Furia – 5 moduri de a-i face fata

Furia este o emotie normala pe care este important sa o intelegem. Felul in care ii raspundem insa variaza de la suprimare pana la izbucniri agresive. Iata cinci moduri de a o gestiona in diferite etape ale procesului.

 

Odihna

Un somn regulat, sanatos, este o componenta importanta in gestionarea furiei. Atunci cand esti obosita, experientele negative au un impact mai mare decat normal.

Mai mult, lipsa somnului diminueaza activitatea din lobul frontal, responsabil cu controlul impulsurilor. Astfel, privarea de somn ne priveaza si de capacitatea de ne controla impusurile nervoase.

 

Ia in considerare interpretari alternative

Intrucat nu putem controla lucrurile sau situatiile in care suntem provocati, evident putem controla felul in care le raspundem.

Pentru a diminua furia incearca sa gasesti interpretari alternative si intreaba-te ce dovezi ti-ar motiva interpretarea furioasa? Anumite situatii pot ramane la nivel de frustrari trecatoare, fara a ajunge sa ne infurie.

 

Respira profund

Respiratia controlata este una dintre tehnicile pe care psihoterapeutii ne indeamna sa le practicam atunci cand dorim sa preluam controlul asupra propriului organism si psihic.

In special atunci cand interpretam corect o situatie care ne infurie. Ca rezultat, ne creste ritmul cardiac si musculatura devine tensionata.

Relaxand reactia fizica a organismului, stresul devine suportabil. Este recomandata respiratia profunda, in care implicam diafragma, nu doar pieptul.

 

Catharsisul nu functioneaza mereu

Mitul catharsisului ne invata ca eliberarea emotiei prin furie si agresivitate ne protejeaza de stocarea emotiilor negative.

Din pacate, acesta de multe ori este contraproductiv, deoarece ajunge sa sporeasca starea pe care o avem in acel moment in loc sa ne elibereze de ea.

Mai mult, cercetarile arata ca acesta in timp creste riscul bolilor cardiovasculare, precum si riscul de a deveni agresivi cu cei din jur, chiar cei neimplicati in situatia data.

 

Constientizeaza ca este normal sa fii nervoasa

Furia este vazuta ca fiind negativa, ca un sentiment pe care nu ar trebui sa il traim si cu siguranta sa nu actionam asupra lui. Dar sunt si momente in care nu este doar rezonabil ci chiar corect sa fim nervosi.

In situatiile clare in care ai fost tratata incorect sau provocata ar trebui sa te infurii. Este o reactie normala si fireasca, mai ciudat este din partea unei persoane sa nu raspunda astfel.

Este ok sa raspunzi cu furie atata timp cat reusesti sa pastrezi limitele, sa fii mai degraba asertiva, nu agresiva si sa te calmezi ulterior.

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Furia - 5 moduri de a-i face fata
Furia – 5 moduri de a-i face fata

Furia este o emotie normala pe care este important sa o intelegem. Felul in care ii raspundem insa variaza de la suprimare pana la izbucniri agresive. Iata cinci moduri de a o gestiona in diferite etape ale procesului.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste