Fobia sociala – cauze si remedii

Fobia sociala nu inseamna timiditate, ci teama ca suntem judecati de altii si o avalansa de emotii negative greu de gestionat. Efectele ei sunt foarte serioase, chiar ne afecteaza viata sociala, profesionala, starea de bine la modul general. In acest caz, iata ce avem de facut.

 

Ganduri ce insotesc fobia sociala

Fobia sociala este o frica puternica, irationala, fata de situatiile sociale in care individul este expus in fata altor persoane sau trebuie sa interactioneze cu acestea.

Exemple de astfel de situatii pot fi: purtarea unei conversatii, cunosterea unor persoane noi, sustinerea unui discurs, pozitionarea in centrul atentiei, mancatul, bautul in public, sau desfasurarea altor activitati in timpul carora persoana poate fi observata de cei din jur.

Astfel, persoana in cauza este terifiata de gandul ca va face o impresie proasta, ca nu se va ridica la nivelul asteptarilor celor din jur sau ca se va face de ras, cazand in ridicol.

Totodata, exista si teama de a nu fi judecata si catalogata cu o eticheta negativa, fapt ce va conduce la excluderea sa sociala.

In egala masura, individul se teme ca semnele anxietatii sale vor fi evidente, spre exemplu inrosirea obrajilor, tremuratul mainilor, transpiratia, balbaiala, sau gesturile stangace.

Astfel, persoana care sufera de fobie sociala experimenteaza  o serie de ganduri si trairi intense, care variaza intre jena, rusine, anxietate, dorinta de fuga, de evitare, nevoia de a se ascunde, de a fi insotit de cineva cunoscut sau de a se afla intr-un cadru securizant.

De aceea, de cele mai multe ori, anxietatea sociala poate interfera cu activitatile cotidiene ale individului, impiedicandu-l sa performeze la potentialul sau maxim.

Desigur ca anxietatea resimtita de individ este disproportionala comparativ cu situatia reala, iar individul constientizeaza uneori acest lucru, insa nu poate face nimic pentru a-si controla reactiile invadate de teama.

Fobia sociala este prezenta atat la femei, cat si la barbati, si afecteaza in special adolescentii si adultii tineri, scazand in intensitate o data cu inaintarea in varsta.

Aceasta este una dintre cele mai frecvente tulburari de anxietate, afectand aproximativ 2,5% dintre europeni. Desi la prima vedere pare ca nu se poate face nimic in privinta anxietatii sociale, exista de fapt numeroase modalitati prin care aceasta poate fi tratata, iar primul pas il reprezinta recunoasterea si acceptarea problemei.

 

Cauzele fobiei sociale

Exista un cumul de factori care pot contribui la aparitia fobiei sociale. Astfel, din punct de vedere genetic, o serie de studii arata ca tendinta de a fi anxios poate fi mostenita.

Desi nu exista o singura gena raspunzatoare pentru dezvoltarea anxietatii, ci mai degaraba o asociere de gene care ne fac mai vulnerabili la anxietate, atunci cand intervin si factorii psihologici si sociali, aceasta se declanseaza.

Din punct de vedere psihologic, anxietatea era vazuta ca un produs al conditionarii, al modelarii sau al altor forme de invatare.

Aceasta se refera la faptul ca individul invata de la parinti ca anumite situatii sau evenimente sunt potential periculoase, chiar daca in realitate nu sunt.

Astfel, persoana traieste cu convingerea ca nu este capabila sa faca fata acelor situatii si nici sa tina lucrurile sub control, fara a incerca macar sa schimbe ceva.

Din punct de vedere al mediului, pot fi enumerati o serie de factori de risc care pot contribui la aparitia fobiei sociale, fara a exista insa o legatura cauzala directa: experimentarea unei situatii stresante sau umilitoare, o istorie de timiditate excesiva si inhibitie sociala, sau chiar abuzurile repetate suferite in copilarie.

 

Strategii pentru depasirea fobiei sociale

Observa gandurile negative care apar automat in mintea ta si fii constienta de dialogul interior care ruleaza incontinuu si te stoarce de energie.

Identifica mesajul acestor ganduri, deoarece ele reprezinta, de fapt, acele aspecte de care iti este teama in situatiile sociale.

Desi poate fi infricosator si inconfortabil sa asculti aceasta voce interioara, este foarte important sa constientizezi ceea ce se intampla cu tine, si sa nu lasi mintea sa hoinareasca in continuare pe pilot automat.

Urmatorul pas este sa le analizezi si sa le pui la indoiala, punandu-ti intrebari despre aceste ganduri.

Spre exemplu, daca inainte de a tine o prezentare in fata colegilor iti vin in minte ganduri de genul „Discursul o sa fie un esec total!', sau „O sa imi tremure vocea!', „Oamenii o sa creada ca sunt incompetenta!', ai putea sa provoci aceste ganduri, prin intrebari.

Gandeste-te: „Pot sti cu siguranta ca prezentarea va fi un esec?', „Daca ceilalti isi vor da seama ca am emotii, este obligatoriu sa ma considere incompetenta?', „Cum pot sti eu cu siguranta ce gandesc ceilalti sau ce se va intampa in viitor?', „Care este cel mai rau lucru care se poate intampla?'.

Prin evaluarea logica a acestor ganduri, disconfortul va fi diminuat, iar gandurile negative vor fi inlocuite cu o viziune mai realista asupra situatiei respective.

Invata sa iti controlezi respiratia! Cu siguranta ai mai auzit asta de nenumarate ori, insa  simptomele fizice ale anxietatii chiar pot fi tinute in frau, prin practicarea unui mod de respiratie profund si rar, o data cu aducerea atentiei in momentul prezent.

Mai mult, practicarea unor tehnici de relaxare precum meditatia, yoga sau relaxarea musculara progresiva, pot oferi, pe termen lung, beneficii surprinzatoare in controlul anxietatii.

Infrunta-ti fricile! Cel mai rapid mod in care poti iesi din ciclul vicios al anxietatii sociale este prin a infrunta situatiile de care iti este teama, in loc sa le eviti.

Desi pare o solutie rapida si usoara, evitarea nu face decat sa te tina captiva in frica, te impiedica sa faci lucrurile pe care ti le doresti si contribuie la perpetuarea fobiei. Asa ca a venit timpul sa faci o schimbare.

Secretul este sa faci o ierarhie a situatiilor stresante si sa incepi cu cea care pare cel mai usor de gestionat. In acest fel, vei avea succese mici, si vei creste progresiv, castigand incredere in fortele proprii.

Spre exemplu, daca iti este teama sa socializezi cu persoane necunoscute, ai putea incepe prin a merge la o petrecere, insotita de cativa prieteni.

Odata ce ai devenit confortabila cu acest pas, ai putea sa incerci sa faci cunostinta cu cineva nou. Si tot asa, abordand fiecare provocare la momentul oportun, pana cand iti invingi si temerile cele mai mari.

Imbunatateste-ti abilitatile sociale. Daca totusi nu te simti stapana pe abilitatile tale de comunicare, poate ca ai nevoie de putin exercitiu si este recomandat sa faci ceva in acest sens.

Spre exemplu, poti urma un curs de comunicare asertiva si eficienta, poti citi cate ceva despre inteligenta emotionala sau poti petrece mai mult timp cu prietenii apropiati.

De asemenea, te poti inscrie intr-un program de voluntariat, in care sa faci ceea ce iti place, dar sa si socializezi cu oameni noi, care au aceleasi interese ca si tine.

Este important de mentionat faptul ca nu exista o reteta unica, universal valabila, pentru combaterea fobiei sciale, deoarece noi, oamenii, suntem foarte diferiti, in atat de multe privinte.

Daca ai incercat tehnicile de auto-ajutor sugerate mai sus, insa rezultatele intarzie sa apara, ar fi util sa ceri ajutorul unui specialist si sa vezi cum ai putea beneficia de cateva sedinte de psihoterapie.

Important este sa nu lasi fobia sociala sa puna stapanire pe viata ta si sa te impiedice sa ajungi acolo unde iti doresti sa fii!

 

De Sanziana Sava, psiholog clinician, consilier psihologic si life coach

sava.sanziana@yahoo.com

Tel.: 0754.417.580

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Fobia sociala - cauze si remedii
Fobia sociala – cauze si remedii

Fobia sociala nu inseamna timiditate, ci teama ca suntem judecati de altii si o avalansa de emotii negative greu de gestionat. Efectele ei sunt foarte serioase, chiar ne afecteaza viata sociala, profesionala, starea de bine la modul general. In acest caz, iata ce avem de facut.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste