Introvert sau extrovert? Cine gestionează mai bine stresul?

Dacă ești introvert, și fără explozii emoționale, crezi că îți controlezi stresul mai ușor? Sau, extrovert fiind, găsești sprijin la cei din jur când ești stresat? Răspunsuri de la psihologi.

Citește și:

Calitatile celor mai putin vorbareti

Cum devii mai rezistenta la stres

Atunci când ne confruntăm cu diferite situații stresante, psihicul nostru reacționează în cele mai diferite feluri.

Felul în care le gestionăm are de-a face cu mecanismele pe care le-am învățat de la exemplele din jurul nostru, dar și cu acelea dezvoltate din felul nostru propriu de a fi.

A fi introvert, extrovert sau ambivert este o componentă ce ține de personalitatea noastră și se reflectă foarte vizibil în contextul social și în gestionarea relației cu un celălalt'.

Cei introverți sunt mai orientați către propria persoană, au nevoie de mai mult timp cu ei înșiși, se simt bine atunci când sunt mai retrași.

La polul opus, persoanele extroverte se simt în elementul lor, atunci când se află în mijlocul oamenilor, au o bogată viață socială, angajându-se în tot felul de activități, poate chiar pentru a evita să stea prea mult timp singuri și sunt la modul general mai orientați către ceilalți decât către propria persoană.

Extrovertul nu este mai bun sau mai rău ca introvertul, ci este doar diferit. Bazată pe încărcătura energetică a psihicului nostru, această componentă a personalității noastre, reprezintă doar o modalitate proprie de a fi.

În funcție de acest aspect, fiecare dintre noi va căuta contexte în care să poată manifesta latura sa mai pregnantă, deoarece aceea va reprezenta zona sa de confort.

Dacă fiecare dintre cele două tipologii pot adopta în perioadele echilibrate comportamente din categoria opusă cu relativă lejeritate, atunci când vorbim de perioadele tensionate, stresante, modul în care fiecare personalitate face față este destul de vizibil ca făcând parte dintr-un anume stil sau altul.

Daca un extrovert va avea probleme, va căuta să se înconjoare de prieteni sau familie sau diferiți oameni cu care să dezbată aspectele care îl stresează.

Va găsi soluții cu mult mai multă ușurință în contextul social sau întreprinzând anumite activități. Chiar și atunci când va fi singur fizic, va sta în contact cu diverse persoane cu care poate vorbi, exteriorizându-și aspectele care îl supără.

Acesta simte că în relația cu ceilalți, va găsi mai multe răspunsuri.

O fire introvertă va adopta o atitudine mult mai pregnantă de retragere din contextul social, atunci când întâmpină dificultăți și va avea nevoie de mai mult timp el cu el.

În acest fel se poate concentra mai bine și nu își va consuma resursele de energie psihică în relația cu cei din jurul său, ci în interiorul său.

Cu adevărat stresant poate fi atunci când suntem într-un context care nu ne dă voie să ne retragem sau să ne deschidem față de ceilalți.

Tocmai de aceea, pentru a face față cât mai bine stresului, este indicat să fim atenți la felul nostru de a fi și să ne creăm contextul propice pentru a manifesta acele aspecte caracteristic personalității noastre.

 

De Stefania Voia, psihoterapeut

stefania.voia@yahoo.com

Tel.: 0726.191.255

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Introvert sau extrovert? Cine gestionează mai bine stresul?
Introvert sau extrovert? Cine gestionează mai bine stresul?

Dacă ești introvert, și fără explozii emoționale, crezi că îți controlezi stresul mai ușor? Sau, extrovert fiind, găsești sprijin la cei din jur când ești stresat? Răspunsuri de la psihologi.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste