl poți susține până la căutarea asigurării din exterior.

Combinate, aceste metode îți vor fi utile în acceptarea și reducerea anxietății asociate scenariilor negative, catastrofizării și îngrijorărilor inutile.

Foto: shutterstock.com

 

 

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Nevoia de timp liber
Nevoia de timp liber

Avem responsabilități și, deseori, un program de care nu (prea) ne putem dezice. Alteori, ne afundăm în muncă și fie că suntem sau nu mulțumiți de rezultate, perseverăm întrucât este o zonă în care simțim că avem control. Dar cât timp liber avem? Și de ce este absolut necesar să ne facem…

Citeste
Cum să remediezi la timp sindromul burnout
Cum să remediezi la timp sindromul burnout

Una dintre cele mai distrugătoare probleme de ordin emoțional, care afectează persoanele active, este sindromul burnout. Pornit din pasiunea și dedicarea pentru o meserie, sindromul se instalează pe fondul stresului, al oboseli, al neputinței de a gestiona timpul.

Citeste
5 semne că este momentul să începi psihoterapia
5 semne că este momentul să începi psihoterapia

Știm că psihoterapia ne este utilă, dar mulți dintre noi încă speră ca problemele să treacă de la sine sau să își diminueze impactul în timp. Iată câteva semne că este momentul să mergi la un psihoterapeut.

Citeste
Cum să renunți la scenarii negative și îngrijorări nefondate
Cum să renunți la scenarii negative și îngrijorări nefondate

Prea multe știri despre catastrofe, probleme sau situații neprevăzute, pe fondul anxietății personale, ne declanșează o serie de scenarii negative. Iată cum putem renunța la îngrijorările nefondate.

Citeste
10 sfaturi pentru o mai bună organizare
10 sfaturi pentru o mai bună organizare

Ți s-a întâmplat vreodată să te simți fără direcție, fără putere de concentrare, cu o mulțime de treabă și fără să știi de unde să începi? Deruta și oboseala își spun cuvântul atunci când nu există organizare. Iată 10 sfaturi pentru mai multă claritate.

Citeste
Depresia din perspectivă psihanalitică
Depresia din perspectivă psihanalitică

Depresia nu trebuie ascunsă, nu este o rușine, nu este o vină a noastră. Nu este un semn al lipsei de valori ci al unei lupte pe care am dus-o singuri prea mult timp. Avem nevoie de ajutor și dreptul de a-l cere.

Citeste