Indicii că nu suntem conectați la propriile nevoi și dorințe

Te pui mereu pe locul doi? Ceilalți sunt mai importanți? Iată câteva indicii că nu ești conectată la propriile nevoi și dorințe.

Citește și:

Egoism sau nu? De ce e important să te pui pe primul loc

Învață să nu mai ai regrete

De câte ori nu ni s-a întâmplat să ne punem pe locul doi, trei sau poate chiar mai jos în lista „priorităților', doar pentru că nevoile și dorințele celorlalți au fost mai importante sau am considerat că au întâietate?

De câte ori nu ni s-a întâmplat să renunțăm la ceva ce ne dorim doar pentru „a-i face și a-i vedea fericiți' pe cei din jurul nostru?

De fiecare dată când se întâmplă acest lucru, ne îndepărtăm de noi, de propriile nevoi și dorințe, punându-i pe toți ceilalți înaintea noastră. Însă prețul pe care îl plătim de fiecare dată înseamnă ignorarea și renunțarea la noi înșine.

Și chiar dacă inițial nu ni se pare un preț prea mare, fiecare renunțare lasă în urma ei o frustrare, mai mult sau mai puțin conștientizată. Însă, undeva în adâncul sufletului nostru, fiecare deconectare de la propriile noastre nevoi nu va trece neobservată.

Va fi înregistrată, iar odată cu trecerea timpului ne vom trezi împresurați de grămezi de frustrări, neîmpliniri, sacrificii sau chiar furie și vinovăție, clădite chiar de noi înșine.

Abia atunci înțelegem și conștientizăm că am uitat de noi, că suntem și facem doar pentru ceilalți și că este timpul să ne regăsim și să ne reconectăm la propria noastră ființă, să ne ascultăm și să ne îngrijim de noi înșine. Iată câteva indicii că nu suntem conectați la propriile nevoi:

 

Îți amâni îndeplinirea dorințelor în favoarea dorințelor celorlalți

În viața fiecăruia există momente în care îi punem pe cei din jur înaintea noastră, însă nu este dorit ca acest lucru să devină un stil de viață.

A pune nevoile tale pe primul plan nu este un act de egoism, așa cum am putea considera. Ci înseamnă să avem grijă de noi, să ne reluăm locul în viața noastră și să ne oferim atenția binemeritată.

Împlinirea necesităților ne va aduce o stare de echilibru, de mulțumire, de bine care va deveni o veritabilă resursă pentru a dărui altora. Pentru că doar atunci când suntem bine cu noi înșine putem oferi și altora din binele nostru.

 

Îți este teamă să spui NU

Ni se întâmplă să gândim că dacă suntem tot timpul disponibili, chiar și atunci când nu ne dorim sau nu putem, cei din jurul nostru ne vor aprecia mai mult sau ne vor rămâne aproape.

În realitate este o falsă amăgire pentru că, oricât ne-ar plăcea, nu putem mulțumi mereu pe toată lumea.

De aceea, este important ca atunci când simțim că nu dorim sau nu avem resurse pentru a face un lucru, să ne exprimăm refuzul într-o manieră asertivă.

Comunicând asertiv vom da acces la emoțiile, dorințele și necesitățile noastre și vom evita eventuale neînțelegeri, conflicte sau reproșuri.

 

Frustrările și neîmplinirile sunt mai multe decât bucuriile

Atunci când lista frustrărilor și neîmplinirilor este mai lungă decât a bucuriilor înseamnă că undeva am pierdut contactul cu noi înșine și am uitat să facem pentru noi lucruri care să ne aducă fericire și bucurie.

Oricâtă implicare, validare și apreciere ne-ar oferi ceilalți, nu vor fi de ajuns pentru a umple golul lăsat de propria noastră autoignorare.

Căci singurii responsabili pentru ceea ce se întâmplă cu dorințele și nevoile noastre suntem chiar noi, iar bucuria vine din interiorul nostru, atunci când noi înșine ne validăm și ne apreciem, când nu uităm de noi.

 

De Andra Zaharia, psihoterapeut integrativ, psiholog clinician

Consiliere vocațională și dezvoltare personală

Tel.: 0726.757.396

andrazaharia.weebly.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Indicii că nu suntem conectați la propriile nevoi și dorințe
Indicii că nu suntem conectați la propriile nevoi și dorințe

Te pui mereu pe locul doi? Ceilalți sunt mai importanți? Iată câteva indicii că nu ești conectată la propriile nevoi și dorințe.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste