FotoCitire: metoda eficienta de invatare

Cu totii am vrea sa invatam mai usor si sa memoram mai bine diferite lucruri, iar acest lucru chiar este posibil. Connie Larkin, life & executive coach, ne dezvaluie misterul metodei numita FotoCitire.

 

In ce consta Photoreading?

Connie Larkin: Despre PhotoReading, care s-ar traduce FotoCitire, Paul Scheele ne spune in cartea sa ca ar fi: Adevaratul secret al FotoCitirii cu viteza de 25 000 de cuvinte pe minut este ca deja posedati abilitatea respectiva'.

Suna bine, nu? Adica nimic nou, ne bazam pe niste abilitati pe care deja le avem, dar pe care nu ni le-am explorat indeajuns.

Noi avem abilitatea de a fotografia cu ochii, acest fenomen fiind felul natural al creierului nostru de a invata. Fotografiind mental primim intregul', adica vedem totul deodata si ne focusam, in parte', pe ceea ce ne intereseaza.

Cand ne-am dus la scoala, am fost educati sa sa citim intr-un fel total opus, greoi si contraproductiv: de la „parte' la „intreg'.

Am invatat intai sa citim cuvinte, cu ele sa formulam propozitii si apoi fraze, incercand sa intelegem si sa retinem. Este ca si cum ne-am nascut cu cel mai performant computer din univers si il folosim sa spargem nuci cu el.

FotoCitirea consta in a redescoperi aceasta abilitate pe care o avem cu totii si a ne insusi cateva tehnici simple prin care o putem folosi in beneficiul nostru.

 

Ce performante atinge cineva care invata FotoCitirea?

C. L.: Performantele pe care oamenii le obtin, daca aplica sistemul, depasesc cu mult repertoriul imaginatiei unei persoane. Majoritatea celor care si-au insusit aceasta tehnica declara ca au avut rezultate vizibile in domeniile lor de interes.

Practic, odata ce ti-ai antrenat o capacitate, cu siguranta o vei si folosi. Din nou, ca sa il citez pe Paul Scheele, in prefata cartii mentionate mai sus, el spune: Dupa ce veti invata FotoCitirea, veti experimenta lucruri care ar putea parea imposibile.

Veti fotografia mental textul scris cu viteze care depasesc o pagina pe secunda, iar informatiile vor ajunge direct la abilitatile de procesare extinse ale creierului vostru.

Aici, aceste informatii se vor conecta cu cunostintele anterioare si va vor ajuta sa va indepliniti scopurile. Veti reusi sa cititi in timpul de care dispuneti si la nivelul de intelegere de care aveti nevoie.

Folosind Sistemul Mental Integral de FotoCitire, veti ajunge sa comunicati extraordinar de bine cu propriul creier. FotoCitirea depaseste abilitatile limitate ale mintii constiente si va ajuta sa va descoperiti genialitatea.'

 

Sunt oamenii interesati sa isi dezvolte aceasta abilitate?

C. L.: Odata ce afla ca pot face lucrurile mult mai simplu, da, sunt foarte interesati. Deseori eu primesc solicitari si din partea companiilor in care oamenii se confrunta cu un volum mare de material de citit.

Este o metoda prin care tot calvarul cititului unui volum mare de informatii, pe care vrem de altfel sa le si retinem, este mult simplificat, in avantajul nostru. Ori, daca stii ca ai aceasta metoda la indemana, de ce ai spune nu?

Vorbim aici despre elevi si studenti, masteranzi, oameni care lucreaza in cercetare, despre toti cei al caror domeniu de activitate se bazeaza pe acumularea de volume mari de informatie si pe parcurgerea multor pagini scrise (medici, avocati, notari, judecatori).

Pentru ei toti FotoCitirea inseamna deblocarea unui potential si o unealta care ii ajuta sa castige timp, sa fie mai eficienti si sa aiba mai mult randament.

 

Ce rezultate au cei care isi insusesc tehnica?

C. L.: Voi cita doar cateva rezultate pe care le cunosc din partea celor care si-au insusit aceasta metoda. In primul rand, majoritatea afirma ca citesc de minim doua ori mai repede si au o intelegere mai buna.

Aici sunt inclusi si pasionatii de citit carora timpul nu le permite sa se dedice acestei placeri pe cat si-ar dori. O carte care in mod normal le-ar lua 10 ore pentru a o citi, acum o „fotocitesc' si o activeaza in doar o ora, ramanand cu mai multe informatii relevante pe care le retin pe termen lung.

Un beneficiu evident este entuziasmul si placerea de a invata. Cu atat mai mult cu cat pentru cei care urmeaza o forma de invataman, informatiile pentru examene le pot accesa mult mai usor. Pe scurt, invata cum sa invete.

Nu mai sunt stresati si coplesiti, sunt mult mai concentrati pe ceea ce fac, castiga timp si inteleg mult mai bine informatia. Sunt persoane care au reusit astfel sa invete o limba straina la nivel conversational in doar 3 luni si jumatate.

Metoda ne ajuta si sa ne formam noi conexiuni neuronale, acesta fiind secretul mentinerii creierului tanar si sanatos toata viata, indiferent de varsta. Ganditi-va cum ar fi sa invatati intr-o singura zi ceva ce, in mod normal, v-ar lua o saptamana.

 

Ce declara cei care si-au insusit metoda?

C.L.: Orice instructor de PhotoReading (FotoCitire) aduce in predarea tehnicii experienta din domeniile de viata in care a lucrat sau lucreaza.

Eu sunt un lider antrenat sa comunice cunoastere, educatie ontologica si am o experienta in coaching ontologic de peste treizeci de ani, la nivel international. Acest lucru face o diferenta enorma in predarea metodei de FotoCitire.

Mihai, un elev din clasa a XI-a, spune: Initial am crezut ca voi ajunge sa citesc foarte, foarte repede (sa FotoCitesc). Am constatat ca m-am ales cu mult mai mult decat atat.

Am deprins tehnica FotoCititului si mi-a placut ca am avut de castigat multe experiente valoroase datorita antrenamentelor. Sunt lucruri pe care nu stiam ca le am sau ca le pot accesa, lucruri care imi pot schimba viata. Ma bucur ca am avut ocazia sa invat atat de multe despre mine insumi!'

Timeea, studenta la masterat: Marturisesc cu placere ca mi-am schimbat perspectiva asupra cititului si este o experienta placuta, inexplicabil de placuta! Mai mult, in plus fata de perspectiva fata de citit, mi-am schimbat perspectiva asupra vietii mele.'

Daca afli ca ai aceste capacitati extinse de a invata si nu vrei sa descoperi cum sa le folosesti, mie mi se pare o nebunie.

 

Connie Larkin este life coach și executive coach de peste 30 de ani

Autoare de carti de educatie ontologica si nonlineara, a adus pentru prima oara in Romania cursurile de educație ontologica

Presedinte al Fundatiei pentru Autocunoastere si Dezvoltare Personală (FADP)

Sustine cursuri de PhotoReading, TimeMaster, Authentic Speaker Program si StressManager.

www.connielarkin.ro

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
FotoCitire: metoda eficienta de invatare
FotoCitire: metoda eficienta de invatare

Cu totii am vrea sa invatam mai usor si sa memoram mai bine diferite lucruri, iar acest lucru chiar este posibil. Connie Larkin, life & executive coach, ne dezvaluie misterul metodei numita FotoCitire.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste