Tehnologia: intre necesitate si dependenta

Tehnologia are cu siguranta efecte pozitive, dar exista si un revers al medaliei daca ne gandim la consecintele psihologice si sociale ale utilizarii ei in mod excesiv.

 

Nomofobia, o noua dependenta

In zilele noastre, noile tehnologii ale informatiei si comunicatii reprezinta o necesitate pentru desfasurarea activitatii noastre profesionale si personale.

Fie ca trimitem e-mailuri sau mesaje, cautam informatii, ne conectam audio-video cu alte persoane, lucram la diverse proiecte, ascultam muzica, vedem un film sau ne relaxam cu un joc, folosirea tehnologiei face parte din rutina noastra zilnica.

Insa atunci cand utilizarea ei devine excesiva, acest comportament se transforma intr-o dependenta, numita „nomofobie”. Psihologii spun ca aceasta este similara, de exemplu, cu dependenta de droguri, de alcool sau de jocuri de noroc, din punct de vedere comportamental si mental.

Este, totusi, mai putin sanctionata de societate. De altfel, a primit denumirea de „nomofobie', un termen de origine anglo-saxona ce provine de la „no mobile phone' („fără telefon mobil'), dar se refera la toate dispozitivele digitale.

Numele reflecta faptul ca persoanele dependente resimt o anxietate intensa sau chiar intra in panica atunci cand raman fara telefon sau internet si nu mai sunt conectate cu ceilalti.

Pana in momentul actual, specialistii nu o vad ca pe o fobie clasica, insa exista propunerea ca aceasta sa fie trecuta in Manualul de Diagnostic si Clasificare Statistica a Tulburarilor Mentale (DSM), considerand-o a fi o noua forma a comportamentului compulsiv si dependent.

 

Semne ale dependentei de tehnologie

Asa cum am zis, este inevitabil sa nu folosim sau sa nu avem nevoie de diverse dispozitive sau obiecte electronice aproape in fiecare zi. Insa cum distingem intre dependenta si folosirea normala?

Un prim semn de dependenta este atunci cand folosirea acestor mijloace interactioneaza cu functionarea noastra, impiedicandu-ne sa ne indeplinim sarcinile si responsabilitatile zilnice, la nivel personal sau profesional.

Asadar, in cazul in care nu lucrezi la ceva anume, dar iti petreci ore in sir in fata computerului, telefonului, tabletei sau altui dispozitiv, eventual neglijand ceea ce ti-ai propus sa faci, este posibil sa fii dependenta.

A utiliza computerul, telefonul sau un alt obiect de acest gen este un lucru normal si o necesitate. Dar, atunci cand te ascunzi de ceilalti, le spui minciuni cu privire la timpul dedicat folosirii lor sau astepti sa adoarma sau sa plece pentru a le utiliza nestingherita ar trebui sa fie un alt semnal de alarma pentru tine.

Desigur, nu este placut sa ramai fara internet sau alte mijloace de comunicare, dar daca acest lucru se intampla, reactia normala este sa astepti ca problema sa se remedieze si sa-ti gasesti o alta preocupare, fara sa fii afectata la nivel emotional.

Dependenta poate fi recunoscuta in astfel de situatii prin sentimentul de anxietate, de iritabilitate, de nervozitate intensa, impulsivitate, panica sau reactii extreme irationale.

Fiecare dintre noi se relaxeaza uneori jucand un joc pe telefon sau computer, privind un film sau navigand pe retele de socializare online.

Totusi, daca preferi mai mult sa-ti petreci timpul in acest fel, in detrimentul unor activitati cu familia, intalniri cu prietenii, plimbari prin parc sau oricaror alte activitati care nu implica folosirea unui dispozitiv electronic, exista posibilitatea unei dependente de tehnologie.

 

Nevoia de a fi… conectat

Avem nevoie sa fim in contact si sa comunicam cu ceilalti, iar noile tehnologii ne ajuta foarte mult in aceasta directie. Insa, daca primul lucru pe care il faci dupa ce te-ai trezit dimineata este sa iti verifici mesajele, sa intri pe retelele de socializare sau sa te joci, vorbim deja de o dependenta.

De asemenea, petrecerea timpului in mediul online ar trebui sa fie o actiune care are drept scop indeplinirea sarcinilor profesionale, informarea, relaxarea sau realizarea unei activitati care ne face placere.

Utilizarea acestor tehnologii devine problematica atunci cand ne folosim de ele pentru evitarea unor conflicte exterioare sau cand reprezinta un mijloc de coping in fata dificultatilor prin care trecem.

Mai mult, daca folosind aceste obiecte ai sentimentul de liniste, securitate si incredere, iar fara ele te simti nelinistita, cauza poate fi dependenta de acestea.

In fine, comportamentul compulsiv se manifesta prin impresia continua ca telefonul suna sau vibreaza si verificarea zilnica a acestuia de zeci de ori.

 

Trasaturi asociate cu utilizarea excesiva a tehnologiei

Cercetatorii au aratat ca folosirea excesiva a mijloacelor tehnice este asociata cu impulsivitatea, stima de sine scazuta si o personalitate definita de un nivel foarte ridicat al extraversiunii sau introversiunii.

Mai mult, persoanele dependente de tehnologie prefera sa comunice cu ceilalti doar in acest mod si limiteaza pe cat posibil interactiunile directe, fata in fata.

Acest lucru poate duce la accentuarea anxietatii sau fobiei sociale sau a atacurilor de panica. In plus, pentru persoanele dependente, tehnologia reduce stresul si asigura confort, prin sentimentul de siguranta si incredere, pentru ca evita astfel expunerea la interactiuni sociale directe.

 

Sugestii pentru a depasi dependenta de tehnologie

Un prim pas este recunoasterea relatiei problematice cu tehnologia si constientizarea puterii pe care o are asupra ta (sau a cuiva apropiat), prin faptul ca va impiedica sa realizati alte activitati.

In al doilea rand, incearca sa gasesti alternative de a-ti petrece timpul liber: o plimbare in parc, lectura unei carti sau intalnirile cu prietenii si familia.

Atunci cand stai de vorba cu o persoana, incearca sa te concentrezi la ceea ce spune, la conversatia voastra si sa ignori mesajele de pe telefon sau alte activitati de acest fel.

Puteti institui, de altfel, si o regula sa va puneti telefoanele sau alte dispozitive deoparte, in alt loc, pentru a reduce din tentatia de a le folosi.

O alta metoda ar fi sa iti programezi perioade mai lungi sau mai scurte in care sa stai departe de dispozitivele digitale, lansandu-le fie in alta camera, fie acasa, daca pleci undeva.

Este bine, de asemenea, ca atunci cand dormi, ele sa fie setate pe modul silentios sau chiar inchise si sa nu stea chiar la indemana ta.

Cu siguranta iti va face bine sa te relaxezi o zi, mai multe sau chiar o saptamana, fara telefon, computer, tableta sau altceva. Iar daca aceste metode nu dau rezultate, incearca sa consulti un psiholog si sa primesti ajutor de la un specialist.

Nomofobia are efecte negative asupra noastra, prin pierderea unor aspecte importante din viata celor dragi, cresterea impulsivitatii si anxietatii, chiar transformarea in persoane narcisiste si, uneori, deteriorarea sanatatii fizice.

 

De Elena-Irina Macovei, psiholog, psihoterapeut

Cabinet individual de psihologie: consiliere psihologica, psihoterapie, relaxare si hipnoza

Tel.: 0741.106.169

irina_macovei08@yahoo.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Tehnologia: intre necesitate si dependenta
Tehnologia: intre necesitate si dependenta

Tehnologia are cu siguranta efecte pozitive, dar exista si un revers al medaliei daca ne gandim la consecintele psihologice si sociale ale utilizarii ei in mod excesiv.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste