Tehnici pentru o mai bună organizare în îndeplinirea sarcinilor

Știm despre procrastinare. Suntem familiarizați și chiar împrieteniți cu ea. Chiar și cu renunțarea. Din păcate, ambele atrag atât sentimente de vină, cât și frustrarea de a nu fi dus până la capăt ceea ce ne-am propus. Iată câteva tehnici pentru o mai bună organizare.

Citește și:

Cum înveți să-ți accepți vulnerabilitatea

Nevroza nu este un semn de creativitate

Proiecte noi între entuziasm și abandon

De regulă un nou proiect înseamnă și mult entuziasm. Dacă am beneficia de calități nelimitate ale acestuia, probabil nu am avea despre ce să scriem acum.

Totuși, pe cât de atrăgătoare este implicarea într-un nou obiectiv, acesta își pierde rapid… noutatea.

Dacă la început ne concetrăm asupra părților lui pozitive și refuzăm să fim corecți în aprecierea muncii pe care o necesită, a oboselii, stresului și obstacolelor, atunci repede ne autodezamăgim și nu mai suntem la fel de implicați.

Pe parcurs apar toate acele piedici care ne demotivează: mult de muncă, în mod constant, probleme care apar pe parcurs, necunoașterea pașilor următori.

Așa că începem să amânăm și să așteptăm ca lucrurile să pară din nou lipsite de efort și pline de entuziasm. Adică nicicând.

Lenea sau lipsa de chef nu sunt cele mai importante probleme ci conștientizarea factorilor care ne blochează cu adevărat.

Dacă vorbim, spre exemplu, despre schimbarea unui comportament ca nou obiectiv, atunci întotdeauna vom balansa între dorința de schimbare și nevoia ca lucrurile să rămână la fel, familiare, lipsite de efort. Iată cam ce am putea face:

 

Conștientizează-ți propriul tipar

Fii atentă ce te determină să pornești pe un drum și ce anume te oprește. Poți rememora proiectele tale anterioare care au rămas neterminate.

Notează cum ai început și unde te-ai oprit. Vezi asemănările?

 

Informează-te înainte de a porni la drum

Dincolo de entuziasm, indiferent de obiectivul sau proiectul tău, caută cât mai multe informații legate de el dar, mai ales, despre experiențele altora care au pornit pe același drum.

Dacă vrei să ții o dietă, aflând cât de fezabil este obiectivul tău, îți poți seta un target mai realist. Nu 10 kilograme pe lună.

 

Rămâi realistă în ceea ce te privește

Poate ți-ai propus să devii astronaut. Nimeni nu te împiedică. Decât poate, cei dispuși să te angajeze. Stabilirea scopurilor realiste, respectiv potrivite posibilităților tale, te ajută să ții frustrarea la distanță.

Acceptă că fiecare avem propriul ritm și aceleași reguli nu se aplică tuturor. În astfel de situații, încăpățânarea și fixarea în scopuri nerealiste nu ne este utilă.

 

Scopuri mari cu pași mici

Stabilește etapele în atingerea obiectivului tău. Nu este foarte realist să spui că într-o lună, spre exemplu, vrei să atingi scopul final, mai ales dacă este un obiectiv amplu.

Stabilește pașii intermediari și setează termene limită realiste pentru aceștia.

Concentrează-te pe fiecare etapă în parte și acceptă anumite întârzieri, probleme sau obstacole, precum și complicarea vreunei etape intermediare. Cât timp le iei pe rând, ai șanse mai mari să ajungi la destinație.

 

De unde îți vine motivația

De cele mai multe ori, avem succes în acele obiective care țin de motivația noastră interioară. Chiar și în cazul dietelor date exemplu mai sus, dorința și nevoia ta contează cel mai mult.

Dacă părerea celorlalți te afectează sau cei din jur te-au sfătuit să pierzi în greutate, atunci motivația aceasta (în special bazată pe un feed-back negativ) poate avea fix efectul opus (spre exemplu, mâncatul  pe fond emoțional).

De Anca Maftei, psihoterapeut integrativ, psiholog clinician și specialist în psihologie organizațională

anca.maftei@gmail.com

Tel.: 0728.440.855

Foto: shutterstock.com

 

Comentează și tu
Recomandări
Manifestări în depresie și alte tulburări similare
Manifestări în depresie și alte tulburări similare

Un număr mare de persoane suferă de depresie în zilele noastre, iar acest „demon al amiezii” este cea mai cunoscută patologie dar și cea mai frecvent greșit diagnosticată. Iată câteva informații în plus.

Citeste
Cum ne putem elibera de stres
Cum ne putem elibera de stres

Nu putem controla ce se petrece în jurul nostru și nu putem evita problemele, însă putem învăța să ne eliberăm mai eficient de stres. Iată câteva resurse simple și foarte utile.

Citeste
Abilități pentru a gestiona mai bine stresul la muncă
Abilități pentru a gestiona mai bine stresul la muncă

Ne place sau nu, stresul face parte din viața noastră de zi cu zi. Totuși, fiecare dintre noi dispune de abilități pentru a-l gestiona mai eficient. Iată care sunt acestea și ce avem de făcut.

Citeste
Tehnici pentru o mai bună organizare în îndeplinirea sarcinilor
Tehnici pentru o mai bună organizare în îndeplinirea sarcinilor

Știm despre procrastinare. Suntem familiarizați și chiar împrieteniți cu ea. Chiar și cu renunțarea. Din păcate, ambele atrag atât sentimente de vină, cât și frustrarea de a nu fi dus până la capăt ceea ce ne-am propus. Iată câteva tehnici pentru o mai bună organizare.

Citeste
arta, pian desenat
Arta între terapie, hobby și meserie

În miile de încercări de a caracteriza cuvântul „artă“, sau indiferent de cât ne-am strădui să înțelegem acest cuvânt, parcă tot mai mult ne îndepărtăm de lumea fizică, pășind cu umilință spre un tărâm sacru unde timpul se scurge în file, portative ori pânze cu miros înțepător.

Citeste
Copilul interior și nevoile noastre reale
Copilul interior și nevoile noastre reale

Desigur, este o întreagă discuție legată de copilul interior… o discuție amplă, de altfel. Recent, am realizat că mă port cu mine, fără să îmi dau seama, exact așa cum se purta mama. Și nu am cele mai frumoase amintiri din copilărie.

Citeste