De ce iubirea de sine este esentiala

Iubirea de sine poate fi catalogata drept o dovada de egoism? Totusi, daca noi nu ne iubim cum ne asteptam de la altii sa o faca? Iata de ce iubirea de sine este un pas important in dezvoltarea personala.

 

Grija si atentia fata de sine

Iubirea de sine inseamna sa iti fi prioritara, in ganduri, actiuni si interese. Nu inseamna ca o vei face in detrimentul altora, dar nici nu iti vei ignora propriile nevoi. Altruismul are o limita si este vicios manifestat daca nu are in spate echilibru si respect fata de sine.

Rolul important al acesteia este sa devii mai increzatoare si sigura pe tine. Odata atins acest deziderat, multe dintre indoielile si nelinistile prezente se vor risipi.

Daca acum te intrebi nelinistita daca cineva anume te place, vei invata sa te intrebi „de ce sa nu te placa?'. Pentru ca aceasta este atitudinea unei persoane care se cunoaste pe sine si care este multumita de ea insasi.

Toate fricile si nemultumirile tale, neiubindu-te, le vei proiecta in exterior, iar raspunsul va fi unul pe masura. Exact cel de care te temeai.

Atunci cand vei invata sa te respecti pe tine si nevoile tale, vei primi din jur aceeasi consideratie. De ce sa nu incerci?

 

Decizia constienta

Tiparul nostru in gandire este deja o rutina cu care suntem atat de obisnuite incat, de multe ori, nici nu ne mai obosim sa il percepem.

Lasam gandurile, indeosebi pe cele negative, sa ne invadeze mintea, fara a ne mai intreba ce sta in spatele lor si de unde vin.

Iubirea de sine inseamna sa iti acorzi timp si rabdare sa te redescoperi si sa te apreciezi pentru ceea ce esti.

Renunta la analiza si critica, sau diminueaza-le. Poti face aceste exercitii in mod constient si ghidat, pana la punctul in care ele vor deveni noul tau tipar sanatos in gandire.

 

Indeplinirea scopurilor

Atunci cand iti fixezi obiective, primul pas pentru a le atinge este sa crezi in ele, dar si in tine. Atunci cand ai convingerea ca esti capabila sa ajungi unde iti doresti, motivatia ta va fi mai puternica si obstacolele mai usor de depasit.

Apreciaza-ti reusitele si da-ti constant motive sa fii mandra de tine insati. Iar ca sa faci asta, nu iti seta standarde irealizabile si nu te raporta la fanteziile legate de cum si ce fac altii mai bine.

Arata-ti bunavointa si cand ai indeplinit o sarcina minuscula, dar semnificativa. Bucura-te de orice realizare si astfel iti vei gasi energia sa mergi mai departe cu incredere.

 

Relatiile cu cei din jur

Atunci cand inveti sa iti fi tu tie cea mai buna prietena, vei putea oferi mult mai usor aceeasi consideratie si celor din jur.

Ai fost vreodata dezamagita ca nu primesti pe masura a ceea ce oferi? Daca inveti sa fii multumita tu cu tine in primul rand, nevoia de validare si apreciere din partea celor din jur nu va mai fi atat de mare.

Pentru ca cel mai stabil echilibru si cea mai buna multumire ti le oferi tu singura. In felul acesta, asteptarile tale de la cei din jur vor fi mai realiste.

De asemenea, ceea ce faci pentru ei va ramane in limitele energiei si nevoilor tale. Vei renunta la a depune eforturi suplimentare pentru a multumi, a placea, a fi acceptata constant. Iar relatiile tale pe toate planurile vor fi astfel mult mai sanatoase.

Când se pune atât de mult accentul pe ideea de perfecțiune fizică este cazul să ne trezim, să învățăm să ne acceptăm și să ne iubim mai mult. Cum să faci asta? Află la evenimentul cu intrare gratuită organizat de revista Psychologies și București Mall, marți 6 noiembrie, orele 19, în incinta București Mall din Calea Vitan 55-59, Lounge Area, parter. Vă vor răspunde la întrebări Monica Bârlădeanu, vedetă PRO TV, Gaspar Gyorgy, psihoterapeut, și Iuliana Alexa, redactor șef Psychologies. Pentru participare, vă rugăm să vă înscrieți AICI.

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
De ce iubirea de sine este esentiala
De ce iubirea de sine este esentiala

Iubirea de sine poate fi catalogata de noi insine drept o dovada de egoism. Totusi, daca noi nu ne iubim, cum ne asteptam de la altii sa o faca? Iata de ce aceasta reprezinta un pas important in dezvoltarea personala.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste