Explicatii si solutii pentru ganduri obsesive

Exista ganduri obsesive firesti care nu devin problematice, pentru ca ne putem debarasa usor de ele. Iata cum le gestionam pe cele ce ne dau o incarcatura emotionala negativa.

 

Ce sunt obsesiile?

Obsesiile sau gandurile obsesive sunt acele imagini mentale care contin o incarcatura emotionala neplacuta, pe care posesorul lor incearca din rasputeri sa le combata.

Aceste idei sunt suparatoare si reprezinta rezultatul propriei gandiri, nefiind preluate din exterior.

Temele acestor ganduri sunt des legate de frici privind moartea cuiva, murdarie, contaminare, sexualitate, sacrilegiu sau de catastrofe.

 

Cum se simt si ce gandesc cei care au ganduri obsesive?

Ceea ce il deranjeaza foarte tare pe cel care are astfel de ganduri este sentimentul de vinovatie fata de faptul ca gandeste lucruri interzise, in acceptiunea sa.

Acesta resimte o angoasa puternica din pricina gandurilor sale si incearca sa o combata prin diferite comportamente ritualice (compulsii) sau prin comportamente de evitare.

In acest fel, pentru un timp scurt, are senzatia ca are control asupra ceea ce gandeste, dar ulterior gandurile reapar.

Reusita de scurta durata il face pe aceasta sa-si reprime gandurile si sa incerce excesiv sa le controleze.

 

Semnificatii

Semnificatiile obsesiilor sunt generate de un scenariu incapsulat in viata persoanei respective, care aduce cu sine o emotie puternica. Scenariul si semnificatia sunt inaccesibile constientului, doar emotiile sunt percepute intens.

In spatele acestor imagini mentale se ascunde o frica foarte mare, anume teama ca este suficient sa gandesti ceva rau, ca acest lucru sa se si petreaca.

De exemplu, imi este teama sa nu ma infectez cu microbii de pe obiectele pe care le ating. Faptul ca gandesc asa, ma face sa cred cu tarie ca gandul meu va declansa acest lucru si ma apar de el spalandu-ma pe maini pana imi fac rani.

Astfel, compulsia spalatului pe maini ascunde o teama de murdarie, de contaminare iar cheia semnificatiei acestei temeri sta la posesor, in istoria sa de viata.

 

Solutii

Persoanele care suferea din pricina gandurilor obsesionale si a compulsiilor pot gasi sprijin in cadrul terapiei si a consilierii psihologice.

Acestia vor afla ce se afla in spatele fricii lor, de unde si cand se declanseaza si vor diminua impactul acestor ganduri asupra lor.

Punctul de pornire pentru inlaturarea obsesiilor este acela de a renunta la a te concentra sa le eviti. Cu cat incerci mai tare sa nu te gandesti la un lucru, cu atat mai mult il mentii in atentia ta.

Celebrul exemplu al psihologilor incearca sa nu te gandesti la un elefant roz' arata ca mintea noastra nu poate procesa ideea de nu'.

In timp ce ideea nedorita are o reprezentare clara (imaginea elefantului), cuvantului nu' ii lipseste o imagine.

Astfel, exact la asta te vei gandi. Important este sa te concentrezi pe ceea ce-ti doresti, nu pe ceea ce nu-ti doresti.

Treptat, vei capata incredere ca poti inlatura acele ganduri nedorite si vei invata sa faci diferenta intre semnificatia emotionala a gandului si gandul in sine.

Alte tehnici ca expunerea mentala, restructurarea cognitiilor si cresterea tolerantei la anxietate fac parte din tratamentul recomandat in aceste situatii.


 

De Stefania Voia, psiholog

stefania.voia@yahoo.com

Tel.: 0726.191.255

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Explicatii si solutii pentru ganduri obsesive
Explicatii si solutii pentru ganduri obsesive

Exista ganduri obsesive firesti care nu devin problematice, pentru ca ne putem debarasa usor de ele. Iata cum le gestionam pe cele ce ne dau o incarcatura emotionala negativa.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste