Gândirea pozitivă: Cum îţi antrenezi creierul să gândească pozitiv

Oamenii pozitivi sunt mai fericiți, au relații mai bune, prieteni mai mulți, până și la job le merge mai bine. Există o rețetă fabuloasă pentru creierul tău, trebuie doar să o aplici timp de un minut, de trei ori pe zi, timp de 45 de zile. Dezvoltă-ți gândirea pozitivă, iată cum!

Citește și:

Creier trist, creier optimist

Cum sa ai un creier… zen

Creierul nostru nu este conceput să producă atât de multă fericire pe cât ne-am dori să o facă. Acesta a evoluat pentru a promova supravieţuirea.

El salvează substanţele chimice care produc fericirea (dopamina, serotonina şi oxitocina) pentru a satisface nevoile de supravieţuire şi le eliberează doar pe perioade scurte, care sunt rapid metabolizate. Acest lucru ne motivează să continuăm să luăm măsuri care să ne stimuleze endorfinele.

Poţi ajunge la o mulţime de substanţe chimice care să producă nefericire în căutarea stimulării celor de fericire, mai ales la sfârşitul unei zile stresante de lucru…

Există o serie de motive din cauza cărora creierul tău acţionează negativ. Sentimentul negativ al hormonului natural are şi el propriul plan de supravieţuire.

Acesta te avertizează dacă îţi apare vreun obstacol în calea ta spre nevoi, astfel încât să te poţi îndrepta spre sentimentele pozitive. Dar odată ce faci asta, creierul tău găseşte următorul obstacol.

Te vei simţi mult prea rău dacă îţi ghidezi existenţa oriunde te ghidează creierul. Din fericire, există o cale simplă de reducere a acestei negativităţi naturale.

Să începem cu un exemplu pe care îl numim „străzi curate'. Murdăria de la animale era peste tot când eram mică, pentru că să strângi după potaia ta nu era o regulă.

Apoi, obiceiurile s-au schimbat şi străzile au devenit în mod glorios mai curate. A făcut lucru acesta pe cineva mai fericit? NU. Oamenii abia dacă au remarcat. Ei observă un „ups', însă devin destul de nervoşi în această privinţă.

Creierul nostru şi-a dezvoltat capacitatea să scormonească după probleme şi se pricepe la găsirea problemelor atunci când le caută.

De exemplu, jurnaliştii au prezis prăbuşirea societăţii civilizate atunci când a fost inventată bicicleta. Ei au avertizat că oamenii vor zbura de aici-acolo în loc să întreţină conversaţii lungi şi că seara se vor retrage devreme din cauza oboselii.

Noi am moştenit creierul care i-a ajutat pe strămoşii noştri să observe pericolele din timp pentru a acţiona. Ne pricepem să găsim pericole, chiar dacă, în realitate, căutăm recompense.

 

Construieşte-ţi un circuit pozitiv

Negativitatea te va trage la fund dacă nu îţi construieşti un circuit pozitiv. Pentru a face asta, acordă un minut pentru a căuta partea pozitivă, de trei ori pe zi, pentru 45 de zile.

Acest lucru îţi va antrena creierul să caute părţile pozitive în acelaşi mod în care este antrenat să caute părţile negative.

S-ar putea să te gândeşti că nu există destule părţi pozitive în viaţa groaznică din jurul tău. Nu trebuie să întreţii un concert în sala de spectacole Carnegie din New York şi să salvezi orfani din clădirile aflate în flăcări pentru a crea lucruri pozitive.

Orice gest pozitiv, oricât de mic, va construi calea care caută şi aşteaptă lucruri pozitive. Doar apreciază  absenţa de pe drum a murdăriei de câine din faţa ta şi conexiunile neuronale se vor dezvolta.

Poate părea superficial să cauţi intenţionat partea pozitivă atunci când partea negativă este atât de evidentă. Totuși, percepția ta asupra prezentului are nevoie de o ajustare.

Este greu să rămâi pozitiv atunci când toţi cei din jurul tău gândesc negativ. Creierul tău vrea să fugă şi el atunci când restul turmei fuge.

În natură, ai sfârşi în ghearele unui prădător dacă ai ignora semnalele de ameninţare ale membrilor grupului din care faci parte şi ai aştepta ca ameninţarea să vină către tine. Obligaţiile mamiferelor de a împărţi ameninţările, şi faptul că luptă împotriva inamicului comun, produc un statut important în cadrul grupului.

Dacă ignori ameninţările care îţi animă partenerii de grup, probabil vei suporta preţul în sancțiuni de natură socială. Pozitivitatea are un cost, dar beneficiul este măreţ.

 

Diminuează-ţi din negativitate

Atunci când îţi construieşti circuitul pozitiv, îţi vei reduce din negativitate prin intermediul unor expectative realiste.

Filtrul tău personal reprezintă oportunitatea de a-ţi alege următorul pas. Nu poţi să anticipezi niciodată rezultatele eforturilor tale, dar întotdeauna ai şansa să îţi alegi următorul pas în conformitate cu nevoile tale.

 

Când îţi creşte cortizolul

Aşteptările realiste sunt alternativele pe care le generezi atunci când cortizolul tău creşte.

Deşi este normal să ai o existenţă ameninţată când eforturile tale de a produce imediat rezultate vizibile eşuează, poţi să îţi reaminteşti că existenţa ta nu este de fapt ameninţată.

Cele mai multe realizări umane au venit din eforturi care nu au adus rezultate vizibile imediat. Când rezultatele tale sunt dezamăgitoare, poţi să îţi ajustezi aşteptările şi să faci un pas mai departe.

Propriile aşteptări realiste conduc spre acţiuni care țin cont de tine, nevoile tale, dar și capacitățile pe care le ai. Îţi vei stimula propriile substanţe de fericire în loc să speri ca lumea să ţi le stimuleze.

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Atacul de panică: simptome și tratament
Atacul de panică: simptome și tratament

Atacul de panică sau stările intense de anxietate sunt stări în care simțim o teamă foarte mare, ca o amenințare la adresa vieții noastre. Iată ce gânduri ne copleșesc în astfel de situații și ce stări fizice, pentru a le putea identifica în mod corect.

Citeste
Gândirea pozitivă: Cum îţi antrenezi creierul să gândească pozitiv
Gândirea pozitivă: Cum îţi antrenezi creierul să gândească pozitiv

Oamenii pozitivi sunt mai fericiți, au relații mai bune, prieteni mai mulți, până și la job le merge mai bine. Există o rețetă fabuloasă pentru creierul tău, trebuie doar să o aplici timp de un minut, de trei ori pe zi, timp de 45 de zile. Dezvoltă-ți gândirea pozitivă, iată cum!

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste
Cum poți da dovadă de asertivitate
Cum poți da dovadă de asertivitate

Când vorbim despre asertivitate, ne referim la calea sănătoasă de comunicare, prin care știm să ne exprimăm opiniile fără a deveni agresivi, știm să ne susținem un punct de vedere și să ținem cont de noi înșine în interacțiunile cu ceilalți, dar și să știm să refuzăm, renunțând la sentimentele de vină sau rușine. Totuși, atunci când trebuie să punem în practică toate sfaturile bune în acest sens, ne regăsim în sintagma frecvent utilizată „da, dar…” și aducem argumente pentru a justifica limitarea asertivității sau nepracticarea ei.

Citeste