Învinge stresul prin meditație

Mereu auzim despre meditație și beneficiile sale extraordinare: scăderea stresului, „repararea creierului, o viață mai lungă și mai sănătoasă. Uite cum să meditezi corect.

 

Meditația este o metodă simplă și utilă de autoexplorare, care ne ajută să ne familiarizăm cu noi înșine, cu modul în care funcționează mintea noastră, cu gândurile, emoțiile, senzațiile și percepțiile noastre pentru a putea face schimbările pe care ni le dorim.

Citește și: 

Tehnici de meditație mindfulness

Respirația abdominală – soluția sigură de relaxare

Meditația presupune și focalizarea întregii noastre atenții asupra unui anumit obiect ales în prealabil, cum ar fi respirația, spre exemplu.

În cazul meditației, scopul este acela de a ajunge la o anumită stabilitate a minții și la un nivel crescut de conștiență, care ne permit să avem o stare calmă, relaxată, deschisă, flexibilă și atentă pentru a putea trăi bucuria, pacea și liniștea momentului prezent.

Beneficiile pe care le aduce meditația sunt resimțite la nivel fizic, emoțional și mental. Astăzi, un număr din ce în ce mai mare de oameni de știință publică studii care arată beneficiile palpabile ale meditației.

Printre cele mai des întâlnite efecte pozitive, care sunt resimțite chiar la scurt timp după ce cineva începe să mediteze, sunt scăderea efectelor stresului asupra organismului și creșterea capacității de concentrare, meditația contribuind la instalarea unei stări de bine care este simțită la nivel general.

 

Meditația cu focus pe respirație

Există o multitudine de tipuri de meditație, iar acestea diferă în funcție de tehnica folosită și de accentul ales pentru meditație.

Putem avea, spre exemplu, meditație în care atenția este concentrată pe respirație, meditație în mișcare, meditație în care atenția este focalizată pe gândurile sau emoțiile noastre și așa mai departe.

Dintre toate tipurile de meditație, cel mai des practicată este meditația cu accent pe respirație, a cărei tehnică este foarte simplă și are avantajul că poate fi practicată în orice situație și în orice loc ne aflăm.

 

Tehnici de meditație antistres

Una dintre cele mai simple și mai eficiente tehnici pe care le putem folosi este să ne concentrăm atenția pe respirație și să devenim conștienți de aceasta.

Tehnica este următoarea: oriunde ne aflăm, ne oprim pentru câteva momente din ceea ce facem și aducem atenția asupra respirației, pentru câteva cicluri de respirație conștientă.

În funcție de alegerea fiecăruia, pot fi făcute 3 , 5 sau 10 cicluri de inspirație-expirație conștiente pe parcursul zilei, la anumite intervale  stabilite la începutul zilei (la fiecare oră, la trei ore etc.).

Astfel, ne desprindem din vâltoarea evenimentelor care au loc peste zi și ne reconectăm cu noi înșine și cu momentul prezent.

O altă tehnică foarte utilă este aceea a meditației în mișcare, pe care o putem aplica de fiecare dată când mergem.

Tehnica presupune ca, pe o anumită distanță, aleasă de noi, să ne focalizăm atenția pe senzația de contact dintre talpa noastră și sol.

Importantă aici nu este destinația aleasă, ci mersul în sine, fiecare pas pe care îl facem și de care suntem conștienți.

Aceasta ne ajută să revenim în momentul prezent, să ne reconectăm cu corpul nostru și cu pământul, inducându-ne starea de bine și relaxarea mult dorite.

 

Beneficiile meditației

Ajută în combaterea simptomelor asociate cu depresia și anxietatea.

Crește capacitatea de a face față situațiilor tensionate și stresante.

Schimbă modul în care reacționăm atunci când ne confruntăm cu situații dificile.

Crește capacitatea de concentrare și productivitatea.

Crește imunitatea și reduce inflamațiile și durerea.

Contribuie la scăderea tensiunii arteriale.

Ne ajută să ne cunoaștem mintea și modul în care funcționează, pentru a putea lucra cu ea și a o folosi la capacitatea ei maximă.

Are un efect vindecător și transformator, lucrând cu întregul organism, de la celule la creier, afectând și sistemele de organe.

Creează noi căi neuronale la nivelul creierului.

Mintea devine mai flexibilă.

Aduce stabilitatea mentală și facilitează ancorarea în momentul prezent.

 

De Crina Radu care a studiat arta și tehnica meditației cu maeștri autentici din Asia, 0770238878, livinglifemindfully33@gmail.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Învinge stresul prin meditație
Învinge stresul prin meditație

Mereu auzim despre meditație și beneficiile sale extraordinare: scăderea stresului, „repararea“ creierului, o viață mai lungă și mai sănătoasă. Uite cum să meditezi corect.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste