Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm

Echilibrul emoțional pare un lux pe care nu ni-l mai putem permite în ritmul pe care îl impune societatea și pe care majoritatea îl acceptă fără prea multă împotrivire. Avem nevoie de calm mai mult decât oricând, dar cum să ni-l (re)găsim? Iată câteva sfaturi utile.

Citește și:

Mici exerciții de mindfulness

Atragi ceea ce gândești, deci fă-o cum trebuie

Responsabilitățile multiple, task-urile nesfârșite, căutarea asiduă a succesului, transformă starea emoțională într-un carusel dificil de oprit.

Explozia emoțională este rezultatul ciocnirii dintre mediul extern și propriile butoane vulnerabile, iar amplitudinea reacției este direct proporțională cu numărul erorilor noastre (deseori, firești) de percepție.

Deseori calmul este înlocuit de frustrare, teamă, furie, disperare sau neputință. Acestea preiau controlul asupra ta, încât produc impresia că „viața te trăiește pe tine', și nu „tu îți trăiești viața'.

Efectele se propagă în lanț și pot genera o serie de dificultăți precum suprasolicitarea, irascibilitatea, conflicte acasă sau la locul de muncă, îndepărtarea de ceilalți, și nu de puține ori afectează sănătatea.

În cele din urmă poate aparea resemnarea, ce funcționează pe principiul „asta este, trebuie să îmi duc crucea', și înrobește ființa umană, îi îngrădește creativitatea și găsirea unor soluții adecvate și asumate.

 

Ce se întâmplă când îți pierzi calmul?

Emoțiile intense sunt percepute deseori ca fiind negative, fiindcă produc disconfort. De fapt, acestea funcționează ca un sistem de alarmă pentru a atrage atenția asupra propriilor nevoi.

Rolul primar al emoțiilor este unul adaptativ, crucial pentru supraviețuire, însă puțini se raportează la emoții în acest fel.

Explicația este cât de poate de simplă: pe parcursul vieții deprindem mecanisme ineficiente de gestionare a emoțiilor, ce ne țin departe de nevoile emoționale de bază.

Spre exemplu, atunci când organismul are nevoie de hrană, stomacul emite semnale specifice foamei, iar dacă nu ne ocupăm corespunzător de această nevoie, apar semnale și mai evidente, care, în timp, se pot transforma în afecțiuni gastrice.

Cam la fel se întamplă și atunci când sunt frustrate nevoile emoționale: când nu ne simțim în siguranță, înțeleși, valorizați, tratați cu respect sau afecțiune, primim semnale precum neliniștea, frustrarea, furia, teama, panica, descurajarea sau tristețea.

Prin ignorare, indicatorii mai devreme menționați pot lua forma depresiei, anxietăți, insomiei, burnout-ului sau dependențelor.

 

Cum poti regăsi calmul folosind cea mai valoroasă resursă: pe tine

Mai întâi, evită să iei decizii majore sau să acționezi atunci când emoțiile se află „la butoane'. Așteaptă ca intensitatea să scadă fără a intra în alertă sau defensivă (studiile arată că emoțiile nu trăiesc în corp mai mult de 60-90 secunde, dacă nu emitem gânduri despre ele).

Acceptă-ți emoțiile, apropie-te de ele și află care este mesajul lor. Oprește-te puțin atunci când le simți și intră în contact cu tine.

Caută să înțelegi de ce ai nevoie și negociază satisfacerea nevoilor tale, ținând cont de datele realității.

Evită să rămâi în mod exclusiv centrată pe sine (această atitudine egocentrică produce posesorului multă suferință). Dezvoltă-ți flexibilitatea gândirii, privește situația din perspective diferite. Comunică onest și caută soluții funcționale.

Dalai Lama transmite o concluzie simplă dar esențială: „Dacă problema are o soluție, nu are rost să te îngrijorezi, iar dacă problema nu are nicio soluție, la ce bun să te îngrijorezi?'. În majoritatea cazurilor avem însă de ales.

Puțini stiu că „nimic nu trebuie' în această lume, și tot ce facem reprezintă o alegere mai mult sau mai puțin conștientă. Nu aștepta ca ceilalți să îți satisfacă nevoile înainte de a o face chiar tu.

Dacă identifici că ai nevoie să comunici mai bine, să îți gestionezi furia, să gestionezi mai bine stresul, să împiedici escaladarea conflictelor, poți acționa în acest sens, întrucât accesul la dezvoltare este facil.

Nu în ultimul rând, oferă-ți timp, identifică activitățile care îți fac plăcere (inclusiv pe cele simple) și experimentează-le în mod constant.

Fie că îți face bine să mergi în natură și te bucuri de peisaj, să asculti muzică, să te vezi cu cei apropiați, să faci sport sau să folosesti tehnici de relaxare, mindfulness sau yoga, prioritizează-le în viața ta.

Amintește-ți că tot ce îți oferi va fi răsplătit prin starea de bine pe care o cauți.

 

De Roxana Stoica, psihoterapeut

www.roxanastoica.ro

contact@roxanastoica.ro

Tel.: 0764.808.699

Cabinet de psihologie Str. Monetăriei 10, București

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm
Stresată? Anxioasă? Agitată? Iată cum îți regăsești starea de calm

Echilibrul emoțional pare un lux pe care nu ni-l mai putem permite în ritmul pe care îl impune societatea și pe care majoritatea îl acceptă fără prea multă împotrivire. Avem nevoie de calm mai mult decât oricând, dar cum să ni-l (re)găsim? Iată câteva sfaturi utile.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste