Cum sa te eliberezi de sentimentul de vina

Uneori, ne luptam cu sentimentul de vina fara sa ne intrebam ce sta la baza acestuia. Iata cum putem diferentia intre vina rationala si cea irationala.

 

Vina irationala

Vina irationala de cele mai multe ori se bazeaza pe indoiala, pe intrebari suplimentare, pe nesiguranta. Ea face apel la reguli care nu ne apartin.

Include adesea supraresponsabilizarea si are la baza o stare de anxietate. Totodata, ea se raporteaza foarte mult la cei din jur, reprezentand o oglinda a sentimentelor lor „eu nu pot fi fericita decat daca si tu esti'.

Din acest motiv, ajungem sa ne creem singure contexte pe care le bifam cu „asa da' sau, dupa caz, „asa nu'. O gandire de tip „daca… atunci…' poate genera astfel de scenarii in care ajungem sa fim vinovati „daca nu…'.

Cam toate gandurile care termina prin a ne lasa un sentiment de vina, il contin pe „trebuie'.

De exemplu, ne spunem ca pentru a fi o mama cat mai implicata trebuie sa gatim personal copilului sau sa petrecem cu el fiecare weekend.

Totodata, rezultatul eforturilor noastre il vedem ca un succes doar daca ceilalti ne confirma acest lucru. Altfel, ne gandim ca ar fi trebuit sa facem mai mult sau altceva.

Vina irationala este caracterizata de o intreaga gandire irationala, in special atunci cand ne imaginam consecintele.

Ajungem sa credem, conform exemplelor mentionate anterior, ca vom avea copii care se simt neglijati daca nu le gatim sau daca nu petrecem un weekend cu ei.

De asemenea, ca vom fi acuzate sau ca dezamagim profund daca partenerul nu este fericit cu eforturile depuse de noi.

Mai rau este ca sentimentul acesta de vina persista, orice incercam sa facem. Chiar daca stim ca cei mici s-au distrat in weekend la bunici, parca nu ne simtim impacate. Chiar daca stim ca iubitul a apreciat tot ce am facut, parca nu suntem pe deplin linistite.

Este ca si cum ne stabilim ca sentimentul de vina va disparea in momentul in care avem garantia ca cei apropiati noua vor fi fericiti pururi…

 

Vina rationala

Daca primul tip de vina facea apel la anumite reguli pe care le imprumutam din jurul nostru, vina rationala inseamna incalcarea propriilor principii si propriului set de reguli.

Aceasta nu porneste din anxietatile copilaresti ci din creierul nostru adult. Daca cea irationala se baza pe abilitatea de a face pe cineva fericit, vina rationala porneste din indepartarea de propria integritate, de standardele pe care le avem si codul moral.

In cazul acesteia, nu exista temeri irationale legate de consecintele actiunilor noastre, intrucat stim ca acestea sunt pornite din valorile personale independent de rezultat.

In cele din urma, ascultandu-ne constiinta si urmandu-ne valorile, ne calmam. Nu exista resentimente, nu ne victimizam si nu nu avem asteptari legate de aprecierile primite din jur. Ne simtim impacate intrucat am facut ceea ce stiam ca aveam ne facut.

 

Indicii pentru a diferentia intre cele doua tipuri

In primul rand vezi daca toata conjunctura este trecuta prin eternul „ar fi trebuit sa…'. Daca vorbesti astfel cu tine, opreste-te si intreaba-te de unde porneste aceasta neliniste.

Vezi daca motivul este inafara ta si daca are legatura cu cineva apropiat sau asteptarile celor din jur.

Incearca sa observi daca esti anxioasa gandindu-te la ce reactii ar putea avea ceilalti. Vezi daca esti preocupata de rezultate si consecinte.

Daca mintea ta rationala stie ca termerile sunt irationale, daca vina se agata de rezultatul deciziilor si actiunilor tale, este un semn ca nu vine din creierul tau adult.

 

Stabileste-ti clar valorile si atitudinea

Fa o pauza si gandeste-te la ceea ce simti. Ce iti spune sufletul? Dar instinctul? Invata sa recunosti limitele pe care le au atat controlul tau asupra situatiilor cat si responsabilitatile pe care ti le asumi.

Cine a facut reguli generale pentru a fi un parinte bun? Cine seteaza standardele? Gandeste-te si la rolul si efectul propriei fericiri versus a celor din jur.

Actioneaza conform valorilor tale. Vezi daca esti multumita si impacata cu actiunile si deciziile tale. Deseori se poate sa nu fii, tocmai pentru ca te-ai abatut de la standardele personale.

Poate facand acest lucru si nerecunoscandu-l, ai ajuns sa cauti motive in jurul tau. Urmareste daca ai din nou acele trairi anxioase din copilarie cand fericirea ta insemna ca cei din jur sa fie fericiti.

Identifica in mod corect vina irationala. Deseori, simplul fapt ca suntem capabile sa realizam ce tip de vina simtim este suficient pentru a ne distanta de sentiment.

Totodata, te ajuta sa poti separa mental trairile si gandurile care ti-au fost caracteristice in copilarie, de cele adulte mature si responsabile.

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum sa te eliberezi de sentimentul de vina
Cum sa te eliberezi de sentimentul de vina

Uneori, ne luptam cu sentimentul de vina fara sa ne intrebam ce sta la baza acestuia. Iata cum putem diferentia intre vina rationala si cea irationala.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste