Cum sa-ti imbunatatesti comunicarea cu ceilalti ascultand activ

Exista o distinctie clara intre a auzi' si a asculta', unde sa asculti inseamna de fapt sa auzi si sa intelegi simultan. Cand nu ascultam activ, in mintea noastra are loc un dialog interior, facem comentarii, presupuneri, negam ceea ce ne relateaza interlocutorul, intrerupem sau pur si simplu ne zboara gandurile in alta parte.

Cum e pentru celalalt? In mod sigur, neplacut. Unii specialisti spun ca in timpul dialogului interior avem tendinta sa ne miscam limba, chiar daca o facem imperceptibil.

Ascultarea activa este o activitate atat interna cat si externa, prima necesitand sa ramai atent si prezent, iar cea de a doua insemnand sa transmiti inapoi interlocutorului mesaje verbale si nonverbale.

 

Beneficiul ascultarii active este imbunatatirea relatiilor pe care le avem cu ceilalti

Iata cateva elemente cu ajutorul carora poti deveni un ascultator activ:

  1. Mentine contactul vizual cu interlocutorul evitand sa-ti indrepti privirea catre alti oameni; mareste usor ochii si ridica sprancenele in acord cu ceea ce spune acesta;
  2. Fii atent/a la limbajul corpului, stai drept/dreapta sau inclina-te usor in fata. Incearca sa te sincronizezi cu interlocutorul;
  3. Elimina factorii care-ti pot distrage atentia (telefon, calculator etc);
  4. Incuviinteaza discret din cap atunci cand acesta vorbeste;
  5. Concentreaza-te la ceea ce-ti spune partenerul de discutie si nu la ceea ce urmeaza sa spui tu in continuare;
  6. Nu da sfaturi atunci cand celalalt nu are nevoie de ele si nu ti le cere in mod explicit;
  7. Nu judeca si nu face presupuneri; fiecare are propriul lui adevar, varianta, mod de viata, experiente etc
  8. Adreseaza intrebari de clarificare daca acestea sunt necesare;
  9. Reflecta cuvintele celuilalt  completate de :  „ai spus”, „ai mentionat”, „ai descris” etc
  10. Nu-l intrerupe. Asteapta sa vezi daca vorbitorul a terminat cu adevarat ceea ce avea de spus.
  11. Elimina gandurile care-ti distrag atentia;
  12. Transforma conversatiile obisnuite in dialoguri semnificative!

 

 

Autor: Ramona Georgescu, consilier pentru dezvoltare personala

ramonaoanca@yahoo.com

https://www.facebook.com/dezvoltarepersonala.com.ro

 

Foto: Shutterstock

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum sa-ti imbunatatesti comunicarea cu ceilalti ascultand activ
Cum sa-ti imbunatatesti comunicarea cu ceilalti ascultand activ

Exista o distinctie clara intre “a auzi” si “ a asculta”, unde sa asculti inseamna de fapt sa auzi si sa intelegi simultan. Cand nu ascultam activ, in mintea noastra are loc un dialog interior, facem comentarii, presupuneri, negam ceea ce ne relateaza interlocutorul, intrerupem sau pur si simplu ne zboara gandurile in alta parte.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste