Trei metode pentru a stabili un obiectiv

Ne spunem singuri ce am vrea sa facem sau ce ne-ar placea, dar de multe ori obiectivul este atat de vag incat el ramane undeva agatat in perspectiva noastra, fara a prinde contur cu adevarat. Orice obiectiv poate fi impartit intr-un set de actiuni, iar prima actiune este in sine un obiectiv.

 

Stabilirea actiunilor cu deadline

In indeplinirea unui obiectiv, pentru ca acesta sa nu ramana general, stabileste-ti clar ce trebuie facut pentru atingerea lui.

Actiunea este cea care creaza dinamica necesara atingerii lui, si nu obsesionarea asupra aceleiasi idei reiterate la nesfarsit.

De exemplu, in atingerea obiectivului general „vreau sa fac mai multa miscare', prima actiune ar fi „sa ma plimb o ora'. Iar pentru aceasta prima actiune putem sa stabilim momente clare cand poate avea loc.

Zilele in care ne permite programul, vor include actiunea ca pe ceva ce avem de facut, un task de indeplinit. Respectarea programului pe care ni-l fixam, ne ajuta sa ne apropiem de obiectivul general.

 

Concretizarea obiectivului

„Sa fiu mai sociabila' este o generalitate pe care ne-o putem dori, desigur, dar nu fara a ne intreba singuri inainte „ce vreau sa fac pentru asta?'.

Atunci putem fixa o actiune concreta legata de un obiectiv la fel de concret „vreau sa petrec mai mult timp cu prietenii mei'. Urmeaza intrebari precum: Cand? Cum? Cu cine?

Iar acestea ne pot descrie un program pe care ni-l facem singuri. Fixeaza-ti termenii obiectivului, stabileste primul pas si treci la actiune.

Repetarea, atrage dupa sine indeplinirea obiectivului general de a socializa mai mult.

 

Alege obiective realiste

In alegerea unui obiectiv, este bine sa ai in vedere urmatoarele aspecte: daca este specific, masurabil, posibil, relevant si pe ce perioada de timp se intinde.

In primul rand, specificul inseamna ca acesta trebuie sa fie clar si bine definit. Masurabil se refera la micile rezultate pe care le vei urmari de-a lungul lui. Stabilind pasii pe care ii ai de facut, vei sti ce iti propui sa obtii in primele etape ale lui.

Nu spune nimeni sa stabilesti doar obiective foarte simple, pentru care nu trebuie sa muncesti prea mult, dar nici nu-ti propune scopuri cu sanse maxime de nereusita, care doar te vor demoraliza.

Obiectivele, pentru a ni le urmari, trebuie sa fie relevante pentru ceea ce ne dorim cu adevarat de la viata, integrate in planul nostru general si in acord cu noi insine.

De asemenea, stabilirea unui termen in anumite situatii poate functiona, intrucat avem tendinta sa depunem mai mult efort atunci cand stim ca avem un deadline.

Desigur, aceste termene nu se aplica obiectivelor generale in care factorii externi sau alte obiective au un rol major.

 

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Trei metode pentru a stabili un obiectiv
Trei metode pentru a stabili un obiectiv

Ne spunem singuri ce am vrea sa facem sau ce ne-ar placea, dar de multe ori obiectivul este atat de vag incat el ramane undeva agatat in perspectiva noastra, fara a prinde contur cu adevarat. Orice obiectiv poate fi impartit intr-un set de actiuni, iar prima actiune este in sine un obiectiv.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste