De ce reactionam diferit la stres

Cu totii cautam metode antistres si mijloace eficiente de relaxare. Si totusi, ne comportam diferit sub stres, pentru unii dintre noi e chiar productiv! Iata cum sa folosesti stresul in beneficiul tau.

 

Nu se poate fara stres

Toata lumea, intr-un fel sau altul, este expusa factorilor de stres, adica anumitor evenimente sau situatii, reale sau imaginare, suficient de intense sau frecvente, care solicita reactii de adaptare.

Insa, desi situatia respectiva poate fi stresanta pentru majoritatea oamenilor, totusi ea poate fi perceputa diferit de diferite persoane.

Oamenii raspund diferit la stimuli, astfel ca, pe unii,  aceeasi intamplare, ii stimuleaza (facandu-i sa actioneze si sa se adapteze), iar pe altii ii deprima, facandu-i nervosi si confuzi.

Chiar imi amintesc ca am citit un studiu interesant, in  care se spunea ca noi ne alegem bucuriile si supararile dinainte sa le simtim, pentru ca ne programam creierul sa reactioneze intr-un anumit fel la stimulii din jur.

 

Pozitiv si negativ

Intrucat stresul poate avea atat efecte pozitive, cat si negative, putem afirma ca exista doua tipuri de stres, si anume: stresul pozitiv (eustres) si stresul negativ (distres).

Pentru ca este provocat de evenimente pozitive, placute, stresul pozitiv (eustres) este cel care actioneaza ca factor energizant, putand ajuta persoana sa abordeze situatiile ca pe niste provocari, intr-un mod eficient si creativ.

Mai mult decat atat, acest stres este benefic, intrucat adrenalina eliberata are influente pozitive asupra corpului, de la sistemul digestiv si cardiovascular, pana la cel pulmonar si afectiv.

Stresul negativ (distres) este provocat de situatii neplacute si de evenimente negative, iar in acest caz organismul devine supramobilizat, refuza sa revina la starea normala, persoana respectiva fiind incontinuu gata de reactie, avand tensiunea arteriala crescuta si musculatura incordata.

 

Cum resimte corpul

Din punct de vedere hormonal, exista diferente, in sensul ca, in caz de distres, organismul secreta adrenalina si cortizol, iar in eustres sunt produse endorfine.

Si totusi, ambele genereaza un dezechilibru. Stresul actioneaza si psihic, facand din persoana  respectiva una irascibila, tensionata si deprimata – in acest fel, viata de familie, relatiile sociale si activitatile profesionale au de suferit.

In activitatile pe care le desfasuram, stresul pozitiv (sau eustresul) este cel care ne da solutia atunci cand avem o problema de rezolvat, cel care ne da adrenalina ne­ce­sara pentru a reusi la examene sau la prezentari si sa reactionam in timp util in caz de situatii-limita.

Stresul pozitiv nu dureaza mult, apare mai rar, inspira si motiveaza persoana, insa, da­ca dureaza, se transforma in distres!

Din punct de vedere medical, stresul reprezinta activarea organismului nostru pentru a se apara de o situatie dezagreabila.

 

Tehnici antistres

Desigur, in principiu, ar trebui evitata, pe cat posibil, expunerea la situatii pe care le considerati stresante. Uneori nu reusim sa gestionam toate situatiile, dar sunt si cazuri in care putem sa stam deoparte, tocmai stiind cum urmeaza sa reactionam.

Pe cat posibil, cand aveti ocazia, relaxati-va. Fie ca cititi o carte sau faceti o plimbare prin parc, va jucati cu animalul de companie, vizionati un film sau ascultati muzica, alegeti orice actiune stiti ca va relaxeaza.

Bineinteles, ar fi de recomandat chiar sa practicati un sport. Acesta are un efect benefic nu doar asupra corpului ci si asupra psihicului nostru, iar daca in cazul primului trebuie sa perseveram pentru a observa rezultate, in cel de-al doilea reactia este imediata.

Evitati expresiile negative si scenariile catastrofale. Deseori ne programam singuri pentru stres, anticipand o situatie drept neplacuta, inainte ca ea sa aiba loc.

Stabiliti care sunt momentele zilei in care lucrati cel mai bine. Profitati la maxim de acea perioada in care stiti ca dati randament cu consum minim de energie.

Nu va ganditi prea mult la trecut (oricum, nu poate fi schimbat!). Nostalgia are si ea rolul ei, dar este sanatos sa o limitam si sa nu ajungem sa regretam evenimente deja incheiate. Dimpotriva, daca amintirile sunt neplacute, cu atat mai mult avem nevoie sa le depasim.

Si nu in ultimul rand, cereti ajutor cand simtiti ca nu puteti face fata! Uneori lucrurile nu se indreapta de la sine sau nu este suficient sa ne dorim acest lucru. Exista si situatii cand avem nevoie de sprijin si este sanatos sa recunoastem acest lucru si sa il cautam.

 

De Adriana Costisanu Savu

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Nevoia de timp liber
Nevoia de timp liber

Avem responsabilități și, deseori, un program de care nu (prea) ne putem dezice. Alteori, ne afundăm în muncă și fie că suntem sau nu mulțumiți de rezultate, perseverăm întrucât este o zonă în care simțim că avem control. Dar cât timp liber avem? Și de ce este absolut necesar să ne facem…

Citeste
Cum să remediezi la timp sindromul burnout
Cum să remediezi la timp sindromul burnout

Una dintre cele mai distrugătoare probleme de ordin emoțional, care afectează persoanele active, este sindromul burnout. Pornit din pasiunea și dedicarea pentru o meserie, sindromul se instalează pe fondul stresului, al oboseli, al neputinței de a gestiona timpul.

Citeste
5 semne că este momentul să începi psihoterapia
5 semne că este momentul să începi psihoterapia

Știm că psihoterapia ne este utilă, dar mulți dintre noi încă speră ca problemele să treacă de la sine sau să își diminueze impactul în timp. Iată câteva semne că este momentul să mergi la un psihoterapeut.

Citeste
De ce reactionam diferit la stres
De ce reactionam diferit la stres

Cu totii cautam metode antistres si mijloace eficiente de relaxare. Si totusi, ne comportam diferit sub stres, pentru unii dintre noi fiind chiar productiv.

Citeste
10 sfaturi pentru o mai bună organizare
10 sfaturi pentru o mai bună organizare

Ți s-a întâmplat vreodată să te simți fără direcție, fără putere de concentrare, cu o mulțime de treabă și fără să știi de unde să începi? Deruta și oboseala își spun cuvântul atunci când nu există organizare. Iată 10 sfaturi pentru mai multă claritate.

Citeste
Depresia din perspectivă psihanalitică
Depresia din perspectivă psihanalitică

Depresia nu trebuie ascunsă, nu este o rușine, nu este o vină a noastră. Nu este un semn al lipsei de valori ci al unei lupte pe care am dus-o singuri prea mult timp. Avem nevoie de ajutor și dreptul de a-l cere.

Citeste