Cum scapam de anxietatea din viata profesionala

Modul in care se intampla lucrurile astazi in viata noastra profesionala ne da o predispozitie catre o stare de agitatie interioara. Daca te surprinzi batand din picior nerabdatoare, sau daca atunci cand esti in vacanta simti ca nu reusesti sa te bucuri in totalitate de timpul liber, e posibil ca anxietatea sa-si fi facut loc in viata ta. Trebuie sa te eliberezi de ea, iata cum!

 

Anxietatea are foarte multe fete si se manifesta in moduri extrem de diferite de la o persoana la alta. Ea poate sa se traduca prin o usoara irascibilitate sau o stare constanta de nervozitate.

Poate, mai degraba, sa se manifeste prin palpitatii si o teama sau incertitudine ce revine periodic. Gradul si profunzimea unui simptom sau altul depind de fiecare.

Ce este cert, insa, este ca, de multe ori, anxietatea poate trece neobservata, pentru ca se instaleaza ca un tipar.

Deprindem niste mecanisme automate de raspuns la ceea ce se intampla in jurul nostru si este foarte dificil sa facem un pas in spate, sa ne uitam la ele si sa le eliminam complet din rutina zilnica.

De cele mai multe ori, anxietatea apare ca urmare a rapiditatii cu care se produc schimbarile in mediul extern. Prin felul in care suntem construiti, avem nevoie de siguranta, stabilitate si securitate.

De aceea, schimbarea permanenta si ritmul rapid in care ni se cere sa fim flexibili ne pot bulversa.

De exemplu, atunci cand avem un job nou sau atunci cand o persoana noua vine pe o pozitie similara cu a noastra, ne putem simti amenintati, ceea ce poate declansa conflicte numeroase.

Aceste conflicte pornesc din anxietate si isi au sursa in faptul ca suntem mereu intr-o cursa de a ne demonstra valoarea si puterea si de a arata cine este mai bun.

Pe termen lung, anxietatea ne face sa ratam multe experiente, ocazii si chiar propria noastra dezvoltare si stare de bine. De aceea, e important sa ne uitam la ea.

 

Cum tratam anxietatea

Constientizeaza ca ai o stare de anxietate. Oricat de dureros ar fi acest proces, primul pas pentru a elimina anxietatea este sa fim constienti ca ea exista, deoarece, de foarte multe ori, nu o sesizam.

Scrie despre lucrurile care te fac anxioasa. Procesul de a scrie care sunt lucrurile care genereaza starea de anxietate este, de asemenea, foarte important. El ne clarifica si ne asaza foarte bine in minte sursele care ne dau neliniste si nu ne lasa sa ducem viata pe care ne-o dorim.

Discuta despre anxietate cu persoanele in care ai incredere. In mod ideal, este de dorit sa discutam cu un specialist. Insa, conversatiile deschise, autentice, incurajatoare cu persoanele in care avem incredere ne pot ajuta si ele foarte mult in acest proces.

Nu iti distrage atentia. E important, atunci cand realizam ceea ce ni se intampla, sa stam cu descoperirea noastra si sa o privim direct, sa o analizam si sa o intelegem. Daca, mai degraba, investim timp si energie in alte activitati, nu facem decat sa inlocuim adevarata problema.

 

In ziua de astazi, avem nenumarate posibilitati la indemana, incat sa putem sa ducem viata pe care ne-o dorim, in loc sa spunem „Nu stiu sau sa ne intrebam „Oare ce mi se intampla? si sa nu putem face nimic pentru a schimba situatia in care ne aflam.

Pe termen lung, anxietatea poate provoca foarte mult rau, degenerand inclusiv in stari fizice nocive pentru organismul nostru.

De foarte multe ori, semnalele pe care le transmite anxietatea (frica, nelinistea, incertitudinea etc.) pot sa functioneze ca niste wake-up call-uri, care sa ne duca spre o realitate frumoasa si bogata, pe care sa o construim asa cum ne dorim cu adevarat.

 

De Lilia Dicu, Daring Executive Coach, lilia@liliadicu.ro, www.liliadicu.ro

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Cum scapam de anxietatea din viata profesionala
Cum scapam de anxietatea din viata profesionala

Modul in care se intampla lucrurile astazi in viata noastra profesionala ne da o predispozitie catre o stare de agitatie interioara. Daca te surprinzi batand din picior nerabdatoare, sau daca atunci cand esti in vacanta simti ca nu reusesti sa te bucuri in totalitate de timpul liber, e posibil ca anxietatea sa-si fi facut loc in viata ta. Trebuie sa te eliberezi de ea, iata cum!

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste