Sfaturi pentru un mai bun management al timpului

Ne investim energia si ne consumam resursele in diverse sarcini, afirmand apoi ca nu avem timp suficient. Iata cum il putem gestiona mai bine.

 

Nu avem destul timp. Mit sau realitate?

De-a lungul vietii, datorita mediului in care am crescut si in care ne-am dezvoltat personalitatea, ne-am insusit voit sau inconstient anumite seturi de convingeri, de multe ori nerealiste despre diferite aspecte sau standarde pe care trebuie sa le bifam in vietile noastre.

Multe dintre ele dau valoare timpul nostru, dar din pacate multe dintre ele ni-l irosesc fara sa ne dam seama.

Pentru inceput e bine sa stim ca timpul exista din plin, daca este apreciat si valorificat la justa lui valoare. In momentul in care indraznesti sa iti creezi stilul de viata care ti se potriveste cel mai bine, in raport cu nevoile si dorintele tale, vei opta pentru solutii noi care iti simplifica considerabil rutina zilnica.

De cate ori te-ai intrebat daca ai nevoie cu adevarat de toate lucrurile pe care le desfasori intr-o zi? Cata nevoie ai cu adevarat de ele, cate necesita prioritate, cate le faci fiindca iti fac placere, cata energie iti consuma toate acestea si cat timp liber iti mai ramane pentru tine?

Ca prim pas, ia o foaie de hartie si imparte-o in doua parti egale: pe o jumatate scrie lucrurile pe care le faci intr-o zi, iar pe cealalta jumatate scrie ce ai putea sa faci cu timpul tau ramas liber, daca ai renunta la cateva din aceste lucruri facute inert si inutil.

 

Timpul. Prieten sau dusman?

Depinde numai de noi ce perspectiva dam unei situatii, asa ca de ce sa nu alegem varianta cea mai potrivita noua pentru a ne valorifica timpul? Daca vrei ca timpul sa fie prietenul tau cel mai bun, ia in calcul cateva aspecte.

Renunta la orice convingere falsa pe care o ai despre timp. Ai suficient timp pentru orice iti propui sa faci, daca il folosesti responsabil si asumat. Stabileste ce prioritati ai de rezolvat in fiecare zi, in functie de gradul ridicat de necesitate al acestora.

Ofera-ti zilnic o jumatate de ora sau o ora in care sa faci lucruri care te relaxeaza si iti plac: practica un sport care iti place, incepe un curs de dans, picteaza, citeste cartile preferate, mergi la un curs de gatit, etc.

Invata sa spui NU' oamenilor sau situatiilor care iti consuma energie si bineinteles timp. Este dreptul tau sa alegi cum iti folosesti timpul, in cel mai satisfacator mod posibil. Respecta-ti timpul! Fii cat mai sincera cu tine si respecta ceea ce ti-ai propus.

 

Managamentul timpului pentru o viata echilibrata

Cariera, familia si viata personala sunt aliati ai timpului si odata ce invatam sa-i integram in vietile noastre, in mod egal, vom avea o viata echilibrata.

Cu totii ne dorim acest lucru, insa e nevoie sa intelegem ca uneori suntem capabile sa facem un singur lucru, nu cinci si niciunul dintre ele asa cum ar trebui. E suficient doar acela.

E ideal sa ne stabilim standarde, insa e la fel de important sa fim constiente de ceea ce putem face si ce nu.

Rabdarea face parte din acest proces de autoeducare si autoperfectionare si nu gresim cu nimic daca ne mai oprim din cand in cand si ne intrebam daca acel lucru pe care il facem ne place cu adevarat sau nu. Ziua are suficiente ore incat sa ne ofere timp destul.

Important este sa ramanem concentrate si sa ne luam angajamentul ferm ca de azi inainte vom profita din plin de fiecare ora din zi, vom alege lucrurile care ne plac, vom renunta la lucrurile nefolositoare si ne vom bucura si mai mult de o viata traita cum ne-o imaginam, dar pe care nu indrazneam sa o avem.

 

De Ioana Andreea Nitica, psiholog clinician

ioana.nitica@yahoo.com

Tel.: 0743.162.914

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Sfaturi pentru un mai bun management al timpului
Sfaturi pentru un mai bun management al timpului

Ne investim energia si ne consumam resursele in diverse sarcini, afirmand apoi ca nu avem timp suficient. Iata cum il putem gestiona mai bine.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste