Interogarea pentru a te cunoaste mai bine

CARE ERA VISUL TAU DIN COPILARIE?

Intreaba-te asupra idealului din copilarie, daca l-ai realizat cat de cat, ceva mai mult sau deloc.

Acest fapt te va ajuta sa intelegi care au fost motivatiile tale, de ce esti aici, spune Luce Janin-Devillars, psihanalist si coach.

Ai ascultat de propriile tale dorinte ori de inconstient, te-ai pliat pe asteptarile familiei?

Esti autorul acestui vis ori esti, in continuare, incarcat de dorintele altcuiva?

„Nu este simplu sa ne debarasam de imaginea unui bunic maestru muzical, care a renuntat la visurile sale pentru a-si hrani familia, de exemplu…

Poate ca de aici vine dorinta de a fi meloman si de a compensa aceasta nedreptate…

Visurile de copil nu sunt spontane, ele sunt impregnate de istorie familiala
, aminteste psihanalistul.

Aceasta prima intrebare te va ajuta sa distingi ceea ce este personal de ceea ce este fantasma.

CE TE BUCURA?
Inainte de a-ti da peste cap existenta, Pascale Molho, formator in comunicare nonviolenta, propune sa incercam „ceea ce ne face fericiti in ziua de azi.

„Ce te hraneste afectiv, ce te face sa te simti viu? Fii atent la tot ceea ce este important pentru tine, la ceea ce te motiveaza, te emotioneaza.

Sa iti distrezi apropiatii, sa faci lectii cu copiii, sa fii alaturi de amicii tai atunci cand sufera sau sa alergi dupa contracte?

Ai, ca toata lumea, nevoi existentiale, de sens, de recunoastere, de valorizare, de iubire, spune formatoarea.

„Fugi de aceasta falsa umilinta pentru a-ti recunoaste talentele si pentru a-ti satisface nevoile.

Vei castiga stima de sine si te vei simti capabil. Capabil de a fi fericit, de a face sa traiasca anumite valori, de a merge mai departe.

CE AI FACE DACA NU AI AVEA DECAT CATEVA ZILE DE TRAIT?

Este exercitiul propus de psihiatrul Fr¨deric Fanget: „Stii ca vei muri in cateva minute. Fara sa reflectezi, care este lucrul pe care regreti cel mai mult ca nu l-ai realizat?.

Dramele sunt adesea revelatoare, pentru ca urgenta accelereaza reflectia asupra sinelui.

„Este un mijloc de a face diferenta intre ceea ce este important si ceea ce conteaza mai putin, spune Luce Janin-Devillars.

„Dar si de a discerne intre ceea ce realmente iti trebuie si ceea ce nu ai.

Si aici este vorba despre onestitate si despre iesirea din reprezentarile sociale, din «asta se sau nu se face», din fantasma.

Daca raspunzi: «Regret ca nu am petrecut mai mult timp cu cei apropiati» pentru ca acesta este raspunsul corect. Dar acesta este realmente ceea ce simti?

CARE ESTE CEA MAI URATA AMINTIRE?

Aceasta intrebare permite ceea ce nu mai doresti sa faci, sa fii sau sa gandesti, spune Luce Janin-Devillars.

Dar, mai ales, sa afli cum de te regasesti in aceasta postura nedorita.

Ai, cu siguranta, o anumita responsabilitate, pentru ca ai ajuns aici – asadar, ce ai cautat?

Amintirea cea mai rea sa fie oare momentul cand te-ai simtit devalorizat, neutralizat? In familie sau la slujba?

Poate ca „imaginea de sine a fost atat de rea, incat ai incercat, inconstient, sa confirmi acest sentiment, explica psihanalista.

„Vestea buna este ca, fiind responsabilitatea ta la mijloc, poti schimba lucrurile.

DACA TOTUL AR FI POSIBIL, CE EROU AI FI?

Ia pixul si scrie povestea in care totul este posibil iar tu esti personajul principal, propune Dominique Sciacca, coach.

Obiectivul este sa te vizualizezi in viitor pana la senzatie. „Conecteaza-te la simturile tale si incearca sa simti mirosul, sunetele, ceea ce vezi, sugereaza psihologul.

Acest exercitiu te ajuta sa te familiarizezi cu o stare pe care nu ai experimentat-o inca. Si sa te eliberezi de frica de schimbare.

Tindem sa ramanem in zona noastra de confort, cea pe care o cunoastem pe de rost. Imaginand ceea ce urmeaza sa simti, nu prezinta niciun risc.

Analiza lui Michel Lacroix

„Este important sa ne intrebam asupra celor doua motoare ale realizarii de sine: cel al aptitudinilor si cel al motivatiilor.

In acelasi timp, experienta arata ca motorul dorintelor este mai important decat cel al aptitudinilor.

Multi sunt cei care au reusit, in ciuda unui handicap (un timid devenit conferentiar, un stangaci devenit muzician…).

Trebuie, deci, sa punem aspiratiile pe primul loc, dar nu inainte de a le interoga de unde vin. Sunt ele realmente ale mele?

Obiectivul este eliberarea dorintelor. «Nimic important nu s-a realizat fara entuziasm», spunea Hegel.

Editare de: Raluca Stan

Vezi toate articolele din Dosarul: Gaseste calea:

Dosar: Gaseste calea – Interogarea

Dosar: Gaseste calea – Repereaza blocajele

Dosar: Gaseste calea – Acorda-ti suficient timp

Dosar: Gaseste calea – Treci la actiune

Dosar: Gaseste calea – Pastreaza directia

Dosar: Gaseste calea – Interviu cu dr. Michel Lacroix

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Interogarea pentru a te cunoaste mai bine
Interogarea pentru a te cunoaste mai bine

Nu suntem predeterminati. Totul este posibil, totul este accesibil. Dar, ca sa nu riscam sa ne pierdem inainte de a ne fi lansat, sa incepem prin a ne adresa intrebarile care trebuie.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste