Elimina anxietatea din viata ta

Anxietatea iti afecteaza relatiile de la serviciu, cu familia, si nici cu tine nu te mai simti asa de confortabil? Iata ce ai de facut pentru a controla si elimina aceste trairi neplacute.

 

Nasterea unei fobii

Daca, in Antichitate, oratoria era o mare calitate doar pentru cateva dintre personalitatile vremii, astazi, este necesar ca fiecare dintre noi sa stapaneasca, daca nu arta vorbitului in public, macar tehnicile ei.

Aceasta fobie are legatura cu lipsa de incredere a vorbitorului in resursele sale de a transmite, inteligibil, un mesaj.

Acest lucru poate sa vina dintr-o experienta traumatica anterioara, din autoprofetie implinita sau dintr-o pozitionare eronata a publicului fata de propria persoana sau, cateodata, din „perfectionism exagerat.

La expunerea la stimul, respectiv publicul care se uita la el, omul trece printr-o paleta intreaga de emotii: de la palpitatii, nod in gat si transpiratii reci, la tremuratul vocii, al mainilor si incoerenta verbala, putand intra chiar in atac de panica, ceea ce duce la nivel comportamental la evitare.

Desi pare simplu, pentru unele persoane, a vorbi in public poate fi o adevarata incercare si poate deveni o problema care sa le afecteze mai ales la locul de munca.

 

Experiente tensionate

Cele mai multe persoane care vin in cabinet pentru a se trata de aceasta fobie sunt din mediul corporatist, care, prin natura postului, sunt expuse la acest gen de experiente, ca urmare a faptului ca evolueaza profesional si sunt percepute ca experti in domeniul lor de activitate.

Incep astfel sa apara solicitari de a impartasi informatia si experienta pe care o detin, vorbind in fata unui public format din mai multe persoane.

Si atunci au de ales intre a-si trata aceasta fobie sau a ramane „invizibili la locul de munca. Majoritatea aleg prima varianta.

Una dintre persoanele care s-au tratat de glosofobie a declansat aceasta fobie ca urmare a faptului ca a fost expusa, brusc, in fata unei sali cu 100 de persoane pentru a prezenta rezultatele unui proiect la care lucrase si care fusese un succes.

Fiind luata pe nepregatite si nefiind expusa niciodata unei astfel de experiente, desi a reusit sa duca prezentarea la final, a dezvoltat aceasta problema pe care, ulterior, a tratat-o.

 

Fiecare e diferit

Anxietatea are la baza un complex intreg de factori declansatori si de modalitati de manifestare. Desi toti pacientii reactioneaza anxios la un anumit stimul, in cazul nostru, vorbitul in fata unui auditoriu numeros, nu exista o metoda castigatoare sau o serie de pasi pe care trebuie sa ii urmez impreuna cu pacientul pentru a depasi acest moment.

Fiecare persoana are nevoie de o terapie personalizata, adaptata specificului si gradului sau de anxietate.

In cabinet la noi, anxietatea sociala se trateaza printr-o combinatie intre terapia scurta strategica si terapia prin realitatea virtuala, prin care expunem treptat pacientul la factorul declansator.

Practic, intr-un mediu sigur, pot sa se antreneze, sa faca nenumarate prezentari in fata unei audiente virtuale, astfel incat, atunci cand vor fi in fata unei sali pline de oameni, sa nu le mai fie teama.

 

Exercitii pentru relaxare

Exista si o serie de exercitii de relaxare pe care le recomandam pacientilor nostri, pentru a invata sa isi gestioneze mai bine emotiile in momentul atacului de panica sau anxietate.

Spre exemplu, daca se tem ca vor uita totul, ii sfatuim sa isi pregateasca cateva post-it-uri cu cuvinte-cheie din prezentarea lor, pe care sa se uite in caz de blocaj.

Simplul fapt ca au aceasta solutie de avarie ii va relaxa si este foarte probabil nici sa nu mai aiba nevoie de ea.

Daca, in schimb, le este teama ca le vor tremura mainile, vocea si ca toata lumea va observa ca sunt emotionati, trebuie sa se gandeasca la auditoriu ca la niste vechi prieteni si cunostinte, care au incredere in ei si ii sustin, indiferent cum va iesi prezentarea.

Acest lucru le va da curaj si ii va face sa se concentreze pe ceea ce conteaza: sa transmita mesajul pentru care sunt acolo.

 

Iubeste-te pe tine insuti… ca pe aproapele tau

Cei care se compara frecvent cu altii, indeosebi cu cei mai talentati sau mai dotati, isi aplica singuri lovituri in stima de sine. Solutia?

Raporteaza-te mai mult la cei mai putin avantajati decat tine, daca stii ca esti vulnerabil la aceasta tendinta de comparatie cu altii.

Cei care simt compasiune si bunavointa fata de ei insisi, sunt mai stabili emotional decat cei care se critica pe ei insisi necontenit. De asemenea, sunt mai rar depresivi si au o stima de sine mai mare.

Cei care sunt foarte atenti la ei insisi si la ceea ce fac, tind sa aiba o stima de sine mai slaba. Cei care se concentreaza pe ceva care ii face sa uite de ei insisi, fac o treaba mai buna in protectia stimei de sine. Asadar, daca stai prost cu stima de sine, fa ceva pentru altii, uita de tine.

 

De Nadia Gorduza, fondator Id Therapy Bespoke Treatment Center, medic psihoterapeut si business coach, specializata in Profilul Personalitatii prin Face Reading, cu certificari la nivel national si international. A urmat un Executive MBA in Statele Unite, este singurul psihoterapeut din Romania specializat in terapia de cuplu prin metoda Gottman, reprezentant al Institutul Gottman din SUA; www.idtherapy.ro, nadia.gorduza@idtherapy.ro, tel.: 0751 202 272

Foto: shutterstock.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Elimina anxietatea din viata ta
Elimina anxietatea din viata ta

Anxietatea iti afecteaza relatiile de la serviciu, cu familia, si nici cu tine nu te mai simti asa de confortabil? Iata ce ai de facut pentru a controla si elimina aceste trairi neplacute.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste