Renunti prea usor? Sfaturi pentru a-ti intretine motivatia

Stii exact ce vrei, dar uneori iti scade motivatia si nu duci pana la capat ceea ce ti-ai propus. Iata cativa pasi pentru reusita…

 

Pasi catre motivare

Fiecare persoana s-a confruntat cu perioade in care a fost demotivata si a renuntat. Uneori, putem sa fim motivati pentru o anumita perioada de timp, pentru ca apoi sa ne pierdem concentrarea sau interesul si sa o luam de la capat.

Pentru a nu trece printr-un astfel de ciclu in mod repetitiv, este necesar sa adoptam o atitudinea suportiva si cooperanta.

Este adevarat ca nu putem controla sau alege toate circumstantele cu care sa ne confruntam, insa ne putem alege atitudinea si reactia noastra in raport cu aceste situatii.

Pentru a te putea auto-motiva in mod constant, iti propun sa pui in aplicare cativa pasi, care te vor ajuta sa iti schimbi comportamentul si sa obtii rezultatele propuse.

 

Stabileste-ti clar obiectivele

Primul pas pe care trebuie sa il faci este sa recunosti, cu sinceritate, in primul rand fata de tine, ce iti doresti cu adevarat.

Focalizeaza-te pe aici si acum, si incepe cu un mic exercitiu de autoanaliza, pentru a-ti stabili prioritatile, dar si actiunile in vederea atingerii acestora.

Dupa ce ti-ai fixat scopuri realiste, un sfat ar fi sa incerci sa eviti persoanele care iti pot micsora ambitia si perseverenta.

Un sprijin in demersurile tale pot fi intalnirile frecvente cu oameni motivati si optimisti. Puterea exemplului este foarte mare si deseori ne incarcam cu energie de la persoane ambitioase, motivate si pozitive.

Frank Banks spunea Daca vrei cu adevărat sa faci ceva, vei gasi o cale, daca nu, vei gasi o scuza.' Daca un anumit aspect este important pentru tine, vei gasi timp, bani sau orice alta resursa de care ai nevoie pentru a-ti atinge obiectivul.

Raporteaza-te la progresul din trecut si pastreaza o evidenta in privinta acestuia in raport cu proiectele ce se desfasoara in prezent. In acest fel, te vei putea stimula sa actionezi, sa te mobilizezi, iar in caz contrar vei gasi doar scuze si lamentari.

 

Invata sa crezi in puterile tale

In momentul in care tinzi sa crezi ca actiunile tale nu vor avea o finalizare, iti va fi foarte greu sa gasesti sau sa iti mentii motivatia si prin urmare, vei renunta.

Nu ezita sa crezi in tine si in ceea ce vrei sa faci, pentru ca atunci cand muncesti din greu pentru ceva, nu se numeste stres ci pasiune.

Chiar daca pe moment orice ai face ti se va parea nesemnificativ, este foarte important sa actionezi si sa nu te lasi coplesita. Dificultati si obstacole pot aparea la tot pasul, iar acestea au cel mai des darul de a ne scoate din ritm.

Ne lovim de ele, le lasam sa ne demoralizeze si sa ne schimbe perspectiva. Pentru a balansa astfel de trairi, invata sa iti apreciezi si micile succese.

Astfel, atunci cand vei intalni o piedica, iti vei reaminti si sentimentul succesului si al reusitei. Ori, se stie, lucrurile pe care ajungem sa le apreciem cel mai mult, sunt cele pentru care muncim si depundem efort pentru a le obtine.

 

Patreaza o perspectiva pozitiva

Cunoaste-ti calitatile, afla ce anume te face o persoana extraordinara si noteaza pe o lista  experientele tale de viata, talentele pe care le detii si toate lucrurile care te fac sa te simti bine in legatura cu tine.

In acelasi timp, poti viziona filmulete motivationale sau parcurge citate ori fragmente din carti care te inspira. Nici nu este neaparata nevoie sa fie lecturi pentru dezvoltarea personala.

Multi autori reusesc sa ne surprinda trairile, gandurile si emotiile, si sa le dea, in operele lor, o forma cu care sa intram in rezonanta.

De asemenea, iti poti face un obicei din a scrie intr-un carnetel afirmatii pozitive, citate care te-au impresionat sau inspirat, si asupra carora poti reveni oricand ai nevoie sa iti intaresti motivatia.

 

Invata sa-ti controlezi emotiile

Nu te lasa prada emotiilor negative, intrucat ca ele reprezinta opusul motivatiei. Exprima-ti parerea intr-un mod deschis si asuma-ti propriile opinii, credinte si judecati, tinand cont mereu de faptul ca sunt la fel de importante si de pertinente ca si ale celor din jurul tau.

Nu te lasa usor demoralizata de sarcasmul, cinismul sau reticenta altora. Este simplu sa spui „e absurd' sau „e imposibil' sau sa incerci sa demontezi un ideal prin diverse argumente.

Nu ai cum sa atragi lucrurile pozitive in viata ta daca te gandesti la cele negative. Focalizeaza-te, asadar, pe controlarea gandurilor.

Daca eliminam din mintea constienta gandurile legate de convingerea negativa pe care o avem, mintea subconstienta va uita de acea convingere.

Sa insisti in a urma ceea ce iti doresti, sa lasi deoparte judecata si gandirea negativa, reprezinta adevaratul triumf. In plus, toate eforturile tale sunt pentru tine insati si binele tau.

 

Evita comparatiile

Fiecare individ este unic si are propriul lui potential. Incearca sa faci ceea ce poti, cu ceea ce ai la indemana, in momentul de fata.

Pentru a te putea simti suficient de increzator in fortele proprii reaminteste-ti afirmatiile marelui psihanalist, Sigmund Freud: „Unicul om cu care sa te compari esti tu, cel din trecut. Si singurul, fata de care trebuie sa fii mai bun esti tu, in prezent.'

Prea des cadem prada comparatiilor negative, care ne sunt defavorabile. Tindem sa ni se para ca altii sunt mai capabili, mai inzestrati, mai plin de succes decat noi.

Totusi, pierdem din vedere ca realitatea inseamna intotdeauna mai mult decat ceea ce se vede din exterior. Cu cat ne raportam mai mult la propria viata, la abilitatile si capacitatile noastre, cu atat ne vom apropia mai repede de ceea ce ne dorim. Fiecare are un drum unic in viata, iar noi trebuie sa ni-l gasim pe al nostru.

 

Stabileste activitati intermediare

Intotdeauna, in realizarea unui obiectiv important, avem de intreprins o serie de actiuni si activitati. Iar reusita, chiar daca nu am intalni niciun obstacol, cere timp si rabdare.

Cum majoritatea prefera recompensele instant, iar amanarea gratificarii este un alt aspect asupra caruia avem cu totii de lucru, pasii intermediari pot fi foarte utili.

Acestia inseamna sa iti stabilesti obiective mai mici si mai usor de atins, dar care te vor motiva sa continui pe drumul propus. Reusitele, chiar si minore, te incarca pozitiv si te ajuta sa te gandesti ca ai contribuit semnificativ la indeplinirea unui vis.

Poti nota intr-o agenda pasii pe care ii ai de urmat pe o perioada scurta de timp. Chiar daca acestia nu te vor conduce imediat la linia de sosire la care trebuie sa ajungi, vei avea ce bifa la sfarsitul fiecarei zile, iar acest lucru te va ajuta sa constientizezi faptul ca progresezi.

Cel mai important lucru este sa eviti tergiversarea si sa incepi schimbarea de azi. Nu este obligatoriu sa lucrezi asupra acestui aspect tot timpul, important este sa incepi sa actionezi cat mai repede!

 

De Iuliana Stanescu, psiholog clinician

psihologiulianastanescu@yahoo.com

Tel.: 0766.596.509

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Renunti prea usor? Sfaturi pentru a-ti intretine motivatia
Renunti prea usor? Sfaturi pentru a-ti intretine motivatia

Stii exact ce vrei, dar uneori iti scade motivatia si nu duci pana la capat ceea ce ti-ai propus. Iata cativa pasi pentru reusita…

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste