Tehnici de meditatie mindfulness

Vrei sa iti concentrezi atentia asupra prezentului, fara regrete din trecut? Uite cum te pot ajuta tehnicile de meditatie mindfulness.

 

 

 

Traim si ne desfasuram existenta intr-o societate extrem de incarcata si activa. Avem locuri de munca din ce in ce mai solicitante, suntem supusi zilnic stresului cotidian si presiunilor exterioare, si nu de multe ori ajungem sa ne luptam efectiv pentru a face fata.

Daca luam in calcul toate aceste aspecte, inevitabil ne intrebam: cand mai avem timp sa ne preocupam pentru propriul EU?

Specialistii din domeniul sanatatii mintale vin cu prognosticuri alarmante si ne vorbesc despre importanta explorarii trairilor interioare si a emotiilor, mai cu seama de cand tot mai multe cercetari au demonstrat legatura dintre bolile fizice si suferintele psihice.

In acest sens, nu e deloc surprinzator efortul tot mai evident de a gasi modalitati sa ne centram mai mult atentia asupra propriei persoane.

 

Ce inseamna meditatia mindfulness

Mindfulness se refera chiar la o astfel de modalitate de conectare la sine. Conceptul este preluat din tehnicile antice de meditatie budista, dar astazi reprezinta o tehnica de concentrare intentionata a atentiei asupra momentului prezent si a acceptarii, fara judecata, a gandurilor, emotiilor si senzatiilor ce ne definesc.

Cu ajutorul tehnicilor de meditatie mindfulness, putem ajunge la o intelegere de sine mai aprofundata, invatam sa traim acum si aici, fara regrete din trecut sau temeri legate de viitor.

Practicarea lor, chiar si pentru o perioada scurta de timp, poate aduce o varietate de beneficii in imbunatatirea starii de spirit, prin educarea atitudinilor care contribuie la calitatea vietii.

S-au constatat ameliorari in tratarea bolilor de inima si gastrointestinale, diminuarea stresului si scaderea durerilor cronice, precum si in cazurile de depresie, abuz de substante, tulburari alimentare si de anxietate.

Din punct de vedere al interactiunilor, aceste tehnici sporesc relatiile sanatoase de cuplu, prin simplul fapt ca partenerii de cuplu invata sa se accepte atat pe sine cat si pe celalalt, dar vin si in ajutorul parintilor prin intensificarea relatiilor dintre generatii.

Unii experti sunt de parere ca esenta tehnicilor mindfulness sta, in mare parte, in faptul ca ne ajuta sa ne acceptam experientele, inclusiv cele dureroase emotional, fara sa reactionam la ele cu aversiune si amanare.

Exista nenumarate modalitati de mindfulness, dar scopul fiecarei tehnici de meditatie este de a acorda atentie gandurilor si senzatiilor prezente.

 

Tehnici de meditatie mindfulness

Focalizare. Stai linistita si concentreaza-te pe respiratie sau pe un cuvant reprezentativ pentru tine si repeta in tacere. Permite gandurilor sa vina si sa plece, fara judecata, si ai grija sa ramai constant concentrata pe respiratie sau pe repetitie.

Aspectele senzoriale. Observa si identifica stimuli de natura vizuala, auditiva, olfactiva, gustativa si senzoriala, care pot aparea in timpul meditatiei si accepta-le fara judecata, avand grija sa ramai in meditatie.

Emotii. Permite emotiilor sa fie prezente, fara sa le judeci ca fiind bune sau rele. Adopta o atitudine sigura si relaxata in momentul in care acestea apar si identifica-le: bucurie', furie', frustrare'. Accepta prezenta lor si lasa-le sa treaca.

Pofte si dorinte. Incearca sa faci fata poftelor (mai ales in cazurile de dependenta de substante sau comportamente) si da-le voie sa treaca. Observa felul in care se simte corpul tau in momentul aparitiei poftelor. Inlocuieste dorinta pentru ca pofta sa dispara.

Pasii de mai sus reprezinta esentialul tehnicilor de meditatie mindfulness si un bun punct de plecare. Important de retinut este faptul ca procesul de meditatie in sine va fi unul aparte pentru fiecare dintre noi.

In fond, idealul tehnicilor de meditatie sta tocmai in modalitatea in care alegem sa abordam prezentul, daca si cum alegem sa participam la viata noastra.

Meditatia de tip mindfulness poate reprezenta pur si simplu alegerea unui moment din timpul zilei (de la 5 minute pentru inceput, pana la 35-40 de minute pe parcurs) in care sa ai grija sa tii cont de faptul ca trebuie sa acorzi atentie senzatiilor pe care ti le transmite corpul tau si timp sa intelegi pe deplin ce ti se intampla.

Exerseaza o respiratie corecta: inspira adanc pe nas, expira pe gura, observa orice schimbare care apare, intoarce-te in meditatie ori de cate ori simti nevoia.

Cultivarea constientizarii clipa de clipa a mediului inconjurator este o practica ce ne ajuta sa facem fata mai bine gandurilor si sentimentelor dificile care cauzeaza stresul si anxietatea vietii de zi cu zi.

Cu practici regulate de meditatie putem dezvolta o capacitate de gestionare a capcanelor existentei umane, prin gandire pozitiva si concentrare asupra prezentului si a resurselor personale reale.

 

De Violeta Emanuela Baetelu, psihoterapeut de familie, e-mail: violeta.baetelu@gmail.com

 

Citeste si:

Invata sa traiesti in prezent!

Dincolo de cuvinte – beneficiile tacerii

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Tehnici de meditatie mindfulness
Tehnici de meditatie mindfulness

Vrei sa iti concentrezi atentia asupra prezentului, fara regrete din trecut? Uite cum te pot ajuta tehnicile de meditatie mindfulness.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste