Cum să te cerți constructiv

La serviciu, cu prietenii, familia, în cuplu, discuțiile în contradictoriu sunt imposibil de evitat. Însă poți să te cerți constructiv, fără a distruge relația cu cel din fața ta. Iată cum.

 

Fii prezent

Cu siguranță ai auzit de mindfulness, tehnica desprinsă din meditație, care te învață să fii prezent, aici și acum. Într-o ceartă este esențial să eviți ruminațiile, reproșurile unor fapte mai vechi, și să te axezi pe problema curentă.

Citește și:

Ghid pentru o ceartă în cuplu… sănătoasă

5 reguli de aur pentru o ceartă constructivă

Asumă-ți greșelile

Fii dispus să îți recunoști propria vină: de multe ori, adevărul este la jumătate și fiecare a contribuit, într-un fel sau altul, la apariția problemei.

 

Află trigger-ul real

Ne ajută extrem de mult să înțelegem ce declanșează cu adevărat conflictul, felul în care emoțiile sunt legate de istoria noastră de viață, de evenimente din trecut care ne-au rănit atât de tare, încât au ecou și în prezent.

 

Ascultă!

Nu îi răstălmăci cuvintele, nu îl întrerupe, nu fi defensiv ori agresiv. Să asculți nu înseamnă să cauți acel moment când poți ataca sau da replica, ci să te conectezi la partenerul de discuție așa cum este el, în profunzimea sa, fără să proiectăm asupra lui propriile frici.

 

Calm, calm, calm!

Fără să te împacientezi, să cauți vinovați ori să critici, exprimă-ți punctul de vedere cât mai descriptiv, din punctul de vedere al emoților, trăirilor. Mare atenție și la limbajul corporal și la ton…

Foto: Shutterstock

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum să te cerți constructiv
Cum să te cerți constructiv

La serviciu, cu prietenii, familia, în cuplu, discuțiile în contradictoriu sunt imposibil de evitat. Însă poți să te cerți constructiv, fără a distruge relația cu cel din fața ta. Iată cum.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste