Now Reading
Traim in era cumparaturilor?

Traim in era cumparaturilor?

Revista Psychologies

Totul este accesibil

Astfel, acum putem face cumparaturi — si suntem ispititi sa le facem —, fie ca suntem imbracati sau nu, fie ca mergem pe strada, stam la calculator, sau ne relaxam pe plaja cu telefonul mobil in mana. Si cumparam. Fara masura.

Un alt studiu, mai recent decat cel apartinand Universitatii Stanford, prezinta cifre mult mai mari.

Studiul respectiv, realizat in 2008, arata ca 15,5% dintre studenti, 8,9% din personalul universitar si 16% dintre vizitatorii unei pagini de internet dedicate vanzarii cu amanuntul au manifestat tendinte obsesive de a face cumparaturi.

Chiar daca luam in calcul cifra cea mai modesta, cea referitoare la personalul din mediul universitar, observam ca estimarile din studiul realizat de Universitatea Stanford cresc, de la 17 milioane la 28 milioane de cetateni americani care cumpara in exces.

Dar nu suntem singurii. Profilul demografic al celor care fac prea multe cumparaturi se extinde aproape zilnic.

Studii si relatari recente referitoare la dependenta de cumparaturi sunt publicate in Canada, Mexic, Brazilia, in majoritatea tarilor din Europa Occidentala, in Israel, Australia, Coreea de Sud si chiar in China.

Iar procentul acestei dependente creste si el.

 

Shopping mania

Cine sunt acesti impatimiti ai cumparaturilor? Oricine.

Obsesia cumparaturilor depaseste toate granitele sociale si politice.

Contrar credintei populare, de aceasta „boala“ nu sufera doar femeile sau anumite categorii. (Studiul Universitatii Stanford a demonstrat ca si barbatii pot suferi de „boala“ cumparaturilor in aceeasi masura ca si femeile.)

La fel ca extravaganta sotiei de presedinte, Imelda Marcos — care a fugit din Filipine, lasand in urma trei mii de perechi de pantofi —, exista nenumarati cumparatori excesivi anonimi: un om de afaceri obsedat de colectia sa de stilouri; un profesor de limbi straine ale carui dulapuri sunt tixite cu haine nepurtate, ale caror etichete nu au fost scoase inca; o chelnerita care a lesinat urmarind la televizor reclamele la bijuterii.

 

Spre viitor

Vestile sunt din ce in ce mai proaste. In spatele stralucirii hipnotizante a consumerismului, „o umbra – pana de curand ascunsa – devine tot mai vizibila“.

Ne imaginam — suntem indemnati sa ne imaginam — ca bunurile materiale pe care ni le dorim ne vor face fericiti, ne vor transforma.

Insa toate studiile demonstreaza exact contrariul!

Cercetarile in domeniu confirma noul fenomen, denumit „saracia belsugului“ de catre psihologul Paul Wachtel in cartea sa cu acelasi titlu, aparuta in 1983: cu cat crezi mai mult ca fericirea iti este adusa de bogatia materiala, cu atat este mai probabil sa devii deprimat, ingrijorat si nelinistit — si cu atat vei avea parte de tot mai putina bunastare.

Amar medicament pentru cei dependenti de cumparaturi!

Inseamna ca pasiunea noastra pentru bunurile materiale este complet deplasata: trebuie sa intelegem ca fericirea nu vine cu urmatoarea cumparatura — nici cu cea care-i va urma.

Dar, sincer, nu stiai deja toate aceste lucruri?

Nu stii, in adancul sufletului, ca propria-ti experienta a demonstrat faptul ca obiectele cumparate nu pot, realmente, umple lipsa respectului de sine, nu pot sa te vindece de nesiguranta, nu te pot transforma in persoana care crezi ca vrei sa fii?



CUM SA CUMPERI SANATOS

O carte despre febra consumismului actual si despre obiceiurile induse de febra marketingului care ne transforma din oameni liberi in sclavi ai cumparaturilor.

Dar nu disperati, exista solutii.

APRIL LANE BENSON, Editura Trei

 

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top