Identifica-ti corect convingerile personale

Te lasi usor influentata de cei din jur? Nu ai incredere in tine? Totul tine de convingerile personale. Uite cum le poti identifica corect.

 

 

Convingerile sunt reguli dupa care traim

Convingerile sunt reguli sau norme dupa care ne ghidam in viata. Ele s-au structurat in copilarie, in urma interactiunii cu persoanele semnificative din mediul nostru si care ne-au ajutat atunci sa intelegem evenimentele lumii inconjuratoare.

Odata formate, convingerile determina modul in care interpretam informatiile, in care gandim, simtim si ne comportam.

Daca in copilarie parintii ne-au oferit timpul si atentia de care am avut nevoie, daca ne-au creat un mediu securizant si stimulativ in care ne-am simtit iubiti si apreciati, atunci aceste aspecte au condus la formarea unor convingeri pozitive, adaptative.

Daca ne-am simtit neglijati si respinsi, daca am fost criticati si pedepsiti in loc sa fim apreciati pentru calitatile si realizarile noastre, daca am trait intr-o familie in care nu am simtit caldura si afectiunea de care aveam nevoie si am fost devalorizati, cel mai probabil ne-am format convingeri disfunctionale.

Odata formate aceste credinte limitative, avem tendinta sa cautam inconstient dovezi care sa le sustina si sa ne comporta astfel incat sa le confirmam si sa le intarim. Vestea buna este ca pot fi schimbate cu noi convingeri si comportamente adaptative, insa primul pas pentru a schimba ceva este sa cunoastem ceea ce trebuie sa schimbam.

 

Identifica-ti convingerile personale

Trebuie sa constientizezi faptul ca nu evenimentele te influenteaza, ci modul in care le interpretezi. Ceea ce crezi despre acestea, presupozitiile in legatura cu capacitatea ta de a le face fata si de a iti atinge scopurile genereaza raspunsuri emotionale pozitive sau negative si comportamente adaptative sau dezadaptative.

Observa dialogul interior si noteaza-ti gandurile care iti apar in mod spontan in minte pe parcursul unei zile, in diferite momente. Ganduri despre sine, despre capacitati, abilitati, posibilitati, merite, cum ar fi: Am observat ca nu m-am descurcat cu sarcina pe care am avut-o de facut la serviciu!

Sau ganduri despre ceilalti, despre lume. Cum se comporta, ce gandim despre ei, despre capacitatile si posibilitatile lor, despre merite, ce credem ca ar gandi sau ar crede ei despre noi.

De exemplu: Sunt sigura ca oricare alt coleg s-ar fi descurcat mai bine decat mine!, Daca ar fi stiut colegul cat de prost m-am descurcat, m-as fi facut de rusine! In acest caz, convingerea ta poate fi ca nu esti suficient de buna.

Fii atenta la limbajul si comunicarea cu ceilalti. Te scuzi adesea fara sa fie nevoie, spui despre tine atunci cand gresesti ca esti proasta sau gandesti asta despre cei de langa tine, folosesti cuvinte de tipul: intotdeauna, trebuie, daca… atunci?

De exemplu, iti spui: Intotdeauna fac gafe! Trebuie sa iau examenul cu nota mare, altfel sunt o ratata! Daca nu ma place nimeni inseamna ca sunt urata! Posibile convingeri: Nu sunt suficient de buna! Trebuie sa fiu perfecta! Nu merit sa fiu iubita!

Observarea starilor emotionale si a contextului in care apar acestea ofera indicii destul de clare despre convingere.

Exemplu: teama pe care ai simtit-o atunci cand ai mers la medic. Posibila convingere: Ceva rau se poate intampla!

Foloseste modelul ABC propus de Albert Ellis, fondatorul terapiei rational-emotive, si integreaza observarea gandurilor, a contextelor in care apar acestea si a emotiilor si comportamentelor generate.

A – eveniment activator: asteptai sa te sune iubitul, iar acesta nu a mai sunat, din motive obiective, fara legatura cu ceea ce crezi tu.

B – convingerile si gandurile tale in legatura cu evenimentul activator: Nimanui nu ii pasa de mine!, Nu insemn nimic pentru ceilalti!, Nu contez!

C – consecintele emotionale sau comportamentale, cum ar fi tristete sau furie. Iti suni partenerul de cuplu si il certi, ridici tonul inainte sa afli ce s-a intamplat.

Oberva daca te simti blocata intre doua decizii. De exemplu: Ar trebui sa ies la plimbare sau sa lucrez in continuare? Adeseori se intampla sa nu mai faci nimic. Convingerea limitatoare in acest caz poate fi: Nu pot lua decizii!

Desi esti nemultumita si frustrata ca nu mai functioneaza, continui sa faci lucruri care in trecut ti-au fost favorabile? Convingerea limitativa, in acest caz poate fi: Nu ma pot schimba!

Observa influentele exterioare, modul in care te blocheaza si ce convingeri activeaza. Ce spun ceilalti despre tine atunci cand vrei sa faci ceva?

De exemplu: te-ai apucat de o afacere, dar la inceput n-a mers asa cum te-ai asteptat. Povestesti prietenilor despre situatia ta, iar acestia te descurajeaza prin mesajele transmise, iti spun ca e un esec, ca iti pierzi timpul si banii.

Convingerea care se poate activa in acest context este: Nu pot reusi, nu sunt capabila sa am succes! Aceasta poate crea un blocaj prin modul de procesare selectiva a informatiilor din mediu ce impiedica gasirea solutiilor si a strategiilor care imbunatatesc situatia.

 

De Cristina Nedu, psihoterapeut si psiholog clinician, tel. 0721.33.99.62, e-mail: cristinanedu@gmail.com

 

 

Citeste si:

Blocaje emotionale in dragoste

Sfaturi pentru o mai buna cunoastere de sine

 

 

Foto: 123rf.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Identifica-ti corect convingerile personale
Identifica-ti corect convingerile personale

Te lasi usor influentata de cei din jur? Nu ai incredere in tine? Totul tine de convingerile personale. Uite cum le poti identifica corect.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste