Idei pentru o mai buna organizare
Timpul este una dintre cele mai pretioase resurse si incercam mereu sa gasim un echilibru intre viata profesionala si cea personala. Iata cateva idei pentru o mai buna organizare si o folosire mai eficienta a timpul tau.
Fii sincera cu tine insati
Cauzele lipsei de organizare pot fi foarte variate: timpul petrecut pe retetele de socializare, lipsa prioritizarii activitatilor, lipsa unor obiective personale, procrastinarea.
In primul rand, este necesara o evaluare personala pentru a identifica care sunt obiceiurile care duc la lipsa de organizare.
Doar avand o evaluare corecta, putem sa realizam activitati care sa ne aduca un real beneficiu.
Planifica pe termen lung
La inceput de an, cu totii ne stabilim obiective pe care dorim sa le atingem. Insa, este foarte important sa vedem imaginea de ansamblu „the big picture”: unde ne dorim sa ajungem peste 5 sau 10 ani.
Stiind unde vrei sa ajungi, devine mult mai usoara prioritizarea activitatilor si alegerea intre acele activitati care te ajuta sa iti indeplinesti obiectivul si cele pe care ti le doresti sa le realizezi, dar nu iti aduc vreun beneficiu pe termen lung.
Verifica si modifica obiectivele pe termen lung
Iti este clar unde vrei sa ajungi peste 5 ani. Insa, prinsa in activitatile cotidiene uiti de obiectivele principale si, eventual, iti faci o revizuire doar de Anul nou. Atunci, constati ca esti departe de ceea ce iti doresti sa indeplinesti.
Versiunea sanatoasa este sa verifici constant aceste obiective (o data la cateva luni) si sa te intrebi daca faci suficient pentru a le indeplini. Totodata, ai curajul sa te abati de la ce ti-ai planificat.
Poate acum 3 ani pentru tine era important un obiectiv (sa inveti o limba straina), insa intre timp prioritatile tale s-au schimbat. Renunta la acele obiective care nu se mai potrivesc cu noua ta imagine de ansamblu.
Foloseste liste pentru organizare
Toti profesionistii din domeniu recomanda folosirea listelor pentru o mai buna organizare. Iar acestea, pot fi de mai multe tipuri.
Avem astfel, „to do list” zilnice. Recomandarea este ca la inceputul zilei sa iti alegi 3 obiective pe care vrei sa le indeplinesti pana la finalul zilei.
Crearea unei liste lungi nu te va ajuta sa fii mai organizata, ci mai mult, te vei simti descumpanita la vederea acesteia. Daca ai reusit sa le indeplinesti pe cele 3 stabilite, poti sa treci la indeplinirea altora si vei avea un sentiment placut de implinire.
Importante sunt si listele de cumparaturi. De cate ori nu ti s-a intamplat sa mergi la cumparaturi, iar cand ajungi acasa sa observi ca ai uitat sa cumperi un produs de care aveai neaparata nevoie?
Pentru a evita astfel de situatii pe viitor, e indicat sa tii undeva la indemana un carnetel pe care atat tu cat si familia ta sa il puteti completa pe parcursul saptamanii cand va amintiti de produse pe care doriti sa le achizitionati.
Folosind aceasta metoda, vei reduce inclusiv timpul petrecut in magazin trecand prin toate raioanele.
Listele pot cuprinde obiective periodice, iar in functie de numarul acestora, poti sa le imparti pe saptamana sau luna. De cele mai multe ori, aceste obiective periodice implica mai multe activitati.
Incearca sa le imparti in cat mai multe activitati, pentru a avea o viziune cat mai exacta asupra timpului pe care sa il aloci fiecareia.
Poti sa folosesti simboluri pentru a masura stadiul progresului. De exemplu: F- finalizata, D- delegata, A-abandonata, I- in desfasurare, sau orice acronime te ajuta sa tii evidenta acestora.
Tine cont de ritmul propriu
Procrastinarea este cea mai comuna metoda care duce la lipsa de organizare. Modul prin care poti sa eviti procrastinarea este sa tii cont de propriul tau ritm.
Exista un nou trend care trece dincolo de managementul timpului si care ne indruma sa realizam managementul energiei.
Tine cont de ritmul tau de productivitate, respectiv realizeaza sarcinile dificile sau care necesita mai mult timp in momentele de maxima productivitate.
Lasa sarcinile administrative sau cele care se repeta si nu necesita multa concentrare din partea ta pentru momentele cand energia ta este mai scazuta.
De Oana Haiduc, Specialist Resurse Umane
Foto: 123rf.com