Incredere in sine: cum sa devii multumita de felul in care arati

O imagine corporala buna poate insemna sanatate, stima de sine ridicata si mai multa incredere in sine, in fortele proprii. Iata cum putem lucra la acest aspect.

 

Selectarea informatiei

Deseori vocea noastra critica interioara ne spune ca nu am fi suficient de bune, iar cand avem astfel de ganduri ar fi recomandat sa le identificam atat pe ele cat si emotiile asociate. Oare de unde avem aceste credinte? La ce ne raportam? Este opinia noastra sau una educata?

Intram in contact cu o sumedenie de notiuni si definitii despre idealul de frumusete. Iar uneori este absolut necesar sa lasam aceste idei, precum si gandurile noastre, in repaos.

Din cauza multitudinii de idei preconcepute care se indreapta catre noi, trebuie sa invatam sa le trecem prin filtrul propriei ratiuni. Da, este simplu uneori sa ne lasam convinse de anumite norme de frumusete comercializate intens.

Dar realitatea este departe de comercial. Vorba aceea… „nici fata din revista nu arata ca fata din revista'. Anumite conceptii obiectifica si rezuma frumusetea, senzualitatea sau sex-appeal-ul la o suma a partilor.

Din nou, realitatea vine si confirma. In loc sa ajungem la o stima de sine scazuta, modalitati de coping precare, interventii sau operatii cosmetice scumpe si tulburari de alimentatie, putem sa ne redefinim pornind de la calitatile pe care le avem.

Invata sa preiei dintre toate mesajele pe cele care pot fi adaptate tie, care ti se potrivesc si pe care le-ai putea aplica. Invata cum mai multa incredere in tine, mai multa relaxare si un zambet sincer pot fi atuuri.

Istoria ne arata multe exemple de femei care neavand nicio legatura cu frumusetea clasica sau cu reguli, norme si definiti, au fost catalogate doar in termeni la superlativ.

 

Redefineste frumusetea si sanatatea

Dincolo de diete drastice, de posibilul risc al anorexiei sau bulimiei, invata sa traiesti sanatos. Defineste-ti frumusetea printr-o viata echilibrata din cat mai multe puncte de vedere.

Invata sa faci pace cu corpul tau, sa il respecti si sa il ingrijesti, in primul rand. Fii atenta la cerintele lui, la alimentatia care ii prieste, la nevoia de miscare si reactiile negative la anumiti factori.

Evita tot ceea ce ii este nociv si nu te chinui pentru vreun ideal promis de reclame. Mergi la sala sau alearga prin parc, plimba-te cu bicicleta sau rolele, pleaca un weekend in drumetii la munte.

Toate acestea te vor ajuta nu doar sa ai un corp tonifiat ci si un psihic mai relaxat. Un corp sanatos este mult mai admirat decat unul frustrat cu diverse diete cu rol coercitiv…

 

Elimina mesajele negative

Atunci cand asculti idealurile promovate, de mass-media in mare parte, poti avea tendita de a le interpreta drept mesaje negative la adresa ta. Cu siguranta faci acest lucru daca nu te regasesti in idealurile respective.

In acest fel iti cedezi puterea si capacitatea de decizie. Da, la modul ideal, mai ales noi femeile, ne proiectam in diverse imagini… intangibile. Dar avem mai multa putere decat ne imaginam.

Putem redefini frumusetea in termeni proprii. Putem alege sa privim cu detasare anumite informatii. Putem sa ne amuzam pe seama lor si sa ne concentram pe opiniile noastre personale.

Mai mult, astfel de mesaje au un impact mai puternic atunci cand vin pe un fond de stres, de nesiguranta, de oboseala sau anxietate. Deseori proiectam rezolvarea anumitor probleme in pedepse la adresa noastra. Cate dintre noi nu s-au gandit la un moment dat „daca eram mai frumoasa, X m-ar fi placut…'.

Pentru ca multe femei se invinovatesc, se desconsidera si cedeaza prea simplu puterea, ar trebui sa faca exercitii cu stima de sine intai.

Un prim pas in acest sens este sa ne comportam precum cea mai buna prietena a noastra. Ce ne-am spune? Cum ne-am incuraja? Cum ne-am vedea din exterior privindu-ne cu ingaduinta si iubire?

 

Constientizeaza-ti calitatile

Atat noi cat si cei din jurul nostru suntem mai obisnuiti sa vorbim despre ceea ce am vrea sa schimbam, despre nemultumiri, despre ce am vrea sa fie… altfel.

Iar aceste idei ne raman in minte si ocupa un rol principal, in detrimentul gandurilor pozitive si mai prietenoase. Incearca un exercitiu si fa-ti zilnic cate un compliment. Lasa deoparte ironia si sarcasmul, daca deja te-ai gandit la ele.

Esti tu cu tine si cu gandurile tale, intr-un moment de intimitate. Poti spune orice! Si te poti convinge de orice. Trebuie doar sa iti arati disponibilitate.

Spune-ti un lucru frumos despre tine insati si acorda-ti cateva minute pentru a te bucura ca ai acea calitate. Mesajele conflictuale genereaza stari negative si uneori, avem idei irationale despre imaginea noastra corporala.

Ne imaginam cate un ideal de la care refuzam sa abdicam si ne simtim cu atat mai vinovate neatingandu-l. Dar pierdem din vedere cum am putea scoate in evidenta calitatile pe care le avem.

Ignoram acea parte din noi care ne face unice, interesante si atragatoare. Pentru ca refuzam sa ii dam atentie. Asadar, o imagine corporala mai buna nu depinde de ultima revista de moda achizitionata.

Depinde in intregime de tine, de cat de dispusa esti sa incepi sa te placi, pentru a transmite acest lucru si celor din jurul tau.

 

De Adriana Ileana Nemeth, psiholog cu drept de libera practica in consiliere psihologica cognitiv comportamentala

Lupeni, judetul Hunedoara

nemethadrianaileana@gmail.com

Tel.: 0758.511.934

Facebook: cabinet individual de psihologie Nemeth Adriana Ileana

Editare: Iulia Barca

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Incredere in sine: cum sa devii multumita de felul in care arati
Incredere in sine: cum sa devii multumita de felul in care arati

O imagine corporala buna poate insemna sanatate, stima de sine ridicata si mai multa incredere in sine, in fortele proprii. Iata cum putem lucra la acest aspect.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste