Trasaturi de personalitate la care poti renunta

Fiecare dintre noi are o combinatie unica de trasaturi de personalitate. De unele putem fi mandri, fiindu-ne benefice, la altele insa… putem renunta. Iata care sunt acestea.

 

Modelarea trasaturilor de personalitate

Venim pe lume cu o anumita structura de personalitate, o combinatie de trasaturi specifice care isi va pune amprenta asupra modului in care vom intelege si vom reactiona la tot ceea ce vine catre noi dinspre mediul inconjurator.

O parte dintre aceste trasaturi isi au originea in zestrea genetica mostenita de la parintii nostri, iar altele in drumul pe care fiecare si-l construieste prin viata.

Astfel se explica faptul ca, desi uneori traim experiente similare, fiecare isi dezvolta un mod propriu si concret, irepetabil de a fi, a gandi si a simti.

Trasaturile de personalitate sunt trasaturi pereche, in opozitie (pozitiv-negativ, bun-rau, cinstit-necinstit), si se regasesc in fiecare dintre noi in diferite proportii si combinatii.

Dintre cele doua, adoptam ca si trasatura principala pe aceea care a fost cel mai des incurajata de-a lungul dezvoltarii noastre.

De exemplu, daca un copil este educat si incurajat sa spuna adevarul, sansele ca acesta sa evolueze ca o personalitate onesta sunt foarte mari. Si invers.

Cealalta trasatura, aflata in opozitie cu cea principala, nu dispare, ci este pastrata in stare latenta. Ea va putea fi oricand reactualizata si se va manifesta intamplator in viata noastra, in functie de situatia de viata traita.

Astfel, se poate intampla ca in anumite momente si situatii sa dam dovada de curaj sau egoism, chiar daca in restul timpului suntem niste persoane timide si generoase.

Trebuie mentionat faptul ca trasaturile de personalitate nu sunt rigide si nu se formeaza ca rezultat exclusiv al influentei mediului in care traim, ci si prin participarea noastra activa.

De aceea, daca un anumit mediu social favorizeaza formarea unor trasaturi negative, noi le putem contracara prin mobilizarea resurselor proprii (cunostinte dobandite, efort, motivatie, etc) si vom reusi sa ne automodelam.

 

Pesimismul

Pesimismul intretine gandurile si starile negative si ne face sa ne cream viitorul in culori terne. Prin adoptarea unei atitudini negative, blocam gasirea de solutii si rezolvari la problemele cu care ne confruntam, limitandu-ne orizonturile, evolutia si dezvoltarea personala.

Renuntarea la pesimism nu se intampla peste noapte, ci prin exercitiu sustinut. Acest lucru inseamna sa invatam cum sa gasim partea pozitiva din orice experienta, sa identificam sau sa construim alternative viabile, sa ne reconectam la noi insine si sa ne redescoperim valoarea.

 

Critica

Incepem sa devenim critici atunci cand ajungem sa avem senzatia ca suntem superiori sau mai buni decat ceilalti; cand nu intelegem sau nu acceptam ca cineva poate gandi, actiona sau se poate comporta altfel decat noi.

Chiar daca uneori poate fi si constructiva, in cele mai multe cazuri critica are o conotatie negativa, care poate atrage dupa sine scaderea entuziasmului, randamentului si a increderii in sine a celui criticat.

De aceea, este indicat sa intelegem ca suntem unici, ca modul in care gandim si actionam este diferit si ca cea mai buna cale de remediere a unei greseli nu este critica, ci gasirea de solutii adecvate.

 

Invidia

Invidia este o emotie puternica si reprezinta incapacitatea de a ne bucura pentru implinirile sau succesul altcuiva. Ea isi face face loc in vietile noastre atunci cand ne aflam in permanenta comparatie cu ceilalti, fapt ce ne provoaca sentimente de inferioritate si neimplinire.

In cele mai multe situatii, invidia actioneaza prin blocarea sentimentele de simpatie, apreciere si recunoastere a calitatii celorlalti, ajungand sa tensioneze sau chiar sa strice relatiile cu cei din jur.

Cum putem combate invidia? Prin eliminarea comparatiei cu ceilalti si focusarea asupra propriei persoane, redescoperind propriile calitati si valori si constientizand ca fiecare dintre noi este unic, special si valoros in felul sau.

 

Minciuna

Fiecare dintre noi a mintit cel putin o data in viata. Desi nu ne place sa mintim sau sa fim mintiti, exista momente in care alegem in mod deliberat sa denaturam, sa omitem sau sa ascundem adevarul.

De ce facem asta? Din dorinta de a nu rani, de a nu dezamagi sau de a afecta imaginea pe care ceilalti si-au creat-o despre noi. Insa riscul minciunii consta in pierderea credibilitatii, a increderii si a integritatii noastre in fata celorlalti.

De aceea, oricat de la indemana ar fi sa ocolim adevarul, ar trebui sa ne gandim ca onestitatea, chiar daca daca nu este intotdeauna cea mai usoara optiune, va fi intotdeauna cea mai respectata si apreciata.   

 

Nemultumirea

Ni se intampla sa fim nemultumiti de rezultatele pe care le obtinem, de ceea ce primim de la ceilalti, de statutul social sau profesional. Indiferent de planul in care isi face aparitia, nemultumirea are un impact negativ asupra vietii noastre.

Pe termen lung, ea ne conduce catre imposibilitatea de a vedea dincolo de jumatatea goala a paharului, formand un cerc vicios de frustrari, lamentari si neimpliniri.

Pentru a depasi starea de nemultumire trebuie sa ne mutam si concentram atentia catre realizarile din viata noastra. Constientizarea lor va produce o schimbare a atitudinii, conducand catre o stare de liniste si multumire.

 

Lipsa de respect

Orice relatie, fie ca este personala sau profesionala, are la baza respectul. Atunci cand nu oferim respect, cei din jurul nostru inceteaza sa mai coopereze si se pot simti umiliti, respinsi, tradati, nedreptatiti sau chiar abandonati. Din acel moment, relatiile dintre noi se pot deteriora sau chiar sa se rupa.

Pentru a evita acest lucru este necesar sa ne reamintim de vorba veche „ce tie nu-ti place, altuia nu face' si sa oferim celor de langa noi respectul cu care noi insine am vrea sa fim tratati.

 

Regretele

Cu totii avem regrete, mari sau mici, in functie de experientele pe care le-am trait. Atunci cand nu suntem capabili sa le depasim, riscam sa ramanem ancorati in evenimentele care le-au creat.

Nu este nici simplu si nici usor sa trecem peste situatii care au avut un impact negativ asupra noastra… Totusi, pentru a merge mai departe, pentru a creste si a ne dezvolta este necesar sa lasam trecutul in urma si sa renuntam la regrete, inainte ca ele sa ne compromita viitorul.

 

Razbunarea

Tuturor ni se intampla sa ne simtim nedreptatiti, furiosi si sa dorim sa platim cu aceeasi moneda persoanei care ne-a facut sa trecem printr-o experienta negativa. Cu toate ca se spune ca razbunarea este dulce, ea nu poate aduce decat o satisfactie de moment.

Pe termen lung are insa un efect de bumerang, caci ne va tine captivi intr-o stare care ne va alimenta continuu furia, mania si dorinta de a intoarce celuilalt raul pe care l-am trait.

In loc sa dedicam timp si energie unei situatii care ne umple de resentimente, ostilitate si negativitate, putem sa ne concentram resursele pentru a ne reculege si a depasi momentul. Renuntand la statutul de victima vom putea sa ne bucuram iarasi de viata.

Desi anumite aspecte si trasaturi ale personalitatii se modifica in urma experientei si a constiintei de sine dobandite de-a lungul vietii, personalitatea de baza se formeaza in primii ani de viata.

Dincolo de acest moment, orice schimbare de atitudine, comportament sau caracter se face cu efort sustinut, implicare si vointa.

 

De Andra Zaharia, psiholog clinician, psihoterapeut integrativ in formare, Career & Lifecoach

Tel.: 0726.757.396

www.andrazaharia.weebly.com

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Trasaturi de personalitate la care poti renunta
Trasaturi de personalitate la care poti renunta

Fiecare dintre noi are o combinatie unica de trasaturi de personalitate. De unele putem fi mandri, fiindu-ne benefice, la altele insa… putem renunta. Iata care sunt acestea.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste