Ce este terapia prin realitate virtuala

Daca iti este frica sa zbori cu avionul sau sa dai de vreun paianjen, acum ai la dispozitie terapia prin realitate virtuala. Despre aceasta noua modalitate ne vorbeste Nadia Gorduza, psihoterapeut.

 

Psychologies: In ce consta virtual therapy deprinsa in Atlanta? Cum este ea practicata la noi?

Nadia Gorduza: Virtual reality therapy  (terapia prin realitatea virtuala) a aparut ca urmare a efectuarii unor cercetari stiintifice care au dovedit ca tratarea fobiilor se face mai eficient atunci cand pacientii se simt confortabil in prezenta a ceea ce le genereaza teama.

De aceea, aceasta forma de terapie expune treptat pacientul la obiectul fricii, intr-o maniera terapeutica, folosindu-se de aplicatii si programe de imersiune vizuala, pentru a-i oferi un mediu sigur si confortabil, in care sa simuleze si sa retraiasca diferite experiente.

In prezenta medicului sau a psihoterapeutului, pacientul are parte de o experienta virtuala controlata, pericolele percepute fiind simulate vizual, auditiv, uneori si kinestezic.

Scopul este acela de a monitoriza reactiile pacientului fobic si de a-l ajuta pe acesta sa le depaseasca.

ID Therapy a adus aceasta forma de terapie virtuala si in Romania, pentru frica de zbor cu avionul si frica de furtuni, care se gasesc printre cele mai comune zece fobii la nivel mondial.

 

Cum actioneaza ea in fobii?

N. G.: Prin terapia virtuala, persoana care sufera de o anumita fobie este expusa gradual situatiei genera­toa­re de anxietate, pana cand reuseste sa-si depaseasca teama si sa se vindece.

Pentru simularea realista a situatiei, se utilizeaza ochelari de proiectie 3D si casti. In cazul fricii de zbor, pacientul va avea senzatia ca se afla intr-un avion, iar toate elementele acestei situatii vor fi simulate si controlate de terapeut, in functie de nevoile pacientului.

Spre exemplu, daca pacientului ii este frica mai ales de sunetul motorului avionului, atunci acest stimul va fi accentuat, pentru a-l ajuta sa retraiasca fobia si, dupa expuneri repetate, anxietatea sa sa scada.

Pe parcursul terapiei, el va fi ajutat si asistat de medic, prin intrebari specifice despre sentimentele, trairile si gandurile sale din acele momente, si i se va evalua progresiv gradul de anxietate.

 

Care sunt cele  „sapte principii pentru un mariaj fericit ?  Puteti detalia fiecare pas cu cate un caz in care a fost aplicat?

N. G.: Metoda Gottman se refera la strategii si proto­coa­­le terapeutice prin care cuplurile sunt ajutate sa isi faca „harta iubirii unul altuia, care este o for­ma profunda de cunoastere a partenerului.

Sunt ajutate si sa isi in­tareasca sentimentele de prietenie si intimitate, sa isi gestioneze conflictele sau sa dialogheze constructiv in legatura cu cele pe care nu le pot gestiona, sa isi exprime sentimentele, frustrarile si nevoile intr-o maniera non-defensiva, non-critica si, nu in ultimul rand, fara dispret fata de partenerul de cuplu.

Cu o abordare profesionista corespunzatoare, chiar si cuplurile cu traume majore, cum ar fi tradarea sau adictia, reusesc sa isi construiasca proiecte de viata comune si, poate, chiar sa construiasca „casnicia numarul 2 – de ce nu?

Aceasta metoda are la baza cercetarile facute pe un numar de peste 3 000 de cupluri, timp de mai bine de 40 de ani, de catre renumitul profesor in psihologie John Gottman.

Acesta a reusit, pe baza de statistica rezultata din cercetari, sa elaboreze un protocol de evaluare prin care se poate prezice, cu o acuratete de peste 90%, daca un cuplu va avea o relatie de succes sau va divorta.

In cadrul terapiei, cu­plurile sunt invatate cum sa reduca sau chiar sa-i evite pe „Cei patru Cavaleri ai Apocalipsei, respectiv caracterul critic, defensivitatea, dispretul si izolarea emotionala – sau impietrirea.

Scopul este ca, in cuplu, prin ajutor specializat, sa se obtina un raport de 20 de emotii pozitive la 1 negativa. Acesta este idealul in cuplurile fericite. Un cuplu in conflict are 5 emotii pozitive la 1 negativa, si un cuplu in pragul divortului are 0,8 emotii pozitive la 1 negativa.

Majoritatea cuplurilor care ajung la terapie in Romania este, de cele mai multe ori, in pragul divortului. Partea buna este ca aleg sa mearga la psihoterapeut si nu la tribunal sau la notar prima data.

Un lucru extrem de des intalnit, mai ales ca specific cultural pentru tara noastra este ca barbatul nu accepta influenta partenerei. O mare parte din conflicte porneste de la acest lucru.

Un alt punct pe care l-am sesizat este ca partenerii au senzatia ca se cunosc intre ei, dar cand incep exercitiul propriu-zis de cunoastere prin „hartile iubirii, constata ca la unele intrebari nu au raspunsuri ei, despre ei insisi, cu atat mai mult despre partener.

Iar cunoasterea in profunzime este temelia unei relatii solide. E ca si cum nu ai avea toate piesele de puzzle in plan orizontal, dar tu continui sa construiesti, in plan vertical, urmatoarele etaje.

Este, de asemenea, vital sa cunoastem care este visul partenerului de viata. Multe din conflictele care duc la rupturi emotionale sunt date de faptul ca noi ne oprim la ceea ce se vede la suprafata, fara sa ne intrebam ce a determinat acel lucru, ce este sub acea aparenta.

De cele mai multe ori, este un vis neimplinit. Si, nu in ultimul rand, e necesar ca fiecare dintre parteneri sa ajunga sa aiba intelesuri comune. Am avut un caz, cu un cuplu care, de fiecare data cand veneau sarbatorile de iarna, ajungea in zona de conflict.

Acest lucru se intampla pentru ca, pentru fiecare dintre ei, Craciunul insemna altceva. Pentru sot, era un motiv de bucurie: in copilarie, toata familia se strangea in jurul bradului si primeau cadouri.

Pentru sotie, era un motiv de tristete, pentru ca, in copilarie, a avut parte doar de zile de Craciun in care tata, alcoolic fiind, cheltuia toti banii pe bautura, nu aveau ce manca si erau victimele abuzului verbal si fizic.

 

Ce inseamna „face reading”? Ce tip de terapie este?

N. G.: Face reading este o stiinta milenara, prin care se poate face profilul real al unei persoane, neimpactat de ceea ce persoana respectiva vrea sa transmita, ca intr-o evaluare psihologica clasica care presupune interactiunea orala sau scrisa dintre intervievator si individ.

Este acea tehnica ce te ajuta sa raspunzi la cea mai utilizata intrebare din lume, pusa de copii incepand cu varsta de trei-patru ani, respectiv: „de ce mi se intampla ceea ce mi se intampla sau „de ce celalalt se poarta asa cum se poarta?

Este un extraordinar instrument de autocunoastere, care poate fi folosit pentru a produce deblocaje emotionale, si un foarte bun instrument de comunicare cu lumea din jur.

Cand ne nastem, suntem ca o panza alba. Evenimentele din viata noastra isi pun amprenta asupra musculaturii faciale, articulatiilor si asupra formarii ridurilor.

Povestea pe care o spune fata noastra este ceea ce sta in spatele modelelor comportamentale. Intelegand acest mecanism, putem sa ne dezvoltam pe noi in directia potrivita si sa ii intelegem pe cei din jurul nostru mai bine, beneficiind de relatii mult mai stabile si echilibrate.

La ID Therapy, noi avem servicii de profiling, prin face reading, pentru a veni in ajutorul managerilor care vor sa-si mareasca rata de succes la recrutare, fie ca vorbim de departamentele de Resurse Umane sau de companiile de headhunting.

Prin citirea fetei, managerii economisesc timp, bani si salveaza relatii profesionale, reusind sa prezica de la inceput, cu exactitate, comportamentul viitor al persoanei pe care o intervieveaza.

Este, de asemenea, un instrument extrem de util pentru managerii care au multe persoane in echipa si care se intalnesc zilnic cu diferite tipuri de comportament. Prin face reading isi imbogatesc abilitatile de relationare.

 

Ce vi se pare ca lipseste in campul psihoterapeutic de la noi?

N. G.: Lipseste, cu certitudine, o cultura a cetatenilor din tara noastra pentru ingrijirea psihicului, in aceeasi masura in care isi ingrijesc fizicul.

Psihicul si fizicul fac parte din noi in mod egal si, daca unul functioneaza precar, cu siguranta il va altera si pe celalalt in timp foar­te scurt.

In tarile vestice, a merge saptamanal la psihoterapeut face parte din igiena vietii. La noi, acest lucru este inca considerat o stigma.

Faptul ca nu se face inca diferenta intre nevroze si psihoze este un impediment foarte mare, care impiedica oamenii sa beneficieze de ajutor specializat pentru a atinge un echilibru psiho-somato-emotional.

Prefera sa vor­beasca cu prietenii sau vecinii apropiati, decat sa fie considerati „nebuni. Un alt lucru important care lip­seste din peisajul autohton este o abordare integrata si interdisciplinara medic-psiholog.

Am observat deseori ca vin la mine persoane care s-au plimbat intre psihiatru si psiholog, fara sa existe o abordare unitara si un protocol terapeutic, pacientul – de cele mai multe ori – fiind pierdut intre mesaje confuze.

 

Ce sfat ati da unui cuplu cu probleme, care cauta un terapeut de cuplu? La ce sa se uite?

N. G.: Sa caute un psihoterapeut specializat in terapie de cuplu si nu doar individuala. Sunt foarte multi psihologi si psihoterapeuti care considera ca experienta personala de cuplu este suficienta pentru a oferi suport specializat unui cuplu aflat in criza, ceea ce este complet eronat.

E ca si cum ar merge la un medic care, desi este specialist neurolog si nu chirurg, pentru faptul ca si-a facut singur cateva suturi la taieturi produse de accidente casnice, considera ca poate sa faca acelasi lucru si cu pacientul.

Si, nu in ultimul rand, le recomand sa se documenteze, inainte de a alege psihoterapeutul, ce dovezi stiintifice exista cu privire la metoda pe care acesta o foloseste, ce rezultate a dat si daca este bazata pe cercetari, pe un numar mare de persoane, nu pe un lot de 20-30 de persoane.

Traim intr-o era in care tot ceea ce este evidence-based, de la medicina la psihologie si tehnica, este ceea ce face diferenta intre succes si esec.

 

Nadia Gorduza este fondator Id Therapy Bespoke Treatment Center, medic psihoterapeut si business coach, specializata in Profilul Personalitatii prin Face Reading, avand certificari la nivel national si international. A urmat un Executive MBA in Statele Unite, si este singurul psihoterapeut din Romania specializat in terapia de cuplu prin metoda Gottman, reprezentant al Institutul Gottman din SUA; www.idtherapy.ro, nadia.gorduza@idtherapy.ro, tel.: 0751 202 272

A consemnat Iuliana Alexa

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Ce este terapia prin realitate virtuala
Ce este terapia prin realitate virtuala

Daca iti este frica sa zbori cu avionul sau sa dai de vreun paianjen, acum ai la dispozitie terapia prin realitate virtuala. Despre aceasta noua modalitate ne vorbeste Nadia Gorduza, psihoterapeut.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste