Cum știi că psihoterapia are efect

Dacă ai ales deja să mergi la un psihoterapeut, cu certitudine ai făcut alegerea corectă pentru tine. Dar deseori ne întrebăm oare cum știm că psihoterapia are efect? Iată câteva răspunsuri.

Citește și:

Cum ne afectează mesajele negative primite în copilărie de la părinți

Cum ne putem îmbunătăți imaginea corporală

Atunci când trecem prin stări de disconfort emoțional, când ne confruntăm cu alegeri dificile, când relațiile cu cei din jur parcă nu-și mai găsesc făgașul sau când adresăm o tulburare psihică de care putem suferi, avem la dispoziție o soluție care implică un dialog cu un profesionist (care deține atestat de liberă practică în acest sens, emis de Colegiul Psihologilor din România), de pe urma căruia obținem o stare psihică mai bună, o înțelegere mai bună a problemelor prin care trecem, o viziune mai clară asupra cauzelor acestor dificultăți și asupra soluțiilor pe care fiecare dintre noi le avem la îndemână. Aceasta este psihoterapia.

Există mai multe metode de psihoterapie acreditate în țara noastră, există metode care seamănă cu psihoterapia, dar care nu au nicio legătură cu ea, există psihoterapeuți eficienți în munca lor, sau cu rezultate mai puțin bune, există psihoterapeuți cu diferite specializări care abordează anumite cazuri sau situații de viață.

Toate acestea înseamnă că nouă ne revine responsabilitatea de a căuta, așa cum ne documentăm și despre alți profesioniști de care avem nevoie la un moment dat, informații sau recomandări despre un psihoterapeut sau o anumită metodă psihoterapeutică.

Sursele de informare pot fi site-urile de specialitate (inclusiv cele ale forurilor de acreditare ale acestei profesii în România), articolele de profil, website-uri ale clinicilor și cabinetelor de psihologie, persoanele de încredere de lângă noi, medicul de familie sau medicul psihiatru.

Odată început acest demers terapeutic, este important să știm că el funcționează pentru noi. Știm acest lucru atunci când starea de disconfort cu care am început se diminuează, când ne putem gestiona mai degrabă eficient, decât cu costuri mari, o paletă din ce în ce mai largă de emoții dificile.

Știm că psihoterapia funcționează când relațiile cu noi înșine sau cu cei din jur ne aduc mai degrabă o stare pozitivă decât negativă, sau când înțelegem că avem la îndemână soluții pentru rezolvarea unor probleme sau, dacă nu le întrezărim, avem resursele necesare pentru a ne construi soluții de la zero.

Știm că suntem pe calea cea bună cu ședințele de psihoterapie atunci când conștientizăm că reacțiile noastre emoționale, îndreptate către interior sau către exterior, au anumite explicații care au sens pentru noi, când ne simțim în stare sau motivați să încercăm să facem pentru noi să fie mai bine, mai degrabă decât de a aștepta să facă altii pentru noi acest lucru. Pe scurt, dar nu simplist, știm psihoterapia funcționează atunci când ne simțim mai bine.

Un lucru important însă, merită a fi ținut minte: psihoterapia nu este o pastilă pe care o luăm o dată și durerile noastre trec ca prin minune.

Psihoterapia funcționează pentru majoritatea dintre noi atunci când ea este înțeleasă ca un proces, mai scurt sau mai lung, în care este utilă stabilirea unui obiectiv clar și implicarea deplină, atât a noastră cât și a psihoterapeutului pentru atingerea obiectivului în mod cât mai eficient posibil, în care suntem sau devenim pregătiți să depunem eforturile necesare pentru rezolvarea problemelor noastre.

De Elena Constantin, psiholog, psihoterapeut în formare, consilier psihologic

Tel.: 0726.622.356

counselor.studio@gmail.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum știi că psihoterapia are efect
Cum știi că psihoterapia are efect

Dacă ai ales deja să mergi la un psihoterapeut, cu certitudine ai făcut alegerea corectă pentru tine. Dar deseori ne întrebăm oare cum știm că psihoterapia are efect? Iată câteva răspunsuri.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste