Moduri de a depasi conflictul cu autoritatea

Fie ca este vorba despre parinti, profesori sau sefi, deseori pot aparea tensiuni in relatiile cu acestia. Iata cum putem depasi conflictul cu autoritatea.

 

 

In opozitie cu puterea

Autoritatea este puterea pe care o persoana o detine. Autoritatea vine odata cu locul pe care o persoana il ocupa intr-o societate, institutie, la locul de munca, chiar si in viata noastra.

De multe ori, investim cu autoritate oameni care ne aduc aminte intr-un fel sau altul de persoanele importante care fie ne-au marcat viata, fie cu care am crescut.

Fiecare dintre noi, poate identifica sursele care ne predispun la a intra in conflict cu persoanele care detin putere. De cele mai multe ori, parintii sau persoanele semnificative din copilaria noastra au utilizat pedeapsa ca si metoda de educatie sau corectie comportamentala.

De aceea, adeseori, autoritatii ii este data o conotatie negativa, si este asociata pericolului. Abuzul suferit in copilarie poate duce la conflicte cu figuri ale autoritatii.

Alteori, invatam de la parintii nostri comportamentele lor fata de autoritate, pe care le perpetuam la randul nostru.

 

Raspunsul la conflict

Atunci cand apar conflicte cu persoane investite cu autoritate, trebuie sa ai in vedere cateva aspecte pentru a le depasi cu succes.

Este important sa iti educi maniera de raspuns in situatii conflictuale, sa iti cunosti locul in relatie cu persoana cu autoritate si sa comunici asertiv.

De multe ori, asta presupune in primul rand lucru cu tine si cu perceptiile tale. Este decisiv modul in care te pozitionezi intr-o astfel de relatie si cat de mult vrei si poti sa depasesti anumite experiente care poate te-au marcat.

Deseori gresim atunci cand percepem persoanele investite cu putere ca reprezentand un pericol si putem ajunge sa generam chiar noi conflictul, pe principiul nesanatos: „cea mai buna aparare este atacul'.

 

Evalueaza situatia si sentimentele tale

In primul rand, este esential sa iti imbunatatesti stima de sine, intrucat aceasta joaca un rol important in toate relatiile noastre.

Cand stima ta de sine este inalta, nu le dai voie celorlalti sa profite de tine sau de abilitatile tale. Acest lucru se aplica si in relatiile cu autoritatea.

Trebuie sa inveti sa pui limite sanatoase acolo unde trebuie si iti protejezi drepturile. Din acest motiv, o posibila rezolvare poate consta in solutionarea relatiilor defectuoase pe care poate le ai cu familia.

In cazul in care simti neputinta si accepti in continuare anumite abuzuri din partea celor apropiati, carora nu le raspunzi corespunzator din diverse motive, poti cauta confruntari cu alte persoane in pozitii de putere.

Acest timp de comportament nu echilibreaza balanta, cat timp nu remediezi raporturile cu principala sursa de stres.

Este indicat, de asemenea, sa descoperi ce inseamna autoritatea pentru tine si cum te raportezi la ea. Ce simti cand esti in preajma unei persoane cu autoritate? Teama? Admiratie? Furie? Invidie? Dispret? Aceste emotii influenteaza modul in care te vei raporta la autoritate.

 

Controlul emotiilor

Este cunoscut faptul ca emotiile puternice ne afecteaza gandirea. Este posibil sa pierzi din vedere informatii sau sa interpretezi eronat realitatea atunci cand ai emotii puternice, mai ales daca sunt negative.

Educarea raspunsului la starea de iritare sau la emotiile negative puternice este un bun mod de a-ti pregati o atitudine sanatoasa in fata unui conflict.

Cateva exercitii de respiratie sunt foarte benefice pentru a reduce in intensitate emotiile, si ajuta la calmare in tesituatiile nsionate.

Pentru a invata sa ai raporturi mai sanatoase cu cei din jur, in primul rand trebuie sa inveti sa iti controlezi starile si trairile si sa nu te lasi condusa de ele. Atunci cand te calmezi, vezi lucrurile mai obiectiv si gasesti mai usor solutii.

 

Modificarea perceptiilor

Gandurile noastre ne influeteaza la randul lor comportamentul. Ceea ce credem despre persoanele cu putere ne ghideaza interactiunile cu acestea. Modul in care relationezi cu persoane cu autoritate ar putea fi un comportament pe care il repeti in relatiile cu astfel de oameni.

Descopera care este acest comportament repetitiv pe care il aplici in aceste relatii. Datorita faptului ca acest mod de a relationa duce la o situatie de conflict, este bine sa il inlocuiesti cu unul care consideri ca ar avea rezultate pozitive.

Iar pentru a face acest lucru incearca sa definesti cum vezi tu o persoana investita cu putere si cum te pozitionezi in raport cu ea. Recunoaste ca nimeni nu este perfect.

Chiar si figurile cu autoritate au dreptul sa nu cunoasca totul sau sa mai faca greseli. Avand o responsabilitate mare, gandeste-te ca poate isi dau toata silinta sa isi indeplineasca rolul cat mai bine.

 

Rolul asertivitatii

Deseori psihologii ne spun cat de important este sa comunicam asertiv in toate relatiile pe care le intretinem. Asertivitatea este un bun mod de a atenua un conflict.

Comunica-ti nevoile si punctul de vedere intr-un mod respectuos, fara a ataca persoana. Daca ti se cere sa iei o decizie, nu da un raspuns definitiv atunci cand ai emotii puternice.

Cere timp sa te gandesti, sa analizezi situatia cat mai obiectiv si sa formulezi un raspuns sau o decizie care sa te multumeasca. Ajungeti la un acord comun care sa respecte atat nevoile tale cat si pe cele ale persoanei cu autoritate.

Iar acest lucru il poti face cu calm, analizand toate aspectele ce tin de solicitarea adresata, dar si de nevoile si dorintele tale.

 

Gestionarea criticilor

Daca te simti criticata de persoanele cu autoritate este bine sa pastrezi si putina impartialitate in acea situatie. Cand primesti critica, incearca sa o privesti si din alte unghiuri. Gandeste-te ca poate acea persoana doreste sa te ajute.

De multe ori critica ne poate ajuta sa devenim mai buni in ceea ce facem, daca reusim sa o primim cu mintea deschisa.

Primul instinct va fi acela de a o percepe ca pe o jignire. Totusi, nimeni nu este perfect, toti ne putem imbunatati performantele, iar criticile pot fi constructive.

Desigur, depinde si modul in care acestea ne sunt comunicate, dar cum nu putem pretinde sa ii schimbam pe altii, putem incerca sa le acceptam noi diferit.

Si, revenind la asertivitate, este in regula sa comunici ce anume te-a jignit in transmiterea unei critici, dar si ce poti prelua in mod constructiv din aceasta.

 

Limitarea abuzului

Cunoaste-ti pozitia in relatie cu autoritatea. Este clar ca aceste persoane cu autoritate au roluri bine definite de indeplinit, si este necesar ca subalternii sa isi cunoasca pozitia si sa asculte de superiorii lor.

Acest lucru nu inseamna insa ca abuzul la locul de munca trebuie acceptat. Abuzul nu este de acceptat in nicio relatie, fie ea cu parintii, profesorii sau alte persoane cu autoritate in viata noastra.

Apeleaza la ajutor atunci cand consideri ca nu poti rezolva conflictul de una singura. Este bine sa ai persoane pe care te poti baza atunci cand ai un conflict cu persoane cu autoritate.

Cu sprijin din partea familiei, prietenilor, sau chiar din partea unui psihoterapeut, iti va fi mai usor sa depasesti situatia conflictuala dificila.  

 

 

De Valentina Dragomir, psihoterapeut integrativ, Bucuresti

Tel.: 0773.394.730

www.psihosensus.eu

Facebook: psihosensus

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Moduri de a depasi conflictul cu autoritatea
Moduri de a depasi conflictul cu autoritatea

Fie ca este vorba despre parinti, profesori sau sefi, deseori pot aparea tensiuni in relatiile cu acestia. Iata cum putem depasi conflictul cu autoritatea.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste