Cum sa-ti imbunatatesti imaginea de sine

Daca esti foarte critic cu tine insuti, te concentrezi mai mult pe rezultate negative sau esecuri si aproape ca ignori succesele si realizarile, te compari in permanenta cu ceilalti, nu accepti complimentele, inseamna ca este momentul pentru o mai buna imagine de sine.

 

Ce este stima de sine

O buna stima de sine inseamna sa te apreciezi pe tine insuti pentru ceea ce esti, cu toate calitatile si defectele tale. Inseamna sa fii mandru de avantajele tale si sa iti accepti senin limitele.

Procesul de modelare si imbunatatire a imaginii de sine, ca orice alta abilitate, cere timp, vointa si implicare.

O buna stima de sine implica o viziune pozitiva dar realista asupra propriei persoane, aprecierea valorii personale si in acelasi timp respect pentru ceilalti.

O buna stima de sine inseamna respect fata de propria persoana si nu este egoism sau narcisism, asa cum de multe ori este perceputa.

Lucrul la stima si la imaginea de sine incepe din interior, cu schimbarea gandurilor negative si renuntarea la autocritica exagerata pe care o poti inlocui cu o viziune mai realista si mai pozitiva asupra propriei persoane.

Un mod nou de gandire si o viziune noua se construiesc treptat, asa ca ia pe rand fiecare dintre gandurile negative despre tine si confrunta-l in mod sincer si obiectiv cu realitatea.

 

Self help

Iesi din capcana generalizarii, evita exagerarile si gandirea catastrofala, precum si termenii radicali de tipul intotdeauna, niciodata, nimic, nimeni (exemplu: niciodata nu fac nimic bine, intotdeauna gresesc, nimeni nu ma place).

Mintea ta are tendinta sa se conformeze propriilor etichete. Nu e suficient ca altii pun atat de usor etichete, trebuie sa ti le pui si tu?

Intreaba-te cand ai invatat sa gandesti asa despre propria persoana si daca nu cumva ceea ce iti spui despre tine nu sunt cuvintele altora pe care mintea ta le-a adoptat.

Fă un inventar al stimei de sine: pune pe de o parte calitatile (10) si pe cealalta parte limitele (10), in termeni concreti: ce pot si ce nu pot, la ce sunt bun si la ce nu.

Ajuta-te de mici trucuri pentru a opri un sir de ganduri auto-denigratoare, de exemplu ia imaginea semnului STOP din manualul de circulatie si lipeste-o undeva la indemana, unde o poti vedea usor.

De fiecare data cand esti critic cu tine fara a avea o justificare in realitate priveste sau aminteste-ti acest semn STOP al auto-criticii nefondate!

 

Gandire pozitiva

Concentreaza-te pe lucrurile pozitive, pe ceea ce faci bine in loc de ceea ce nu iti iese. Invata sa te rasplatesti pentru succes mai degraba decat sa te pedepsesti pentru esec.

In plus, chiar daca un lucru nu este realizat 100% asa cum ti l-ai dorit, aceasta nu inseamna ca ceea ce ai reusit din el, indiferent de proportie, nu are nicio valoare. Invata sa iti pretuiesti succesele partiale la fel de mult precum pe cele depline.

Accepta faptul ca esti pur si simplu om, iar perfectiunea sta in modul in care noi ne gestionam imperfectiunile.

 

Vocea criticului interior

Inceteaza sa te mai auto-intimidezi cu dialoguri interioare de tipul trebuia sa fac asa, ar fi trebuit sa fac altfel, etc. Iesi din sclavia lui trebuie', fii perfect'.

Mai degraba invata sa inlocuiesti aceasta critica foarte dura cu incurajari. De ce sa nu te porti cu tine la fel de bland si intr-un mod la fel de suportiv cum te-ai purta cu un om foarte drag tie?

Invata sa te axezi si sa iti directionezi atentia si energia in special pe ceea ce poti sa faci si mai putin pe ceea ce nu poti sa faci.

Fiecare dintre noi suntem buni la lucruri diferite. Gaseste ceea ce poti face bine si ocupa-te de asta. In plus inceteaza sa te compari la nesfarsit cu ceilalti.

 

Stabilirea obiectivelor

Obiectivele gresit formulate in ceea ce priveste gradul lor de realism sunt cei mai mari inamici ai stimei de sine. Pentru a face din obiective aliatii tai, foloseste metoda SMART. De exemplu, cand iti propui „Vreau sa fiu fericit', evalueaza obiectivul daca este:

 

Specific (Ce inseamna fericit pentru tine? Cum recunosti un om fericit?);

Masurabil (Ce ar fi, ce ai face si ce ai simti diferit daca ai deveni fericita?);

Posibil de atins (evita obiectivele in care rezultatul final depinde sau este semnificativ influentat de factori exterior, care nu se afla sub controlul tau)

Realist (mentinerea unei stari de fericire permanente pentru tot restul vietii nu este un obiectiv adaptat realitatii)

Incadrat in timp (cat timp iti acorzi pentru indeplinirea obiectivului?)

            

Strategii utile

Fii deschis la schimbare si auto-actualizare: nu te evalua in comparatie cu o versiune mai veche a ta, pentru ca unele lucruri nu mai sunt la fel (nu vei avea toata viata aceeasi rezistenta la alergat ca la 20 de ani).

Totodata, poate acum te pricepi mai bine la alte lucruri: sa fii un bun prieten, sa sofezi excelent sau sa gatesti minunat.

Ai grija de aspectul tau exterior si de igiena vietii tale: imbraca-te cu hainele preferate, ingrijeste-te, pastreaza un program regulat de somn si o dieta echilibrata si sanatoasa. In egala masura, evita relatiile toxice si oamenii care te incarca negative si fa in special lucrurile care iti plac si care te bucura.

 

De Florentina Mandoc, psihoterapeut, terapeut EMDR, Pitesti

https://totulpoatefisialtfel.wordpress.com/about/

Tel. 0740034940

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum sa-ti imbunatatesti imaginea de sine
Cum sa-ti imbunatatesti imaginea de sine

Daca esti foarte critic cu tine insuti, te concentrezi mai mult pe rezultate negative sau esecuri si aproape ca ignori succesele si realizarile, te compari in permanenta cu ceilalti, nu accepti complimentele, inseamna ca este momentul pentru o mai buna imagine de sine.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste