Perfectionismul, totul sau nimic

A fi bun nu e suficient in societatea noastra, a fi cel mai bun e ceea ce ni se cere de la inceput in orice. Ca te apuci de un job nou, ca lupti sa arati bine sau sa iti gasesti un partener, incerci sa dai tot ce ai mai bun!

Dar ce ne facem cand nu mai ramane loc de incercare si totul devine o lupta viata si pe moarte, un pariu cu miza „totul sau nimic”? Ne putem gandi daca nu cumva suntem perfectionisti…

Ce inseamna perfectionismul?

Conform Societatii Canadiene de Psihologie, perfectionismul este o trasatura de personalitate multidimensionala asociata cu numeroase probleme psihologice, de relationare si de dezvoltare personala. Nu este considerata o boala, dar poate produce numeroase dificultati in viata adultilor, adolescentilor si chiar a copiilor.
Psihologul Randy O. Frost, profesor la Smith College, care a studiat peste 20 de ani problematica perfectionismului, a consemnat intr-un studiu aparut in Psychology Today urmatoarele trasaturi care ne pot face sa aflam daca suntem sau nu perfectionisti:

  • Daca cineva se descurca mai bine intr-o activitate de la scoala sau serviciu, atunci ma simt de parca nu m-as descurca deloc in acea activitate.”
  • Alti oameni par sa isi impuna standarde mai joase decat mine.
  • Parintii mei vor sa fiu cel/cea mai bun/a in orice.
  • In copilarie, eram pedepsit/a daca faceam greseli.
  • Risc sa raman in urma in munca mea pentru ca repet lucrurile la nesfarsit.
  • Exactitatea este foarte importanta pentru mine.

De aici, cercetatorul deduce doua tipuri de comportament specific perfectionistilor:

Grija pentru greseli:
perfectionistii considera ca orice eroare inseamna un esec si duce la pierderea respectului celor din jur.

Standarde foarte inalte: Nu doar ca isi stabilesc standarde foarte inalte, dar le acorda si o importanta deosebita in auto-evaluare.

O cercetare de la Universitatea Curtin din Australia a aratat o alta caracteristica a gandirii perfectioniste si anume principiul „totul sau nimic”. Pe baza testarii a 251 de participanti, s-a observat ca perfectionistii tind sa aleaga raspunsuri de genul „Consider ca fie stapanesc situatia cu totul, fie nu am niciun control asupra ei” sau „consider ca fie ma inteleg foarte bine cu oamenii, fie nu ma inteleg deloc”.

Paul Hewitt, un cercetator de la Universitatea British Columbia, Canada a studiat perfectionismul timp de 14 ani si a gasit ca exista 3 tipuri de perfectionisti:

Orientati catre sine: cred ca trebuie sa fie perfecti.
Orientati catre ceilalti: ceilalti trebuie sa fie perfecti, sa se ridice la nivelul asteptarilor.
Perfectionisti sociali: cred ca trebuie sa fie perfecti in cazul in care cineva ii observa.

Citește continuarea pe pagina următoare: 1 2
Comentează și tu
Recomandări
Resurse utile pentru descărcarea emoțională
Resurse utile pentru descărcarea emoțională

Ai obiceiul să reprimi ceea ce simți? Te temi de reacțiile celor din jur sau de confruntarea cu propria tristețe? Un astfel de comportament este în detrimentul tău, pe termen lung. Iată ce poți face pentru descărcarea emoțională.

Citeste
Pentru vindecarea interioară este necesar să ne exprimăm și eliberăm de emoții
Pentru vindecarea interioară este necesar să ne exprimăm și eliberăm de emoții

Îți conștientizezi propriile emoții sau ai obiceiul să le ascunzi, ba chiar să manifești comportamente pe care nici tu nu ți le explici prea bine? Iată de ce este important să știm să ne exprimăm emoțiile și să ne eliberăm de sun controlul lor.

Citeste
„Cum nu cred în familia perfectă, nu cred nici în familia tradițională“
„Cum nu cred în familia perfectă, nu cred nici în familia tradițională“

Tiberiu e fotograf, este gay, este căsătorit cu un bărbat, și luptă împotriva discriminării. Are un cuvânt greu de spus, deci, în favoarea unei viziuni mai moderne, mai incluzive și, în ultimă instanță, mai iubitoare, asupra familiei. Noua sa expoziție de fotografie are un titlu simplu: •FAMILY•.

Citeste
Perfectionismul, totul sau nimic
Perfectionismul, totul sau nimic

A fi bun nu e suficient in societatea noastra, a fi cel mai bun e ceea ce ni se cere de la inceput in orice. Ca te apuci de un job nou, ca lupti sa arati bine sau sa iti gasesti un partener, incerci sa dai tot ce ai mai bun!

Citeste
Stresul muscular – consecința copleșitoare a multitasking-ului
Stresul muscular – consecința copleșitoare a multitasking-ului

Deseori să ții pasul cu viteza în care trăim azi înseamnă suprastimulare. Suntem dependenți de dispozitivele electronice – doar avem nevoie de ele! -, suntem multitasking – poate ne-om impresiona șeful – și suntem complet deconectați de noi înșine (cine mai are timp și pentru asta?). Iată câteva informații despre stresul muscular, anxietate și degradarea psihică datorate suprastimulării.

Citeste
De ce este recomandat să ne iertăm propriile greșeli
De ce este recomandat să ne iertăm propriile greșeli

Blamarea excesivă și agățarea de erorile pe care le facem ne determină să ne activăm vocea critică, să ne generalizăm comportamentele și să ne caracterizăm incorect. Iată de ce este sănătos și recomandat să știm să ne iertăm propriile greșeli.

Citeste