Gestalt terapia: o soluție pentru anxietate

Dacă suferi de anxietate, deja știi cât de invalidante pot deveni trăirile tale. Pentru cei care doresc să depășească această condiție, iată câteva informații despre ce oferă gestalt terapia.

Citește și:

Mici exerciții de mindfulness

Pentru sanatatea psihica, ce alegi: consilier, psihoterapeut sau coach?

Gestalt terapia are la baza cuvântul german „gestalt” care înseamnă „a da o formă” sau „a crea o structură”. Practic, ne ajută oare să fim în formă?

Pentru persoanele care suferă de anxietate pare să fie un răspuns util și o metodă care ajută să gestionăm mai bine stările pe care le traversăm și care, de ce să nu recunoaștem, deseori ne copleșesc.

Anxietatea este un cumul de factori. Are la bază stresul prelungit, sedimentat, realimentat constant, iar fondul din urmă este unul al nesiguranțelor și temerilor.

Experiențele noastre de viață ne construiesc într-un anumit mod, unic, diferit de ceilalți, motiv pentru care și reacțiile noastre psihice, emoționale, sunt diferite. Totodată, resursele de a face față episoadelor de anxietate variază.

Dacă unii dintre noi știu deja să recunoască starea și să practice respirația controlată sau, și mai bine, tehnici de mindfulness, care ne ajută să ne ancorăm mai bine în prezent și în propriul corp, alții ajung până la insomnii, afectarea diferitelor paliere ale vieții sau atacuri de panică.

Metoda gestalt a fost elaborată de psihiatrul și psihanalistul Fritz Perls ăn anii 50 și vizează foarte mult interacțiunile pe care noi le avem, atât cu propria persoană, cât și cu cei din jur și cu lumea în general.

Ce formă ia acest contact al nostru? Identificând modul nostru de raportare, reușim să vedem unde există blocaje sau rigiditate și să contibuim la fluidizarea propriilor trăiri, reacții, acțiuni.

Terapia gestalt se adresează persoanelor care au tulburări la nivel psihic sau psihosomatic, celor care suferă de depresie, de anxietate, tulburări comportamentale sau adicții.

Totodată, este utilă și în relațiile de cuplu, muncă sau familie, ori în perioadele dificile pe care le traversăm precum doliul, șomajul, separarea, dorința de a deveni sau nu părinți.

Este un tip de terapie ce se practică individual, dar și în cuplu, familie sau grup. Ca orice sesiune de terapie, durata este de o oră, deși, standard, ședințele de psihoterapie durează 45 de minute.

În funcție de nevoile reale ale fiecărui client în parte, ședințele pot fi setate o dată pe săptămână sau o dată la două săptămâni.

Este o abordare care se adaptează nevoilor specifice ale fiecăruia în parte, motiv pentru care, durata terapiei variază în timp.

 

Ce face gestalt terapia

Terapia gestalt ameliorează abilitățile noastre de a ne ocupa de noi înșine și de a răspunde propriilor noastre nevoi, în timp ce ținem cont și de ceea ce se petrece în jurul nostru. Întrebarea la care răspunde nu este „de ce mă comport astfel?” ci „cum pot face lucrurile diferit?”.

Din punctul de vedere al acestui tip de terapie, anxietatea este răspunsul unui istoric personal, o dificultate de a trăi în mediul în care ne aflăm, datorită incertitudinilor, complexității existente pretudindeni și sentimentului de solitudine.

Anxietatea este o căutare a propriului sens și nu o expresie a unei boli. Iar în această privință relația terapeutică este extrem de importantă, psihoterapeutul însoțindu-și clientul pe acest drum al unei mai bune înțelegeri de sine, acceptări și capacități de adaptare.

Pe parcursul terapiei se lucrează inclusiv cu abilitatea și revendicarea dreptului la a face propriile alegeri, într-un mod asumat.

Tehnicile utilizate sunt interactive și ajută clientul să exprime propriile trăiri, să intre în jocuri de rol, să se înțeleagă mai bine atât pe sine cât și mediul din jur.

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Cum îți influențează toleranța calitatea vieții
Cum îți influențează toleranța calitatea vieții

Toleranța îți poate îmbunătăți calitatea vieții ea contribuind la relații mai bune cu cei din jur, dar și cu propria persoană. Atunci când suntem mai binevoitori și îngăduitori cu noi înșine, avem o mai mare disponibilitate și către cei din jur.

Citeste
De ce este important să ascultam opinii diferite de ale noastre
De ce este important să ascultam opinii diferite de ale noastre

Nu intrăm deseori în contact cu opinii diferite, întrucât prietenii și apropiații ni-i alegem pe principiul similarităților. La muncă, sau într-un mediu în care nu alegem noi oamenii din jur, putem să ne confruntăm cu alte idei sau preferințe, cu care, deseori intrăm în conflict. De ce este important să rămânem deschiși acestora? Iată câteva sugestii.

Citeste
5 stereotipuri despre fericire și cât sunt de adevărate
5 stereotipuri despre fericire și cât sunt de adevărate

Când vorbim despre fericire, fiecare dintre noi are anumite repere. Dar de unde vin aceste repere și cât ni se potrivesc? Ținând cont cât de diferiți suntem unii de alții, oare fericirea poate avea aceeași definiție pentru toți?

Citeste
Gestalt terapia: o soluție pentru anxietate
Gestalt terapia: o soluție pentru anxietate

Dacă suferi de anxietate, deja știi cât de invalidante pot deveni trăirile tale. Pentru cei care doresc să depășească această condiție, iată câteva informații despre ce oferă gestalt terapia.

Citeste
Ce beneficii ne oferă culoarea albastră
Ce beneficii ne oferă culoarea albastră

Mergi în vacanță la mare sau poate într-un weekend? E perfect, pentru că este momentul potrivit să faci puțină terapie în natură bucurându-te de beneficiile pe care ni le oferă culoarea albastră.

Citeste
Ce măști purtăm cel mai des
Ce măști purtăm cel mai des

Fiecare rol aduce cu sine o mască pe care o purtăm. Dacă reușim în rolul respectiv să fim cât mai autentici, atunci masca este croită pe calapodul nostru. Când aceasta acoperă lipsuri sau se naște din neîncredere ori din dorința de a fi percepuți într-un anume fel, ne este, în primul rând nouă, nocivă. Iată cele mai frecvent întâlnite astfel de măști.

Citeste