Inteligența personală sau cum să îi „citim” pe ceilalți foarte ușor

Cu siguranță ai făcut măcar o dată un test de inteligență sau ai citit despre inteligența emoțională. Poate știi că oamenii au mai multe tipuri de inteligență, fie că sunt șapte sau nouă, dar de inteligența personală ai auzit?

Ea este acea inteligență care te ajută să fii un bun psiholog. Sau un „psiholog nativ, cum s-ar zice. Inteligența personală este acea abilitate de a identifica și analiza detalii privind personalitatea cuiva.

Ne folosim de această abilitate pentru a ghici informații privind alte persoane în funcție de acțiunile lor, dar și de aspectul lor fizic și vestimentar sau de diverse bunuri ale acestora. Iar aceste informații sunt utilizate apoi în a ne forma o impresie despre acea persoană și a o încadra într-o categorie de oameni cunoscuți.

Din aceste informații putem deduce cum să ne purtăm în viitor cu acea persoană și cum va reacționa aceasta. Cineva cu inteligență personală poate ghici despre o persoană modestă și directă care trăsătură ar trebui să o mai aibă, dintre activ, simpatic, anxios sau idealist.

Citește și:

Cu ce ne ajută inteligența emoțională

Ce rol joacă inteligența emoțională în cuplu

Voi stiți? La fel, este pricepută pentru a ghici cauzele posibile din spatele comportamentului oamenilor. Spre exemplu, dacă cineva este membru într-un club de literatură, îi plac oamenii care vin acolo, îi plac și cărțile iar programul nu i s-a schimbat între timp, de ce vine la club din ce în ce mai rar?

Pentru că ar fi prea ocupat, pentru că ar vrea să se pedepsească dintr-un motiv sau altul, sau pentru că este o persoană energică și interesată să exploreze lumea din jur? Voi ce ziceți?

Cineva cu inteligența personală este foarte bun la a face profile de personalitate, simțind care grupuri de trăsături umane, de regulă, merg împreună. Cum ar fi religios-rece-amuzant, ordonat-sociabil-dispozițional sau plin de viață-sociabil-căutător de riscuri? Voi știți?

În fine, sunt talentați la a ști cum să transmită un mesaj care să-l ajute pe celălalt să își dea seama rapid cu cine are de-a face. Sau pentru a-l manipula. De exemplu, dacă vrei să transmiți cuiva mesajul că ești o persoană prietenoasă și cu vederi largi, ți-ai aranja biroul să fie foarte colorat, ți-ai ordona hârtiile foarte atent pe birou, ai atârna pe pereți poze cu operele unor artiști celebri sau ai pune muzica permanent în background? Voi cum ați face?

Studiile au arătat că persoanele cu o inteligență personală ridicată sunt mai realiste atunci când își fac planuri de viață și în felul acesta alocă energie mai responsabil activităților, ajungând mai sigur la rezultate. De exemplu, nu li se pare rezonabil să își fixeze ca obiectiv să ajungă să se priceapă la cât mai multe, ci mai degrabă la un domeniu anume, unde să muncească serios pentru a obține rezultate.

Deși este în bună măsură nativă, această abilitate se poate dezvolta, dacă prin meseria pe care o avem suntem confruntați mereu cu oameni noi, cu care trebuie să interacționăm eficient. Probabil v-ați dat seama care ar fi avantajele de a avea această abilitate, dar, în final, aș adăuga că ea vă asigură wellbeing-ul, starea de bine, de satisfacție, că sunteți realizați și controlați mediul din jurul vostru.

 

De Dragoș Cîrneci, doctor în psihologie, specialist în neuroștiințe. Lucrează în cercetare aplicată, dezvoltând produse pentru sănătate, mediul de afaceri. Este interesat de evoluția omului, precum și de provocările cu care specia umană se confruntă în lumea tehnodigitală de astăzi, http://dragos-cirneci.blogspot.ro

 

Foto: Shutterstock

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Inteligența personală sau cum să îi
Inteligența personală sau cum să îi „citim” pe ceilalți foarte ușor

Cu siguranță ai făcut măcar o dată un test de inteligență sau ai citit despre inteligența emoțională. Poate știi că oamenii au mai multe tipuri de inteligență, fie că sunt șapte sau nouă, dar de inteligența personală ai auzit?

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste