Corporațiuni. Stresul la serviciu poate fi controlat

Noi toți suntem stresați. În mai mică sau mai mare măsură, mai des ori mai rar, de oamenii alături de care lucrăm sau de sarcinile în sine pe care trebuie să le ducem la capăt. Dar stresul de la serviciu  poate fi controlat.

 

 

Citește și:

Corporațiuni. Un loc de muncă prost e mai nociv decât șomajul!

Corporațiuni. Un șef toxic îți poate scurta durata vieții. Iată de ce.

Poate că ai avut perioade în viață când treceai de un deadline și parcă nu ai fi făcut nimic, pentru că se apropia altul.

Ori poate că ai un șef toxic și el îți mănâncă zilele, ori poate că lucrezi într-un cuib de viespi care comentează și bârfesc orice, de la pantofii șefei la felul cum mesteci tu mâncarea în pauza de prânz.

Ideea este că stres există peste tot, adică emoții negative pe care trebuie să le gestionezi. Stresul acesta poate fi controlabil sau nu.

Un șef toxic și care face să fie frig în încăperea unde intră face parte din acele stresuri greu de gestionat, aproape incontrolabile. Dar poți ignora colegele sau colegii răutăcioși (stres controlabil).

 

Nivelul la care muncești într-o ierarhie are impact asupra sănătății tale

Există o legătură directă între nivelul la care cineva muncește într-o ierarhie organizațională și nivelul de control pe care îl asupra vieții sale profesionale.

Cel puțin asta e ceea ce au descoperit niște cercetători britanici (da, da… chiar ei!) atunci când au studiat mai mulți oameni din administrația londoneză, la diverse niveluri.

Cu cât erau aceștia mai jos în ierarhie, cu atât era mai probabil să nu aibă prea mult control asupra activităților lor. Și asta antrena consecințe neplăcute, cum ar fi probleme cardiovasculare, depresie, burnout, dureri somatice, diverse alte boli.

În sine, stresul nu e o chestie rea. Stresul ne face să ne mobilizăm energetic, să fim alerți, să gândim mai limpede.

Are un rol central în supraviețuirea noastră și evoluția a lăsat cu un scop anume cortizolul și reacțiile la stres pe care le avem.

Glucocorticoizii și adrenalina care curg în sistem atunci când suntem stresați cresc pulsul și cresc nivelul de energie. Alte funcții, precum digestia sau ovulația, neimporante pe moment, sunt inhibate.

„Pot să vă spun că eu ani de zile am lucrat destul de lejer de acasă. îmi făceam bine treaba, eram lăudat. Dar îmi lipsea adrenalina de la serviciu, un pic de grabă și de presiune. Mă plictiseam.

De plictiseală am lăsat acel job atât de comod și am nimerit într-unul care e contrariul său. Nu cred că am făcut alegerea cea bună, acum vreau să mă întorc la prima companie, dar asta a fost o lecție: am nevoie de adrenalină, de orașul stimulant (eu locuiesc la țară).“

În ziua de azi, pentru omul modern, la metrou, la serviciu, la chiar și acasă, stresul e ceva la ordinea zilei. Facturile, relațiile de la birou, copiii și școala lor, etc, toate sunt motive de stres.

Corpurile noastre răspund la stres așa cum o fac atunci când suntem amenințați fizic. Funcțiile corpului sunt perturbate. Mensturația e dereglată, presiunea sangvină, digestia. Apar boli de nutriție.

 

Ce poți face pentru a controla stresul

Cu toate acestea, se pot face câteva lucruri pentru ca stresul aparent incontrolabil să fie mai controlabil.

Fă sport. E sfânt. Dacă alergi jumătate de oră pe zi e suficient să introduci în corp atât de necesarele dopamine. Sportul previne burnout sau depresia.

Joacă-te. Cu copiii tăi, cu partenerul, cu cine poți. Sari un șotron, participă la un curs de teatru, de film, de olărit. Fă ceva care te relaxează și care e creativ.

Regăsește-ți visele. Adică fă și altceva decât ceea ce te pune jobul tău să faci. Citește mai mult, scrie romanul acela pe care l-ai început în adolescență, ieși la final de săptămână la multe sau măcar pe lângă orașul în care stai.

Nu căuta sensul numai în locul de muncă pe care îl ai. El poate veni din familie, prieteni, etc.

Redefinește stresul. Cum spuneam mai sus, stresul nu e mereu nociv. Dacă reușești să vezi în situația care te stresează un trigger de acțiune, de adrenalină, atunci ai câștigat.

Nu te gândi că iar vine ședința aceea în care tot departamentul vostru încasează critici. Mai bine spune-ți că e ședința de la care aflați și voi ce vrea de fapt conducerea. O ocazie de face mai bine ce faceți.

Legăturile sociale. Oamenii sunt vindecare pentru alți oameni. Prietenii sunt cel mai frecvent mult mai aproape emoțional decât familia. Ține-i aproape. Ieși cât poți de des la film cu gașca, la masă cu cea mai bună prietenă, etc.

Relațiile sociale ne protejeză sănătatea la nivel celular. Telomerii care protejează cromozomii din celula umană se scurtează la stresul cronic.

Dar relațiile sociale gratifiante, bunătatea, compasiunea și empatia cresc telomeraza, acea enzimă care mărește telomerii și îi repară!

Dacă ai relații bune ești salvat și de stresul social de la serviciu și chiar și de stresul unei căsnicii proaste…

 

 

Foto: 123rf.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Nevoia de timp liber
Nevoia de timp liber

Avem responsabilități și, deseori, un program de care nu (prea) ne putem dezice. Alteori, ne afundăm în muncă și fie că suntem sau nu mulțumiți de rezultate, perseverăm întrucât este o zonă în care simțim că avem control. Dar cât timp liber avem? Și de ce este absolut necesar să ne facem…

Citeste
Cum să remediezi la timp sindromul burnout
Cum să remediezi la timp sindromul burnout

Una dintre cele mai distrugătoare probleme de ordin emoțional, care afectează persoanele active, este sindromul burnout. Pornit din pasiunea și dedicarea pentru o meserie, sindromul se instalează pe fondul stresului, al oboseli, al neputinței de a gestiona timpul.

Citeste
5 semne că este momentul să începi psihoterapia
5 semne că este momentul să începi psihoterapia

Știm că psihoterapia ne este utilă, dar mulți dintre noi încă speră ca problemele să treacă de la sine sau să își diminueze impactul în timp. Iată câteva semne că este momentul să mergi la un psihoterapeut.

Citeste
Corporațiuni. Stresul la serviciu poate fi controlat
Corporațiuni. Stresul la serviciu poate fi controlat

Noi toți suntem stresați. În mai mică sau mai mare măsură, mai des ori mai rar, de oamenii alături de care lucrăm sau de sarcinile în sine pe care trebuie să le ducem la capăt. Dar stresul de la serviciu poate fi controlat.

Citeste
10 sfaturi pentru o mai bună organizare
10 sfaturi pentru o mai bună organizare

Ți s-a întâmplat vreodată să te simți fără direcție, fără putere de concentrare, cu o mulțime de treabă și fără să știi de unde să începi? Deruta și oboseala își spun cuvântul atunci când nu există organizare. Iată 10 sfaturi pentru mai multă claritate.

Citeste
Depresia din perspectivă psihanalitică
Depresia din perspectivă psihanalitică

Depresia nu trebuie ascunsă, nu este o rușine, nu este o vină a noastră. Nu este un semn al lipsei de valori ci al unei lupte pe care am dus-o singuri prea mult timp. Avem nevoie de ajutor și dreptul de a-l cere.

Citeste