Remedii pentru oboseala cronica

Ai dormit suficient dar tot te simti epuizata? La mijloc poate fi oboseala cronica ce persista timp indelungat. Iata-i cauzele, simptomele, dar si ce avem de facut pentru a evita burnout-ul.

 

Manifestarile oboselii cronice

Oboseala cronica se caracterizeaza printr-o stare de extenuare, care nu poate fi explicata de alte boli si nu dispare dupa o perioada de odihna.

In plus, pentru a putea pune un astfel de diagnostic, oboseala excesiva trebuie sa se mentina cel putin sase luni, avand asociate cel putin patru dintre urmatoarele simptome: dificultati legate de memoria de scurta durata, probleme de concentrare, tulburari ale somnului, inclusiv insomnii, stare de extenuare dupa activitati normale care nu pareau dificile pana atunci.

Mai pot aparea dureri de cap, in gat sau musculare si febra mica. Mai mult, oboseala cronica poate duce la depresii si tulburari de anxietate.

Dat fiind ca vorbim de o tulburare complicata, este bine sa nu iti pui un diagnostic singura, ci sa mergi la medic. Acesta iti poate spune cu certitudine daca suferi sau nu de oboseala cronica.

Este important sa stii ca nu s-a descoperit inca un tratament special, dar exista remedii care iti pot ameliora simptomele.

 

Cauze ale oboselii cronice

Cercetatorii nu au ajuns la concluzii clare cu privire la cauza oboselii cronice, dar au stabilit o serie de factori care au o influenta in acest sens.

Intre acestia se numara anumite infectii virale, sistemul imunitar scazut, dezechilibrari hormonale si ale diverselor glande, presiunea scazuta a sangelui sau stresul.

Conteaza si daca in istoria familiala a existat cineva cu o astfel de tulburare. De asemenea, se pare ca exista si o predispozitie innascuta spre a dezvolta sindromul de oboseala cronica.

 

Schimbari in stilul de viata

Daca simti ca suferi de oboseala cronica, in primul rand, incearca sa reduci cat mai mult nivelul de stres fizic si psihic la care esti supusa.

Asadar, poti sa mai scazi din numarul activitatilor zilnice si evita, sub orice forma, suprasolicitarea, pentru ca ti-ar putea agrava simptomele. Mai mult, ofera-ti un timp al tau si concentreaza-te pe activitatile care te relaxeaza si iti fac placere.

Exercitiile fizice iti pot fi de ajutor stand la baza unui tip de terapie pentru persoanele cu oboseala cronica.

Aceste exercitii sunt intai usoare, crescand gradual in intensitate pe parcursul timpului. Un fizioterapeut te-ar putea ajuta sa iti creezi un astfel de program, adaptat si potrivit pentru tine.

Exista persoane cu o forma atat de severa de oboseala cronica, incat nu mai au energie nici pentru activitatile zilnice de baza, cum ar fi sa mearga la serviciu sau la cumparaturi, sa se imbrace, sa aiba grija de igiena personala sau chiar sa se dea jos din pat.

Daca esti in aceasta situatie, primele exercitii care ar trebui facute sunt aceste activitati, pana cand reusesti sa iti recapeti din nou echilibrul.

La fel de important este sa ai un ritm sanatos al somnului. Aceasta inseamna sa dormi sapte-opt ore pe noapte. De asemenea, fa-ti un obicei de a te culca si a te trezi in fiecare zi la aceleasi ore.

Este bine sa reduci episoadele de somn din timpul zilei si sa dormi mai ales noaptea, pentru a te odihni mai bine.

Incearca sa elimini pe cat posibil consumul de cofeina, alcool si nicotina, ceea ce va favoriza un somn mai bun si va diminua posibilitatea de a avea insomnii.

 

Sedintele de psihoterapie te pot ajuta

Rolul psihologului este aici de a te ajuta sa iti accepti conditia si sa dezvolti o atitudine pozitiva fata de ceea ce poti tu sa faci pentru a diminua simptomele. Cu alte cuvinte, vei putea sa depasesti frica si pesimismul legate de problema ta.

Schimband modul in care simti, gandesti si reactionezi in legatura cu aceasta afectiune, vei avea sentimentul ca tu esti cea care detine controlul in ceea ce ti se intampla.

Oboseala cronica poate duce uneori la depresie sau tulburari de anxietate, insa impreuna cu psihoterapeutul vei descoperi modalitati de a face fata simptomelor si vei putea evita astfel de probleme.

De altfel, rezultatele unui studiu, coordonat de Dr. Michael Sharpe de la Universitatea din Edinburgh, arata ca fata de alte forme de tratament, in urma sesiunilor de psihoterapie, pacientii resimt un nivel mai scazut al oboselii si reusesc sa isi indeplineasca sarcinile zilnice intr-o mai mare masura.

De asemenea, suportul emotional al familiei, prietenilor si persoanelor apropiate este foarte important pentru a putea depasi momentele mai dificile.

 

Tratament medicamentos si remedii ale medicinei alternative

Este necesar sa apelezi la un medic, nu doar pentru a-ti stabili un diagnostic sigur, ci si pentru a-ti oferi medicatia corecta in cazul in care ai nevoie.

Acesta iti poate prescrie medicamente prin care sa diminueze diverse simptome ale oboselii cronice: antidepresive, analgezice pentru durere sau pilule pentru somn.

Si medicina alternativa poate fi foarte eficienta, fie printr-un tratament naturist, fie prin yoga, acupunctura, meditatie, tai chi, masaj sau alte metode, pentru a ameliora durerile sau pentru a te relaxa.

Insa, daca iei un tratament, nu este indicat ca atunci cand incepi un asemenea demers sa renunti la medicamente, fara sa-ti consulti medicul despre acest lucru.

Dat fiind faptul ca nu exista un tratament anume, scopul tau trebuie sa se indrepte spre a diminua simptomele cat mai mult.

De aceea, incearca sa combini aceste remedii si sa apelezi la specialistii de care ai nevoie. Ideal ar fi ca acestia sa colaboreze pentru a-ti oferi cele mai eficiente modalitati de a depasi oboseala cronica.

 

De Elena-Irina Macovei, psiholog, psihoterapeut

Cabinet individual de psihologie: consiliere psihologica, psihoterapie, relaxare si hipnoza

Tel.: 0741.106.169

irina_macovei08@yahoo.com

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Remedii pentru oboseala cronica
Remedii pentru oboseala cronica

Ai dormit suficient dar tot te simti epuizata? La mijloc poate fi oboseala cronica ce persista timp indelungat. Iata-i cauzele, simptomele, dar si ce avem de facut pentru a evita burnout-ul.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste