Ai vrea să nu mai simți emoții negative? Află că îți sunt benefice

Nu te-ai gândi că poți avea și beneficii de pe urma unor emoții negative, nu-i așa? Iată de ce nu totul trebuie să fie despre optimism și zâmbete.

Citește și:

Decizii proaste: Cum să te ierți pentru propriile greșeli

Nu lăsa gândurile să îți saboteze propriile planuri și obiective

Să spui că emoțiile negative sunt benefice contrazice toate citatele motivaționale care ne învață să zâmbim până când ne inundă fericirea. Dar cele două direcții sunt, culmea, compatibile.

Dacă vorbim despre emoții negative generate de ruminațiile creierului nostru, care ne plimbă pe la eșecurile trecute sau care privește viitorul cu teamă, atunci o schimbare a modului în care privim aceste gânduri, ne ajută să ne îmbunătățim starea.

Putem controla ceea ce gândim, prin exercițiu, dar mai ales prin compasiune față de noi înșine. Avem deja destule probleme și altele ce vor veni, de ce să nu ne dăm singuri o mână de ajutor? De ce să adaugăm presiune peste tres, anxietate, teamă?

Astfel, un zâmbet, o detașare de emoțiile generate de gânduri, o activitate plăcută care să ne țină minte ocupată, sunt resurse pentru a ne simți mai optimiști. Ne ajută și să ne amintim că dacă ceva este în mintea noastră, nu este neapărat și adevărat.

 

Dar, totuși, de ce avem nevoie de emoții negative?

Deseori mintea noastră are nevoie să trăiască tristețea, suferința, pierderea sau pur și simplu neliniștea. Mesaje precum „capul sus', „zâmbește mai des!', sunt bine intenționate, dar asta nu înseamnă că e simplu să le și punem în practică.

Mai mult, pot fi periculoase pentru că ne îndepărtează de la o nevoie a noastră cât se poate de reală: nevoia de negativism. Iar aceasta ne balansează și echilibrează imaginea despre sine și ne ajută în timp să trăim o viață mai împlinită.

Emoțiile negative nu trebuie ascunse, mascate, refuzate. Ele trebuie acceptate pentru ceea ce sunt: parte din noi.

Nu, nu este mai bine să gândești negativ decât pozitiv… ar fi absurd. Dar sunt momente în care este necesar să îți permiți astfel de emoții și să beneficiezi de pe urma lor.

Atunci când o emoție negativă precum frustrarea unei nereușite este trăită, drept rezultat putem avea un mai mare randament la muncă. Sau o rezolvare mai eficientă a unei probleme.

Ideal este să găsești echilibrul între cele două tipuri de emoții. Cele pozitive clar ne dau o stare mai bună, dar asta nu înseamnă că putem constant gândi exclusiv pozitiv.

Ambele sunt la fel de naturale, iar pentru a te cunoaște și înțelege mai bine este necesar să le accepți deopotrivă.

Desigur, așa cum nu poți menține o gândire tip zen în orice moment, este bine să nu permiți nici emoțiilor negative să preia controlul.

Întreabă-te ce îți transmit și ce poți învăța de pe urma lor. Iar dacă este o suferință reală, permite-ți să o trăiești pentru că doar astfel o vei putea depăși.

Foto: shutterstock.com

 

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Ai vrea să nu mai simți emoții negative? Află că îți sunt benefice
Ai vrea să nu mai simți emoții negative? Află că îți sunt benefice

Nu te-ai gândi că poți avea și beneficii de pe urma unor emoții negative, nu-i așa? Iată de ce nu totul trebuie să fie despre optimism și zâmbete.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste