Invata sa-ti controlezi furia

Furia este unul dintre motivele pentru care ajungem sa stricam relatii, sa dezamagim sau sa ranim persoanele apropiate noua. Iata cum putem gestiona mai bine aceasta emotie impulsiva.

 

Autocunoasterea

Un prim pas in directia controlarii unei emotii atat de puternice precum furia, este autocunoasterea. Inainte de a lua masuri pentru a ne gestiona unele trairi atat de intense, este necesar sa intelegem ce se petrece cu noi insine, de ce simtim acele emotii, ce anume le-a provocat, ce le intretine si daca ne ajuta cu ceva.

La originea ei, furia este emotia declansatoare a mecanismului de aparare tip lupta. Mai exact, ca oameni suntem construiti sa facem fata unui pericol extrem prin trei posibile reactii: fuga, lupta sau inghet, in sensul de blocaj.

Fiecare prezinta avantajele si dezavantajele ei, dar ceea ce au in comun toate aceste mecanisme este frica. Desigur vorbim aici despre o frica ce ne ajuta sa ne mobilizam, in scopul de a supravietui.

 

Identificarea corecta a propriilor stari

Orice furie ascunde de fapt o alta emotie puternica, anume frica. Odata ce am identificat acest lucru, este mult mai usor sa incepem sa ne gestionam in mod eficient trairile.

In mod similar, putem sa ne gandim la o situatie in care ne-am surprins extrem de nervosi si sa incercam sa identificam si alte emotii.

Cu siguranta vom descoperi ca inainte de a ne infuria, ne-a fost teama, dar poate am simtit si sentimente de frustrare, durere sau umilinta.

Descoperirea ca furia nu este singura emotie care ne incearca, atunci cand trecem printr-o situatie dificila, ne va ajuta sa ne cunoastem mai bine reactiile si astfel sa fim capabili sa le gestionam noi pe ele, mai degraba decat ele pe noi.

Este mult mai usor sa stim ce avem de facut, de indata ce identificam corect toate emotiile resimtite, pentru ca in acest fel devenim constienti si responsabili de trairile noastre.

 

Ia masuri din timp

A interveni asupra ta, in timp ce esti extrem de furios este destul de dificil, deoarece sub impulsul unor trairi atat de puternice, rationalul este inabusit de partea emotionala.

In organism se declanseaza hormoni ai stresului, precum cortizolul, in urma caruia ne simtim mai alerti, ritmul cardiac si tensiunea cresc, muschii sunt inundati de sange pentru a face fata unei posibile lupte, incepem sa transpiram iar frecventa respiratorie inregistreaza o crestere.

Vestea buna, totusi, este ca orice emotie dureaza aproximativ treizeci de secunde in corp, senzatiile ulterioare fiind intretinute doar de ganduri.

Aceste ganduri exista si inainte ca starea de furie sa fie declansata, impreuna cu o paleta mai larga de emotii manifestate la nivel fizic prin posibile stari de anxietate, nervozitate, agitatie.

Identificarea din timp a acestor stari determina un mai bun autocontrol, deoarece este mult mai usor sa te stapanesti atunci cand te simti iritat fata de atunci cand ai un acces de furie.

 

Acorda atentie gandurilor si manifestarilor tale

Poti depista din timp o stare de furie fiind atent la ceea ce iti comunica senzatiile corporale si gandurile tale. Poti sa identifici ca simti o stare de iritare sau ca vrei sa-ti faci interlocutorul sa se simta vinovat sau inferior.

Iti vine sa ridici vocea sau din contra sa te retragi, plecand de la fata locului. In mod intentionat simti impulsul de a spune ceva rautacios sau de a insulta.

Te poti simti tensionat si agitat, simti cum stomacul se contracta sau poate iti vine sa bei ceva sau sa fumezi in exces. Multe astfel de trairi atrag dupa sine comportamente necontrolate sau nevoia de a abuza de o anumita substanta.

 

Comunica eficient

Atunci cand observi ca simti cele descrise mai sus, identifica si gandurile care iti trec prin minte. Intreaba-te daca este corect ce gandesti sau daca nu cumva este doar un fel limitat de a interpreta lucrurile. Identifica si celelalte emotii care te incearca si comunica-le interlocutorului tau.

Pot sa-i spui: ceea ce tocmai ai spus, m-a facut sa fiu nelinistit si temator pentru ca…' sau vorbele tale ma fac sa ma simt umilit si injosit' sau faptul ca nu mi-ai vorbit, m-a facut sa cred ca esti suparat '.

Comunica ceea ce simti si gandesti interlocutorului tau si incearca sa gasesti solutii impreuna cu acesta. Negociaza ceea ce doresti sa obtii.

Este mult mai simplu sa comunici sentimente precum tristete, durere, iritare, frustrare. Reactionand cu furie, acest lucru nu va face decat sa declanseze escaladarea conflictului si te poate conduce catre fapte pe care ulterior sa le regreti.

Cu siguranta vei fi surprins sa constati ca, de multe ori, partenerul de discutii nu a stiut cate neplaceri au provocat comportamentul si vorbele sale si se va simti sensibilizat daca ii vei comunica aceste lucruri intr-o maniera sincera si deschisa.

 

De Stefania Voia, psiholog

stefania.voia@yahoo.com

Tel.: 0726.191.255

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Invata sa-ti controlezi furia
Invata sa-ti controlezi furia

Furia este unul dintre motivele pentru care ajungem sa stricam relatii, sa dezamagim sau sa ranim persoanele apropiate noua. Iata cum putem gestiona mai bine aceasta emotie impulsiva.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste