Invata sa te detasezi de probleme

Daca toata atentia noastra se concentreaza pe probleme, chiar cu pretextul onorabil ca vrem sa le analizam in profunzime ca sa le rezolvam, resimtim din plin efectele acestora, iar solutiile vor intarzia sa apara. Iata o strategie diferita.

 

Fii blanda cu tine

Daca ar fi ceva sau cineva care sa merite cu prioritate atentie atunci cand te confrunti cu o problema, aceea esti chiar tu.

Oricare ar fi rezolvarea situatiei si oricand ar urma sa o descoperi, aceasta nu se va intampla fara tine. Asa ca, orice ar fi, este important sa iti asiguri resursele interioare pentru a merge mai departe.

Sa te privezi de somn, sa uiti sa mananci sau sa iti petreci ore in sir intrebandu-te ce si cum sa faci si criticandu-te ca nu ai gasit inca raspunsurile, nu sunt alegerile cele mai potrivite.

Mai degraba priveste cu un pic de intelegere si de blandete la femeia din oglinda si apreciaza toate eforturile pe care le-a facut pana acum.

Apoi intreaba-te care sunt nevoile tale in contextul in care te afli si exploreaza modalitatile prin care ai putea sa ai mai multa grija de ele.

 

Alege cu atentie persoanele cu care discuti despre problemele tale

Sa pastrezi gandurile care te preocupa doar pentru tine, sa faci cu ele nesfarsite combinatii, care mai de care mai complicate, este ca si cum te-ai mentine in mod deliberat intr-o stare care nu face decat sa alimenteze problema.

Iar aceasta se va dovedi, mai devreme sau mai tarziu, a fi o alegere epuizanta. De altfel, poti observa chiar tu cum te simti in timpul unor astfel de dialoguri interioare.

Sa folosesti interactiunile cu ceilalti ca si contexte in care sa te lamentezi sau sa te victimizezi, nu face decat sa dea si mai multa amploare problemei si sa te faca pe tine sa te simti si mai mica si mai neputincioasa in comparatie cu ea.

Conversatiile utile si chiar recomandate sunt cele in care ai ca partener de dialog o persoana care stie sa te asculte, sa te inteleaga, sa te sustina moral si chiar sa te indrume catre resurse sau potentiale solutii.

Sunt acele conversatii la finalul carora te simti macar un pic mai puternica si mai increzatoare ca, oricare ar fi rezolvarea, la un moment dat o vei gasi.

 

Tine un jurnal

De cele mai multe ori percepem starea mentala asociata unei probleme ca pe o stare de haos.

O multime de ganduri care se misca dintr-o directie in cealalta si care pare ca se aud unele peste celelalte, incat sfarsim cu certitudinea ca este totul foarte complicat, fara sa intelegem de fapt de ce.

Inutil sa mai spunem ca, intr-o astfel de stare, este foarte putin probabil sa reusim sa schimbam ceva.

Putem insa sa facem macar un pic de ordine. Cu pix, hartie si cate un moment periodic de reflectie.

Notand, unul cate unul, gandurile care apar, o sa constati curand ca multimea lor aparent nesfarsita se reduce, de fapt, doar la cateva care se repeta in diferite forme si care, obiectiv vorbind, nici macar nu sunt atat de grave sau de complicate cum credeai.

Asa ca poti sa respiri usurata si sa permiti sa intre acum si niste idei mai pozitive si mai creative in spatiul tau mental, proaspat reorganizat.

 

Foloseste contextul pentru a invata lucruri noi

Deseori ne punem intrebarea de ce?' De ce a aparut problema? De ce mi se intampla mie? De ce nu gasesc solutia? Toate aceste intrebari sunt despre trecut, despre cauze, despre problema.

Ce-ar fi sa il inlocuim pe de ce?' cu pentru ce?' si, in loc sa analizam cauza, sa revenim in prezent si sa fim curioase sa descoperim scopul?

Poate ca problema care te preocupa acum aduce cu ea si niste beneficii. Poate ca este o experienta pe care ai putea sa o folosesti pentru a invata lucruri noi, pentru a descoperi lucruri noi despre tine, despre oameni, despre viata.

Daca ar fi sa te intrebi in ce fel ai devenit sau ai putea deveni un om mai bun confruntandu-te cu acest context in viata ta, oare ce raspunsuri ai putea gasi?

 

Cultiva starea de mindfulness

Cu alte cuvinte, invata sa fii tot mai prezenta si tot mai constienta in cat mai multe momente pe parcursul unei zile, astfel incat sa te lasi tot mai putin absorbita de orice fel de ganduri care apar despre problema.

Oricat ar suna de complicat sau de spiritual, este in realitate foarte simplu si concret.

O astfel de practica poate include sa iti savurezi in liniste cafeaua pe balcon sau sa te uiti cu mai multa atentie la oamenii si cladirile pe langa care treci in drum spre birou.

Incearca sa iti imaginezi care sunt povestile celor din jur, sa iti observi respiratia, sa te intrebi cum ajung ideile bune in mintea ta, si lista poate continua.

Nu-i asa ca ai in jurul tau o lume intreaga de descoperit si savurat? Iar gandurile tale despre probleme reprezinta doar o parte foarte foarte mica din ea. Asa ca pune-le la locul lor.

 

Practica recunostinta

In afara de probleme, ce altceva mai este sau se mai intampla acum in viata ta? Cine sunt oamenii cei mai dragi si cum iti exprimi afectiunea si aprecierea fata de ei?

Ce iti da un sentiment de siguranta? Ce iti aduce bucurie? Ce te implineste? In ce fel te-a surprins viata in mod placut?

Sunt doar cateva exemple de intrebari care iti pot redirectiona atentia de la ceea ce iti lipseste sau nu functioneaza, catre ceea ce exista deja si te bucura.

Facand acest exercitiu vei constata un paradox: gandurile despre probleme ni se par coplesitor de multe, iar in realitate sunt in numar limitat, in timp ce motivele de recunostinta care ni se par initial dificil de gasit, sunt de fapt nenumarate. Sunt sigura ca poti identifica cel putin unul in fiecare zi.

 

Beneficiile unei atitudini detasate fata de probleme

Atunci cand exersam o atitudine mai detasata fata de contextele sau situatiile mai putin placute din viata noastra, beneficiul pe care il resimtim imediat este in nivelul nostru de energie.

Avem deodata mai multa vitalitate, ne regasim increderea si speranta, ni se retrezeste curiozitatea, creativitatea si dorinta de a experimenta.

Starea noastra se reflecta mai departe in comportamentele, in reactiile si in procesele noastre decizionale. Atunci cand se deschid perspective noi, apar si noi oportunitati pentru solutii.

 

De Alina Goanta, Accredited Senior Coach (IIC&M) cu formare in Solution Focused Coaching

www.coachingforchange.ro

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Invata sa te detasezi de probleme
Invata sa te detasezi de probleme

Daca toata atentia noastra se concentreaza pe probleme, chiar cu pretextul onorabil ca vrem sa le analizam in profunzime ca sa le rezolvam, resimtim din plin efectele acestora, iar solutiile vor intarzia sa apara. Iata o strategie diferita.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste