Scapă de depresia postvacanță!

Revenirea la job după vacanță și relaxare nu este tocmai ușoară. Mai mult, ne confruntăm cu depresia și lipsa de energie. Iată care ar fi explicația.

 

Pentru mulți, întoarcerea la muncă declanșează sentimente de letargie, anxietate și depresie, ceea ce îngreunează reluarea rutinei de zi cu zi și productivitatea.

Tristețea postvacanță este un lucru foarte real, iar aducerea din nou în formă a angajaților după o vacanță poate fi dificilă, iar unele semne, precum cele următoare, ar trebui să îi pună pe oameni pe gânduri.

Astfel, ei pot observa că simt o lipsă de entuziasm, lipsă de concentrare și o senzație de oboseală cu efecte negative asupra demarării unor activități, asupra calității muncii și lipsă de interes.

În timp ce pentru unii, dezinteresul și oboseala pot dura doar câteva zile, pentru alții problema se poate întinde chiar mai mult.

De ce se întâmplă toate acestea? Nu cele 10-12 zile de vacanță propriu-zisă sunt de vină, ci obiceiurile și tradițiile asociate cu ea.

Citește și:

Cum putem ajuta un prieten cu depresie

Revenirea la serviciu după vacanță

De exemplu, cei mai mulți oameni tind să fie mai sedentari în vacanța de iarnă (oricum, sunt, în general, mai sedentari iarna decât vara), să mănânce mai mult și mai gras decât de obicei, să bea mai mult, să doarmă ori prea puțin ori prea mult și să se uite în exces la TV.

Or, din nenumărate studii, reiese că toate aceste obiceiuri sunt dăunătoare pentru sănătate, în general, și pentru creier, în cazul nostru. Cum? Toate conduc la depresie.

Lipsa de activitate fizică și mâncarea grasă consumată în exces se știe că produc reacții inflamatorii în organism, iar în creier această inflamație conduce la depresie.

Alcoolul consumat în exces inhibă neuronii, scade sinteza de serotonină, de vitamina B și produce diverse alte modificari chimice care, toate, conduc la depresie.

Mai multe studii au găsit că există o corelație între numărul mare de ore de urmărit TV-ul și depresie, iar somnul insuficient (cauzat de nopțile albe) cât și cel în exces (față de cât obișnuim în mod normal sau cât ar fi normal pentru un adult, adică șapte-opt ore) dereglează creierul și, în timp, duce la depresie.

Este bine de știut că o noapte albă ne afectează două zile, nu doar în ziua următoare, iar somnul în exces – consecutiv unei perioade obsitoare sau cu nopți albe – nu reface creierul, ci îi dă bioritmul peste cap.

Ca urmare, ne trezim amețiți și cu dureri de cap. Cum se manifestă depresia? Depresia nu se reduce la tristețe. Ea ne afectează și atenția, învățarea, rezolvarea de probleme și capacitatea de efort.

 

De Dragoș Cîrneci, doctor în psihologie, specialist în neuroștiințe. Lucrează în cercetare aplicată, dezvoltând produse pentru sănătate, mediul de afaceri. Este interesat de evoluția omului, precum și de provocările cu care specia umană se confruntă în lumea tehnodigitală de astăzi, http://dragos-cirneci.blogspot.ro

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Scapă de depresia postvacanță!
Scapă de depresia postvacanță!

Revenirea la job după vacanță și relaxare nu este tocmai ușoară. Mai mult, ne confruntăm cu depresia și lipsa de energie. Iată care ar fi explicația.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste