Iubirea de sine: pași către îmbunătățirea relației pe care o ai cu tine însăți

Iubirea de sine ne este necesară pentru a trăi în armonie cu noi înșine, dar și cu cei din jur. Dar câți dintre noi o practică? Sfaturi de la psihologul Livia Căciuloiu.

Citește și:

8 pași de urmat atunci când vrei să faci o schimbare în viața ta

Învață să îți gestionezi corect nevoia de control

Iubirea de sine este ingredientul esențial pentru un stil de viață sănătos și echilibrat. În ciuda faptului că adeseori este confundată cu egoismul sau narcisismul, manifestarea iubirii de sine se referă la o stare de apreciere a propriei persoane susținută nu doar prin împlinirea propriilor nevoi, ci și prin acceptarea și susținerea empatică a propriei persoane în momentele de vulnerabilitate.

Pe măsură ce experimentăm și ne maturizăm se dezvoltă și fațetele iubirii de sine care pot ieși la iveală prin orientarea atenției spre sine, prin trăirea și manifestarea compasiunii pentru propria persoană sau prin păstrarea loialității față de propriile valori și principii.

Dacă te critici, dacă te compari cu alte persoane, dacă renunți ușor la împlinirea propriilor nevoi – sau dacă îți este greu să ți le identifici – te îndemn să te gândești la următoarele propuneri prin care îți poți îmbunătăți relația cu tine:

 

Verifică în interiorul tău dacă dorești cu adevărat să îți iei un angajament de durată legat de îmbunătățirea felului în care te simți. Dacă da, permite-ți o atitudine deschisă față de tine și încearcă pe cât posibil să eviți judecățile și criticile cu care te-ai obișnuit.

 

Oferă-ți timp, răbdare și perseverență. Este adeseori dificil să ne reapropiem de sine după ani în care ne-am ignorat sau în care ne-am agresat.

Oferă-ți 5-10 minute pe zi, pentru început, în care să îți notezi într-un jurnal lucruri importante pentru tine sau în care să te gândești la acele trăsături sau acțiuni pe care le-ai făcut și care te-au bucurat. Învață ceva nou, reia un hobby, începe un plan pe care l-ai amânat.

Poate părea greu sau anevoios, însă conștientizează faptul că în fiecare zi îți oferi timpul și îți exersezi răbdarea cu task-uri care nici nu te privesc personal. Așadar insistă și pentru tine!

 

Privește cu atenție ce se află în interiorul tău: care îți sunt dorințele, preocupările, observă ce emoții păstrezi în ține și ce simți atunci când ești atent la ele.

Dacă îți dai voie să privești cu atenție, vei înțelege care sunt și primele lucruri de care ai nevoie să te ocupi pentru a fi mai bine cu tine.

 

Fă o prioritate din a avea grijă de nevoile tale (pe care le conștientizezi). În momentele în care îți este greu, ia legătură cu un prieten apropiat alături de care să poți împărtăși nevoile și dificultățile pe care le ai.

 

Pune limite în relațiile care nu îți fac bine. Dacă îți este totuși dificil, conștientizează pentru început ce limite ai nevoie să îți fie respectate și găsește strategii ecologice prin care să te protejezi.

 

Încearcă să faci în momente diferite ale zilei un exercițiu: observă când obișnuiești să te neglijezi, când te respingi și când ai încredere în tine.

Permite-ți să îți pui întrebări legate de felul în care te raportezi la tine și permite-ți răspunsurile. Încearcă să îți imaginezi cum ar arăta viața ta dacă ai avea încredere în tine și dacă te-ai prețui cu adevărat!

 

Dacă pașii pe care i-ai făcut te-au apropiat de tine însă ai găsit pe drum experiențe dureroase, vinovăție sau emoții peste care îți este greu să treci, îți recomand să consulți un psihoterapeut care să îți fie alături în acest proces.

 

De Livia Caciuloiu, psihoterapeut

Tel.: 0742.024.642

www.psihomedeor.ro

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Iubirea de sine: pași către îmbunătățirea relației pe care o ai cu tine însăți
Iubirea de sine: pași către îmbunătățirea relației pe care o ai cu tine însăți

Iubirea de sine ne este necesară pentru a trăi în armonie cu noi înșine, dar și cu cei din jur. Dar câți dintre noi o practică? Sfaturi de la psihologul Livia Căciuloiu.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste