Moduri prin care iti scoti din minte o situatie neplacuta

Sa-ti scoti din minte supararea, nu e intotdeauna o treaba usoara, dar cu siguranta nu e nici ceva imposibil de realizat. Iata cateva idei care te pot ajuta.

 

Asteapta sa vezi ce se intampla in continuare

Deseori simtim nevoia sa raspundem sau sa reactionam imediat cand avem de-a face cu anumite situatii sau persoane care ne aduc neplaceri, iar lucrul acesta ne face sa fierbem gandindu-ne la modul in care ar trebui sa raspundem numaidecat.

Recomandat este sa asteptam sa vedem ce se intampla in continuare. Daca cineva face sau spune ceva suparator, ar trebui sa te intrebi ce se ascunde in spatele vorbelor sau faptelor sale. Poate nimic ce are legatura cu tine.

Poate are doar o zi mai grea si vorbeste sau actioneaza fara sa se gandeasca sau fara sa-i pese in acel moment de coinsecinte. Asta nu inseamna ca mai tarziu nu isi va analiza si nu isi va condamna comportamenul.

Daca ii raspunzi imediat cu aceeasi moneda, este posibil sa ia nastere un conflict mai serios, care putea fi usor evitat.

Replica acida pe care i-o poti arunca inapoi iti creeaza disconfort, iar personei respective ii amplifica emotiile negative anterioare.

Iar daca persoana care iti creeaza neplaceri face acest lucru din rautate, crezi ca este intelept sa devii ca ea si sa ii raspunzi cu aceeasi rautate?

Poate e mai bine sa ii intorci spatele si sa ii arati ca nu are nicio putere asupra ta. Asteapta sa vezi ce se intampla in continuare si in felul acesta poti fi scutita de neplaceri inutile.

 

Stai departe de invinuiri

Sa dai vina pe altul sau chiar pe tine pentru ceva ce s-a intamplat, nu este o idee buna. Uneori lucrurile se intampla fara ca cineva sa fie vinovat.

Poate se intampla cu un motiv, poate nu, dar sa arunci vina pe tine sau pe altcineva este un joc periculos, nefiind nici productiv, nici sanatos.

Poate este modul nostru de a raspunde unor situatii dezagreabile, dar trebuie sa avem in vedere ca nu este o atitudine sanatoasa.

Vina, indiferent de partea cui simti nevoia sa o plasezi, nu te va lasa sa treci peste ceea ce s-a intamplat, iti va tine mintea ocupata si te poate impiedica sa vezi lucrurile cu o anumita claritate.

 

Nu uita ca furia nu te lasa sa gandesti clar

Daca vrei sa gandesti clar, nu fi furioasa. Nu poti da dovada de o gandire clara sau creativa cand tratezi o anumita situatie, daca lasi furia sa te domine.

Incerca sa te calmezi, inspira profund si ia o gura de aer curat. Fa orice crezi sau stii ca te linisteste si abia apoi incearca sa te ocupi de lucrurile care te deranjeaza.

Nu uita ca furia nu aduce niciodata rezultate bune. E ca un bulgare de zapada. Daca nu incerci sa o opresti, va deveni din ce in ce mai mare si mai puternica.

Nu raspunde furiei sau rautatii altcuiva cu aceeasi moneda, pentru ca acest lucru nu te va lasa prea curand sa iti scoti din minte persoana sau situatia respectiva.

 

Gandeste-te ca poate fi o lectie

Orice experienta de viata, fie ea fericita sau nu, ne invata o lectie. Modul in care reactionezi in fata unor cuvinte dure sau a unor situatii neplacute te poate invata lucruri pe care poate nu le stiai despre tine.

Iti arata o alta latura a ta, pe care o pastrezi daca-ti place sau o inlaturi daca nu o agreezi. Acelasi lucru e valabil si pentru modul in care ceilalti se raporteaza la tine, la ce faci si la ce spui.

Poti avea ocazia sa cunosti mai bine oamenii si sa afli cu cine vei avea de-a face in viitor. In loc sa te lasi coplesita de emotiile negative, incearca sa inveti cate ceva din fiecare experienta, oricat de neplacuta ar fi. Poate iti va fi mai usor sa rezumi totul la o lectie de viata decat la un sentiment daunator.

 

Nu-ti scoate pe nimeni din inima, in special pe tine

Doar pentru ca ai avut un conflict cu cineva apropiat, nu inseamna ca trebuie sa ti-l scoti din inima. Daca un necunoscut te-a insultat, nu inseamna ca trebuie sa iti pierzi increderea in toti oamenii.

Iar daca cineva te-a facut sa simti ca nu meriti, nu inseamna ca trebuie sa incepi sa te desconsideri. Nu poti fi pe placul tuturor, asa cum nu toti oamenii sunt pe placul tau.

Tu si cei apropiati tie stiti cel mai bine cum esti cu adevarat. Nu renunta la tine sau la ceilalti intr-un moment de furie sau de frustrare.

 

Iarta, pentru binele tau

Iertarea nu este ceva ce facem pentru altul. Iertam pentru a ne elibera noi insine de suferintele din trecut. Cu alte cuvinte, facem acest lucru pentru propriul nostru confort interior.

Oricat de greu ti-ar fi sa ierti, mai greu iti va fi sa traiesti in permanenta cu o stare sufleteasca apasatoare, de care poti scapa daca iti dai voie.

In plus, cu totii stim ca iertarea nu vine la pachet cu uitarea, dar iti elibereaza mintea si sufletul si te ajuta sa pui punct dupa o situatie incomoda.

Sunt nenumarate moduri prin care iti poti scoate din minte pe cineva sau ceva suparator. Foloseste-le pe cele enumerate mai sus sau poti gasi altele care ti se par mai potrivite. Lasa-ti imaginatia sa te ajute. Iar daca iti vin si alte idei, spune-ne si noua aici.

 

De Mihaela Gheorghe

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Moduri prin care iti scoti din minte o situatie neplacuta
Moduri prin care iti scoti din minte o situatie neplacuta

Sa-ti scoti din minte supararea, nu e intotdeauna o treaba usoara, dar cu siguranta nu e nici ceva imposibil de realizat. Iata cateva idei care te pot ajuta.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste