De ce reactionam diferit la stres

Cu totii cautam metode antistres si mijloace eficiente de relaxare. Si totusi, ne comportam diferit sub stres, pentru unii dintre noi e chiar productiv! Iata cum sa folosesti stresul in beneficiul tau.

 

Nu se poate fara stres

Toata lumea, intr-un fel sau altul, este expusa factorilor de stres, adica anumitor evenimente sau situatii, reale sau imaginare, suficient de intense sau frecvente, care solicita reactii de adaptare.

Insa, desi situatia respectiva poate fi stresanta pentru majoritatea oamenilor, totusi ea poate fi perceputa diferit de diferite persoane.

Oamenii raspund diferit la stimuli, astfel ca, pe unii,  aceeasi intamplare, ii stimuleaza (facandu-i sa actioneze si sa se adapteze), iar pe altii ii deprima, facandu-i nervosi si confuzi.

Chiar imi amintesc ca am citit un studiu interesant, in  care se spunea ca noi ne alegem bucuriile si supararile dinainte sa le simtim, pentru ca ne programam creierul sa reactioneze intr-un anumit fel la stimulii din jur.

 

Pozitiv si negativ

Intrucat stresul poate avea atat efecte pozitive, cat si negative, putem afirma ca exista doua tipuri de stres, si anume: stresul pozitiv (eustres) si stresul negativ (distres).

Pentru ca este provocat de evenimente pozitive, placute, stresul pozitiv (eustres) este cel care actioneaza ca factor energizant, putand ajuta persoana sa abordeze situatiile ca pe niste provocari, intr-un mod eficient si creativ.

Mai mult decat atat, acest stres este benefic, intrucat adrenalina eliberata are influente pozitive asupra corpului, de la sistemul digestiv si cardiovascular, pana la cel pulmonar si afectiv.

Stresul negativ (distres) este provocat de situatii neplacute si de evenimente negative, iar in acest caz organismul devine supramobilizat, refuza sa revina la starea normala, persoana respectiva fiind incontinuu gata de reactie, avand tensiunea arteriala crescuta si musculatura incordata.

 

Cum resimte corpul

Din punct de vedere hormonal, exista diferente, in sensul ca, in caz de distres, organismul secreta adrenalina si cortizol, iar in eustres sunt produse endorfine.

Si totusi, ambele genereaza un dezechilibru. Stresul actioneaza si psihic, facand din persoana  respectiva una irascibila, tensionata si deprimata – in acest fel, viata de familie, relatiile sociale si activitatile profesionale au de suferit.

In activitatile pe care le desfasuram, stresul pozitiv (sau eustresul) este cel care ne da solutia atunci cand avem o problema de rezolvat, cel care ne da adrenalina ne­ce­sara pentru a reusi la examene sau la prezentari si sa reactionam in timp util in caz de situatii-limita.

Stresul pozitiv nu dureaza mult, apare mai rar, inspira si motiveaza persoana, insa, da­ca dureaza, se transforma in distres!

Din punct de vedere medical, stresul reprezinta activarea organismului nostru pentru a se apara de o situatie dezagreabila.

 

Tehnici antistres

Desigur, in principiu, ar trebui evitata, pe cat posibil, expunerea la situatii pe care le considerati stresante. Uneori nu reusim sa gestionam toate situatiile, dar sunt si cazuri in care putem sa stam deoparte, tocmai stiind cum urmeaza sa reactionam.

Pe cat posibil, cand aveti ocazia, relaxati-va. Fie ca cititi o carte sau faceti o plimbare prin parc, va jucati cu animalul de companie, vizionati un film sau ascultati muzica, alegeti orice actiune stiti ca va relaxeaza.

Bineinteles, ar fi de recomandat chiar sa practicati un sport. Acesta are un efect benefic nu doar asupra corpului ci si asupra psihicului nostru, iar daca in cazul primului trebuie sa perseveram pentru a observa rezultate, in cel de-al doilea reactia este imediata.

Evitati expresiile negative si scenariile catastrofale. Deseori ne programam singuri pentru stres, anticipand o situatie drept neplacuta, inainte ca ea sa aiba loc.

Stabiliti care sunt momentele zilei in care lucrati cel mai bine. Profitati la maxim de acea perioada in care stiti ca dati randament cu consum minim de energie.

Nu va ganditi prea mult la trecut (oricum, nu poate fi schimbat!). Nostalgia are si ea rolul ei, dar este sanatos sa o limitam si sa nu ajungem sa regretam evenimente deja incheiate. Dimpotriva, daca amintirile sunt neplacute, cu atat mai mult avem nevoie sa le depasim.

Si nu in ultimul rand, cereti ajutor cand simtiti ca nu puteti face fata! Uneori lucrurile nu se indreapta de la sine sau nu este suficient sa ne dorim acest lucru. Exista si situatii cand avem nevoie de sprijin si este sanatos sa recunoastem acest lucru si sa il cautam.

 

De Adriana Costisanu Savu

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
De ce reactionam diferit la stres
De ce reactionam diferit la stres

Cu totii cautam metode antistres si mijloace eficiente de relaxare. Si totusi, ne comportam diferit sub stres, pentru unii dintre noi fiind chiar productiv.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste